Руснаци заплашиха България да не обслужват МиГ-29 заради договора с Полша
Снимка: Булфото, архив
Руската корпорация РСК „МиГ” счита за нелегитимно подготвяното споразумение за обслужване на българските изтребители МиГ-29 в Полша и си запазва правото да го оспори, заявил генералният директор на корпорацията Сергей Коротков. Съобщението е на РИА Новости, пише Блиц.
„В случай на подписване от българска страна на споразумение с Полша за ремонта на двигателите РД-33, поставени на „МиГ”-овете, ние нямаме друг изход, освен да откажем от експлоатационно съпровождане и поддържане на техническата експлоатация на самолетите МиГ-29 от ВВС на България” – се казва в съобщението на компанията.
Според генералния директор, подписването на такова споразумение „поставя под въпрос правомерното по-нататъшно използване на самолета, а така също сигурността живота на летците.
„Ние съжаляваме, че това решение се взема от съображения на политическата конюнктура и вероятно е резултат на външен натиск” – отбелязал Коротков.
Според изявлението на РСК, Русия е предложила на България „една степен по-изгодни” условия за сътрудничество.
„На Полша не са предавани лиценз и актуална техническа документация за изпълнение на ремонтните работи по двигателите на самолетите „МиГ”. Във връзка с това, на нас, както сме го казвали и преди, ни е непонятна позицията на нашите партньори в Полша, с които ни свързва дълга история на успешно сътрудничество” – отбелязва ръководителят на корпорацията.
По-рано бе съобщено, че българското правителство е дало „зелена светлина” за подписване на междуправителствено споразумение с Полша за ремонта на МиГ-29. както твърди българското МО, Полша е „единствената страна, която има възможности да обслужва и ремонтира МиГ-29.
ДОСИЕ БЛИЦ:
България разполага с 12 бойни МиГ-29 и 2 учебно-бойни МиГ-29УБ. Страната ни беше подложена на натиск от САЩ да не ремонтираме изтребителите в руския производител, който стана особено силен след като преди месец Вашингтон включи РСК „МиГ” в списъка на санкциите.
Ремонтът в Полша на всеки от договорираните 6 двигателя РД-33 в двигателноремотния завод във Варшава е по-евтин с около 25 хиляди долара спрямо руската оферта. Този довод обаче е смешен на фона на цена от 1,1 млн евро. При това освен двигателите, на задължителна профилактика подлежат както планерът на самолета, така и негови възли, системи и агрегати, като особено е важна КСА (кутия на самолетните агрегати). Това би следвало да се извърши в ремонтния завод в Бидгошч, но договорът се отнася единствено за 6 двигателя.
РСК „МиГ” вече няма да предостави нито едно болтче за МиГ-29, както на България, така и на Полша, което обрича изтребителите ни на смърт от „изтощение”.
Преди два дни официалният представител на корпорацията у нас космонавтът Александър Александров в тясно професионален кръг направи мрачна прогноза. Тъй като поляците не разполагат с резервни части за РД-33, те изкупуват по света двигатели от този тип и точно от същата модификация. При нужда те вземат от тях необходимия агрегат и го слагат на ремонтирания двигател, но не го разглобяват и да видят състоянието му, защото не смеят. След ремонта дават гаранция 2 г., при дефект са готови отново да го подменят с „втора ръка” и така, докато изтече 2-годишната гаранция. Поляците разчитат, че при сериозен дефект пилотът ще изключи авариралия двигател и ще се „довлече” до летището с помощта на другия двигател.
В цялата тази постановка генерал Александров вижда заговор не само против МиГ-29, но и против българските ВВС, защото никой не казва как и откъде ще бъдат намерени пари за мечтания нов изтребител. Не казва нищо и военният министър Николай Ненчев, чието най-голямо притеснение е зависимостта от Русия и как да я прекъсне, но без да подготви поне трайна перспектива относно новия самолет.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!