Сърцето на режисьора Захари Паунов спряло, докато кара. Защо камерите във Варна не го засекли? (обзор)
Пламен Енев,Мария Кехайова; Труд.бг
Сърцето на режисьора Захари Паунов е спряло и това е станало причина за смъртта му. Заключението на съдебните лекари, извършили аутопсията на 49-годишния мъж.
Кинаджията бе открит мъртъв след 12 дни издирване. Той бе в неизвестност заедно с автомобила си "Хонда Сивик" от 18 октомври по обед. На този ден Паунов тръгнал да се прибира в София след края на фестивала "Златната роза", където дебютният му филм "Омбре" получава специална награда за добра актьорска игра.
Паунов е пътувал за Бургас, откъдето да поеме по магистрала "Тракия" към столицата. Между град Каблешково и село Ахелой на прав участък хондата излиза от пътя, пада в дере, удря се в дърво и потъва в мочурище. Остава там до четвъртък, когато пътничка от автобус забелязва автомобила случайно.
Паунов е бил с предпазен колан, отворили са се и въздушните възглавници в колата. Режисьорът нямал тежки рани от катастрофата, гласи заключението на съдебните лекари.
"Касае се за сърдечна недостатъчност. Имал е много тежък сърдечен проблем, съдовете са запушени, най вероятно е получил инфаркт", каза вчера д-р Галина Милева.
Камерите във Варна не видели кинаджията, защото са слепи
Камерите от супермодерната система за видеонаблюдение във Варна не са заснели режисьора Захари Паунов, нито автомобила му, защото повечето отдавна не работят. От монтираните преди години 243 устройства в момента снимат само 20-30, а когато и те ослепеят, никой няма да ги смени, довериха пред "Труд" източници от полицията в морския град.
Публична тайна е за варненци, че видеосистемата е излязла от строя и стои по улиците само за да стряска туристите и гостите на града през лятото.
През 2007 г. наблюдението във Варна е планирано като едно от най-модерните в страната. Тогавашният кмет Кирил Йорданов и бившият вътрешен министър Румен Петков бяха постигнали споразумение за въвеждането на видеонаблюдението. Общината трябваше да стартира дейностите, а МВР на по-късен етап да се включи с финансиране за поддръжката и ремонтите.
Едва години по-късно стана ясно, че договорката между Йорданов и Петков е била устна и няма някакъв подписан ангажимент между общината и МВР. Това е и причината всички вътрешни министри след Петков да отказват да дадат пари за доплащане на системата.
"Няма как МВР да отдели от бюджета си нещо, което е изградено на устна договорка между кмета и предишен министър", обяви през 2012 г. тогавашният вътрешен министър Цветан Цветанов във Варна. Същата година австрийското дружество "Ефкон", което участва в проекта, спира доброволната поддръжка на системата. Камерите започват да горят една по една като крушки от уличното осветление, които няма кой да смени. През лятото на тази година и ексминистър Цветлин Йовчев каза същото като Цветанов, но с други думи: "Ние не сме страна по този договор. За да отдели министерството подобни средства, трябва да има обществена поръчка, а не може да се обяви процедура за нещо вече изградено."
Системата е 48% собственост на община Варна, а останалите са на австрийското дружество "Ефкон", създали смесената фирма "Варна Ефкон". В договора между съдружниците е записано, че общината ще придобие цялата собственост след въвеждане в експлоатация на системата и след изплащане на цялата сума от 9,7 млн. лв. Общината плаща общо 5 млн. лв. - 2 млн. лв. собствени средства и 3 млн. лв. целеви трансфер от държавния бюджет и смята, че е изпълнила ангажимента си. Останалите 4,7 млн. лв. трябва да дойдат от полицията, която е ползвател на камерите.
Системата се контролира изцяло от МВР, като за целта през 2008 г. е изградена контролна зала в Областната дирекция - Варна, в която е създадена група "Видеонаблюдение" със съответен щат. Впоследствие се оказва, че липсва приемно-предавателен протокол между "Варна-Ефкон" и МВР.
Заради всички неудачи в момента не работят над 200 от камерите. Другите могат да бъдат поправени или подменени, но няма кой да го направи безплатно. Австрийската фирма отказва да коментира случая, за да не вреди на репутацията си. Но във всеки възможен момент чужденците могат да спрат и малкото останали камери, тъй като по силата на договора фирмата все още държи административната парола на софтуера.
Отделен проблем е, че когато камерите не са на МВР, информацията от тях не може да се използва като доказателство пред съда. По данни от тях не могат да се налагат дори елементарни шофьорски глоби за неправилно паркиране или минаване на червен светофар.
Надеждите на общинарите сега са в бъдещото правителство, което да реши съдбата на системата така, че тя да работи за сигурността на варненци.
Автомобилът на режисьора се намира пред РУП в Поморие. Назначена е и автотехническа експертиза, която ще покаже дали е бил технически изправен.
Паунов е с две висши образования. Той завършва УНСС през 1986 г. и филмова и телевизионна режисура в НАТФИЗ през 2001 г. Преди да снима "Омбре" като режисьор и съпродуцент, работи като директор на продукция на български и чуждестранни филми.