След поредния блъснат пешеходец: Подлезите по варненския бул. "Левски" са в добро състояние
Гаро Одабашян
снимки: авторът
Подлезите на бул. "Левски", в по-голямата си част са проходими и поддържани, показа проверка на Petel.bg. Поводът е поредната катастрофа с пешеходец на този булевард, който е една от основните пътни артерии в града. Подлезът на мястото, където вчера бе блъснато момче обаче е в окаяно състояние и е може би най-лошо поддържаният от общо десет в 3-километровата отсечка от РИОКОЗ до Паметника на българо-съветската дружба.
1. Подлезът до ул. "Подвис": нормално проходим, осветен и поддържан, но слабо използван. Голяма част от хората предпочитат да си спестят няколко метра повече разхождане и използват светофара, който обаче не е предвиден за пешеходци.
2. Подлезът до ул. "Царевец": нормално проходим, сравнително тъмен през светлата част от деня, но слабо използван. Причината: няма голям трафик от хора точно в този участък на булеварда.
3. Подлезът до ул. "Дубровник": нормално проходим, осветен и поддържан. Един от най-натоварените заедно с този на базар "Левски". Преди да сложат оградите на булеварда, голяма част от хората пресичаха отгоре, което създаваше предпоставки за катастрофи. Дори и след поставянето им обаче част от пешеходците продължават да рискуват живота си провирайки се между колите.
4. Подлезът до ул. "Мир": прави впечатление новата облицовка на стените и тавана, но въпреки това не се използва. Причината е, че се намира далеч от основния поток от хора, които използват пешеходната пътека в близост. От южната страна на булеварда има и ограда, която чудно защо е поставена и допълнително затруднява достъпа до подлеза. На пешеходната пътека нерядко стават катастрофи, по едно време дори беше поставен и "легнал полицай", впоследствие премахнат.
5. Подлезът до пазар "Левски": това е подлезът "най-" на бул. Левски: най-натовареният, най-добре поддържаният и най-красивият. Вместо обичайните графити, тук целият подлез е изрисуван в морска и подводна тематика. Проектът от октомври 2013 г. е на сдружение "ИДЕА", финансиран по програма "Младежки дейности" на Община Варна, част от кандидатурата на града за Европейска младежка столица през 2016 г. Преди време за стопанисването на подлеза общината беше се договорила с търговската верига СБА "Бурлекс", но изглежда вече поддръжката изцяло зависи от общинския бюджет.
6. Подлезът до бл. 28 в кв. "Чайка": най-дългият подлез в най-широката част на булеварда. Навремето служеше за паркинг, сега автомобили няма и се използва единствено по предназначение. Малкото хора, които пресичат точно в тази част на булеварда предпочитат да използват подлеза вместо да рискуват живота си, пресичайки улицата.
7. Подлезът срещу басейна: навремето този подлез беше дискотека. Сега и той се използва по предназначение. Не е много натоварен, като голяма част от пешеходците тук предпочитат да пресекат булеварда вместо да минат под него.
8. Подлезът до стадион "Варна": както вече споменахме, най-слабо поддържаният и най-зловещо изглеждащият подлез. Единственият, в който все още се извършва някаква търговска дейност: тук се помещават механа и офисите на застрахователна компания. Единият от подстъпите към подлеза е затворен и именно това кара голяма част от пешеходците да не го използват, а да пресичат булеварда отгоре. Освен това майки с колички не могат да влязат в подлеза от страната на стадиона. Пътникопотокът тук е голям, заради автобусната спирка и гимназиите - Спортно училище и МГ.
9. Подлезът до бл. 60 в кв. "Чайка": нормално проходим, осветен, но неизползван. Тук пътникопоток няма. Огради на булеварда също.
10. Подлезът до Паметника на българо-съветската дружба: нормално проходим, осветен и рядко използван. Както и в останалите 8 от 9 подлеза, и тук майсторите на графити са показали заложбите си.
Общото впечатление, което оставят подлезите по бул. Левски, е, че макар и с известни неудобства, преминаването през подлезите е в пъти по-безопасно отколкото това да пресичате улицата. Освен на местата, където подлезите са далеч от пътникопотока, те се използват по предназначение. В последните години общината се е постарала да изчисти подлезите от търговска дейност (с едно изключение), да ги освети и да ги поддържа със собствени средства, което е похвално. Остава да проверим как функционират подлезите през нощта и в проливни дъждове, за да дадем окончателна оценка за това доколко са годни да изпълняват предназначението си.

