Старите бусове най-крадени в София, свиват ги за части

18.09.2015 / 22:16 0

Димитър Мартинов; 24 часа

фото: 24 часа

 

Kражбите на стари бусове в София - моделите от 1985 до 1996 г., станаха хит в последните месеци в престъпния свят. Новата мода обаче не е свързана с транспорта на бежанците. Или поне в столичната полиция нямат данни което и да е от задигнатите возила да се е използвало за трафик на имигранти.

Причината за кражбите на старите бусове е, че има търсене за частите им. Тъй като отдавна не се произвеждат, за тях няма чаркове и собствениците на такива модели са принудени да ги търсят в гробищата за коли.

Опитните автокрадци веднага усетили нишата и започнали да

снабдяват

моргите с всичко

необходимо,

разказа пред “24 часа” старши инспектор Пламен Максимов от сектор “Престъпления против МПС” в СДВР. Напоследък заради арестите на големи играчи и търсенето на евтини части по-старите коли и тези от среден клас са любим обект на крадците в София.

От близо 1800-те возила, задигнати в столицата от началото на годината, над 70% са автомобили, произведени между 1994 и 2005 г. (за ситуацията в страната - виж карето долу).Най-често това са беемвета и фолксвагени, които са и най-масовите коли. Крадецът кара колата направо в моргата и там я разглобяват. Изчистват се рамата и серийните номера,

чарковете стават

непроследими,

а апашът си тръгва с между 1500 и 2000 лв. печалба.

Собственикът на моргата пък е спокоен – той ще изкара още толкова, а заради пролуки в законодателството няма как да докажат, че продава крадени части.

Този бизнес почнал да върви след махането на маркировката на застрахованите коли. Преди тя да отпадне през 2012 г., на отделните части се изписваше част от рамата на колата и така лесно се доказваше, че частите в автоморгите са от крадени автомобили.

“Сега дори да намерим това, което е останало от колата, от автоморгата са изчистили всякаква идентификация и казват, че са си поръчали частите по интернет”, обяснява Максимов. Ако го питат от кой сайт, бизнесменът или казва, че не помни, или че обявата е изтрита. Другият номер е да се използват стари фактури за внесени части от чужбина. Така се стигало и до куриозни случаи, като полицаите да намерят прясно разглобените части на открадната кола. “Собственикът обаче ни извади фактура, че преди 5 г. бил вкарал такива чаркове от Италия. Ние виждаме, че са прясно нарязани, експертът го казва, но човекът твърди, че ги е вкарал отдавна от чужбина и нищо не можем да направим”, казва инспекторът.

Обикновено апашите действат на групи от по 2-3-ма души (виж карето долу). Един играе ролята на отцепка – следи да не дойде някой, а другите двама крадат колата. Най-често

излизат на работа

между 4 и 6 ч

сутринта,

когато хората спят. С помощта на тапа, която заглушава алармата, за не повече от минута колата вече е на път за някой от поне 10-ината гаражи на бандата. Подобни машинки се продават свободно в интернет, като цените им започват от 300 лв. за ниския клас коли и бусове и достигат до 20 хил. лв. за високия.

“Докато се събудите, и колата ви вече е изкарана от страната или е разглобена в някоя автоморга”, казва Максимов.

Шумахера най-оборотен, с 34 висящи дела

 

 

 

Около 30 групи гастрольори от Враца, Монтана, Пловдив, Перник и още толкова местни банди автокрадци действат в София.

Дружинките обикновено са от по 2-ма - 3-ма души и по време на акция си говорят по мобилни телефони с предплатени карти, които се ползват само при кражби. Така апашите се предпазват от засичане на обажданията. Другият номер е да ползват приложения като вайбър, за да не ги засекат криминалистите.

Никоя банда обаче няма собствена територия - задигат, откъдето могат. Ревностно крият гаражите си, пръснати из цяла София, да не би конкуренцията да ги удари.

Най-оборотен е Иван Янински - Шумахера. 31-годишният автокрадец от “Младост” има цели 34 висящи производства за задигнати коли. Помагат му две момчета от Елин Пелин. Най-често налитат на коли среден клас, които карат към моргите. Там ги разглобяват и продават на части.

В последно време се забелязва бум и на нови играчи. Те се навъдили след арестите на 31 софийски банди от началото на годината. На топло бяха прибрани “знаменитости” като Ярослав Димитров-Яро (виж карето долу) и Светослав Петков-Лъвицата.

Арестите на майсторите в занаята са сред причините за спада в кражбите на луксозни возила. Така се отворила ниша за млади момчета.

Новобранците налитат на стари модели коли, които продават на части в моргите. Крадат ежедневно за разлика от звездните си колеги, които се задоволяват със задигането на 1-2 луксозни возила в месеца, а през останалото време си харчат парите, казват столични криминалисти.

Хит сред новите звезди е да крадат сами, за да не делят плячката. Затова ползват за отцепка гаджетата си. Това обаче довело до куриозен случай, в който разочарована приятелка издала бившия си любим на полицията. Благодарение на показанията , крадецът сега е зад решетките.

След Яро вече носят маски

Автокрадецът Ярослав Димитров-Яро, който ядоса премиера Бойко Борисов, въведе нова мода в задигането на коли. Заради знаменития случай, когато камери заснеха крадец да свива два автомобила от гараж в столичния кв. “Манастирски ливади”, а полицаи разпознаха в него Яро, колегите му вече са почнали да носят маски. Крият лицата си и с шалове и шапки и не правят грешката да ги свалят.

След издънката в “Манастирски ливади” от средата на август, дискутирана дори на заседание на Министерския съвет, автокрадците са почнали да се оглеждат много внимателно и за камери в набелязаните от тях за кражба места. “Хората очакват, когато е хванат крадец, да е в затвора. Не да го пуснат да си гледа телевизия вкъщи и през нощта да отиде да събира пари”, разгневи се тогава Борисов. Затова сега крадците се маскират, за да не последват примера на Димитров, смеят се в СДВР.

Яро бе задържан, но съдът го пусна, тъй като не го разпозна на кадрите. Няколко часа по-късно обаче крадецът отново бе арестуван по друго дело за укрити мотори.

Преди дни пък Софийският градски съд го прати на топло за 10 месеца заради издадена в Словения присъда. Димитров поиска да я излежи на родна земя и магистратите се съгласиха.

Румяна Бъчварова: Крадат по 13 коли на ден в страната, 30% ръст спрямо 2014 г.

2696 коли са откраднати в България от началото на годината до края на месец юни.
Това стана ясно от отговора на вътрешния министър Румяна Бъчварова на писмен въпрос на депутат в петък. На месец у нас се крадат средно по 385 возила, или около 13 на ден.
Най-много са в София, където средно се задигат по 6-7 коли на денонощие. Следва я Варна.

Автокражбите са се увеличили с 30% спрямо миналата година, става ясно от изнесените данни. За цялата 2014 г. у нас са откраднати 3198 коли и мотори.
От началото на годината до края на юли са намерени 707 возила, допълва вътрешният министър. Това обаче не означава, че са върнати на собствениците, пояснява Бъчварова. Въпросът е от компетенцията на съответната прокуратура, коментира вицепремиерът.
На автокражбите налитат както български, така и чужди групи, отговаря МВР шефката и обяснява, че това се дължи на доброто ни географско положение.

Откраднатите от Западна Европа коли се карали у нас по изградени канали в контейнери. Някои се пласирали тук, а други минавали транзит за Турция, Гърция, Украйна, Русия, Грузия и Близкия изток.

312 крадени коли са хванали от началото на годината родните граничари. 138 от тях са с българска регистрация, сочи статистиката на МВР.


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама