Светозар Гледачев, финансов анализатор: 8 бона за година ни яде колата

18.08.2014 / 11:53 1

Светозар Гледачев, Марица

На маса и ракийка, с приятели или просто с познати се завихрят типичните български спорове - в основната си част безсмислени. Но нали вечерта трябва да бъде интересна, трябва да има спор, разпалено защитаване на тези, кавга, а дори и бой, ако противникът е упорит. От време оно се знае, че българинът е политикан и политиката му е основната тема, а другите теми са всеизвестни - жени и коли. Та, именно за колите ми е темата. 

При социализма върхът на благоденствието беше, като дойде събота и неделя да легнеш под ладата или москвича. Едва ли не „вижте ме кой съм и какво имам”. Повод за нестихваща гордост пред немоторизираните съседи. Те са „ низша” раса, „морално” остарели, защото не могат да водят разговори за свещи и карбуратори. По онова време  се чакаше за този момент на гордост 15 и повече години. Сега времената са други, но не съвсем. Преди кризата от 2008 г. пак колата беше измерител на благоденствието

Все по-скъпа, по-мощна и екстравагантна. Същото се отнася и за жените във возилото. Все по-скъпи, по-тунинговани по-... вие си знаете.  България се задръсти с коли втора употреба, които вече 5-а година се разчистват на по-ниски цени от Западна Европа.  Но кой си е направил сметката има ли нужда от кола? Колко му струва тя? Изгодно ли е? За всичко се правят сметки, стотинките се цепят, но колко ти струва да караш кола, никой не се е замислял дори. Да имаш кола се смята за животоспасяваща нужда, като хляба и водата. Нещо от първа необходимост! А това изобщо не е така. Невъзможността да си купиш кола при социализма доведе до другата крайност - да имаме над 3.5 милиона превозни средства, от които над 2 860 000 леки коли. Шофьори станаха куцо, кьораво и сакато, или с други думи почти 60% от населението или над 4.3 милиона души. Тази цифра постоянно расте. Като махнеш децата до 18 г. и много възрастните хора, то на пръсти се броят тези, които нямат книжка и кола. А много семейства са с по две и повече. Това вече не е лукс. Но колко струва да имаш кола? 

Според немско проучване, направено от Motorpresse-Verlag Stuttgart, през последната година повече от половината купувачи на автомобили са изхарчили най-малко 22 500 евро за новата си кола. Те твърдят, че за средно 54-те години, в които един шофьор кара кола, той купува средно три нови автомобила и пет коли втора употреба. Общата цена за купуването им и тяхната поддръжка се равнява средно на 332 000 евро за цял живот. Ето как изглеждат разходите на един шофьор за целия му живот: 116 900 евро за закупуване на нови и/или употребявани автомобили; 78 900 евро за гориво; 58 100 евро за данъци и застраховки; 20 300 евро за наемане или закупуване на гаражи;16 900 евро за миене и поддръжка на автомобилите; 15 200 евро за резервни части и гуми; около 13 000 евро за поддръжка и смяна на масло. 

Това са цифрите за Германия, а как е в България? Трудно се правят сметки, защото изключенията са много, но въпреки всичко ще се види тенденция, която е наистина стряскаща. Ще видите, че 

Да караш кола в България е по-евтино в абсолютна стойност от Германия, но много по-скъпо съотнесено спрямо доходите и покупателната ни способност

Тоест българинът се лишава от други нужди от първа необходимост, за да задоволи егото си да има и да кара по-скъпа кола, отколкото може и е разумно да си позволи.  Огледайте се и ще видите около вас хора, които са се разорили заради кола, която не им е по джоба . 

Българският автопарк е най-старият в ЕС. До 5 г. са само 75 000 коли или около 9%. Между 15 и 20 години са 32%, а над 20 г. - 36% или над 1 милион. Общо над 15 г. са 68% или почти 2 милиона автомобила. Внасяме стари коли с изтекъл ресурс, който вече е 200 000 км и разходите ни за ремонти са високи. Новите технологии и концепции са такива, че с кола над пет години ти си купуваш просто проблеми. При коли над 200 000 км. - големи проблеми и старо желязо. Всяка година се бракуват 50 000 коли ( 2%) Разбирате ли сега защо тези фирми печелят много, инвестират в нови технологии за преработка на всички суровини в автомобилите. Това са 30-40 000 тона годишно . Нека направим една примерна сметка за българския пазар. 1) Цена - между 7 и 10 000 лева. Според нас това е средната цена на автопарка. Всяка година колата се обезценява и амортизира като първата година е минимум 30%. Наистина следващите години по-малко, а накрая на живота си – с около 10% годишно. Всяка година шофьорите у нас губят средно около 1 500 лева. С други думи - караш, не караш  - минус 5 лева на ден. 2) Данък-около 200 лв. 3) Застраховка-без каско-200 лв. 4) масло-300 лв. 5) гориво около 4 000 лв. 6) Винетка, годишен преглед и др.- 100лв. 7) не включваме миене на автомобила, паркинги и др.8) ремонти - много различно, но около 1500 лв. Колкото е по-стар автомобилът, толкова по-често се разваля. На новите серийни автомобили (припомням, не сме сметнали каското) един фар „ксенон” е 2-3 хил. лв. Не вземаме предвид също разходите за гараж, независимо дали нает, или свой. Изключваме и смяната на летни и зимни гуми, автомивката, аксесоари и т.н. В оторизиран сервиз смяната на масло е 500 лв., час работа на механика е 20 и повече лева и т.н. Хората изобщо не си правят сметката колко и за какво дават пари. За да отидат на лекар, пестят и се стискат, а за колата са готови на всичко. Не се скъпят. Излиза, че автомобилното здраве е по-важно от личното!


За лекар специалист 30-40 лв са много

а за майстора, който ти закача компютър 35-100 лв са нищо. Помислете. Така излиза, че средно за личната кола се дават годишно над 8 000 лева. Или, както са го сметнали германците, за 54 години разходът е 486 000 лв. Много читатели ще навлязат в детайли и ще започнат да опонират, че това им е по-евтино, онова също. Ние взимаме средното за страната.  Е,  добре, да спестите с връзки и приятели половината пари, то те пак са много. В анализа не сме включили и възможността, че ако не си купиш кола,  тези пари ти носят доход, поне лихва, което е своего рода твоя инвестиционна загуба. При тези цифри средно 550 лева. Официалната средна лихва на БНБ, коригирана с инфлацията е 5.5%. В сравнението с Германия ние даваме 30% по-малко пари, но спрямо доходите, да караш кола в България е поне 2.5 пъти по-неизгодно и по-скъпо. 

Колко километра се кара една кола в България? До 10 000 км- 18%, до 15 000 км -32%, до 20 000 км - 18%. Или общо до 20 000 км  - 68%, или 2 милиона коли. По горната сметка излиза, че всеки километър ти струва от 0.45 до 0.70 лева за коли до 20 000 км. Ако не сте знаели, то вече трябва да сте сигурни, че е изгодно да поддържате  автомобил, който върти над 20 000 км на година. За тези коли с до 15 000 км пробег си е чиста загуба, а това са половината от всички или почти 1.5 милиона коли. Разходите за километър на тези под 10 000 км е 0.9-1 лев.  По изгодно им е с такси. Луксът да караш кола струва скъпо, но много хора не го знаят.  В Ню Йорк много от богатите нямат коли. По изгодно им е с такси, колкото и да е скъпо, защото гаражът и паркингът са още по-скъпи.  В Албания пък има най-много мерцедеси на глава от населението. Това прави ли ги успели и богати? Същевременно прагматичния германец, който продава коли на света,  предпочита Шкода пред Фолксваген (те са в един концерн), а даже и Дачия. Прави си сметката до стотинка, и не слага в колата си екстри, които няма да ползва. Кой е по-умен? Германецът или албанецът? Или българинът?


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама