Транспортният европроект на Варна се препъва в жалби
Веселин Златков
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е върнала в начална фаза една от процедурите по най-големия варненски европроект след постъпили жалби от две от фирмите, участвали в конкурса за обществена поръчка. Последната се отнася до осигуряването на публичност и информация за гражданите за хода на изграждането на системата за интегриран градски транспорт. Така фирмата, която ще обясни на варненци как ще се променят автобусните превози в града, ще бъде определена най-рано през септември, или само месеци преди крайния срок на проекта през следващото лято.
Пред КЗК е обжалвана и процедурата за избор на независим финансов одитор на модернизацията на градския транспорт, като по него комисията още не се е произнесла. С това равносметката за хода на най-големия варненски европроект в средата на тригодишния срок за изпълнението му е следната: От 11 компонента са изпълнени само два – доставени са новите автобуси на „Градски транспорт“ и е избрана фирма консултант. Информирането на обществеността, както финансовия одит на проекта, които са други два компонента, са под въпрос. Останалите 7 негови части, между които са важни въпроси като изграждането на бърза лента за автобуси, автоматизирана система за продажба на билети и велоалеи с дължина около 15 км, все още са на подготвителен етап.
Данните, част от които съобщихме още миналата седмица, бяха изнесени на заседание на общинската транспортна комисия от Биляна Якова, ръководител на проекта по искане на представителката на БАСТА Марина Карапетян. Съветничката коментира, че администрацията на кмета Иван Портних не е свършила достатъчно добра работа по транспортния проект, заради което са се появили жалбите до КЗК, едната от които е на практика основателна. Карапетян попита директно дали общината има сили да се справи с проекта до началото на юли 2015-а, когато е крайният му срок. Отговорът от ръководителката на проекта и зам.-кмета по еврофондовете Бисер Младенов беше оптимистичен, но не достатъчно категоричен. Според тях не само в общината, а и в регионалното министерство има сериозна загриженост за проекта за интегриран градски транспорт на Варна. „Много неща в този проект са ми странни“, призна заместникът на Иван Портних.
В хода на дискусията стана ясно, че уж спешно преобразуваното общинско предприятие АСРУТ, което ще управлява автоматизираната система за продажба на билетчета, вече два месеца не работи по въпроса. Причината за това била липсата на нова транспортна схема на Варна. Може да изглежда невероятно, но всъщност община Варна на практика не участва в изготвянето на тази схема и не може да го ускори. Новият транспортен план е ангажимент, поет от Европейската банка за възстановяване и развитие, която помага на местната власт за проекта. Схемата ще бъде изработена по нейни правила, а фирмата, която ще се занимава с подобряване на движението в града ни, може и да не е варненска, стана ясно на заседанието на транспортната комисия.
§п