Треска за придобиване в нета
Технологичният сектор безспорно е един от най-бързо развиващите се в последните години. За гиганти като Google, Facebook иApple като че ли няма криза. Затова и не е случайно, че все по-често ставаме свидетели на придобивания за по няколко милиарда долара. Последният огромен удар дойде от Apple в края май, когато от Курпертино обявиха, че купуват популярната компанияBeats Electronics, позната със висококачествените си аудио устройства. Обявената цена надхвърля 3 млрд. долара - 2,6 млрд. на момента и 400 млн., които ще бъдат платени напред във времето.
Сделката последва други няколко огромни придобивания, които привлякоха интересa на широката публика. Google похарчи няколко милиарда за Waze и Nest Labs. Microsoftприобщи финландската Nokia. Най-много обаче похарчи Facebook. Социалната мрежа на Марк Зукърбърг счупи всички рекорди в сделката с чат клиента WhatsApp. Другата голяма сделка пък бе за Oculus VR.
По отношение на Google агресивната стратегия определено не е нещо ново. До края на миналата година от Маунтин Вю бяха похарчили 17 млрд. долара за нови компании. За сравнение през същия интервал от време компаниите Apple, Microsoft, Facebook, Amazon и Yahoo взети заедно бяха изхарчили по-малко от 13 млрд. долара за същата цел. Googe продължи да се сдобива с редица нови компании и през тази година. Най-пресният пример е сделката замузикалната платформа Songza, която цели да подобри услугата Play Music. Това обаче може да мине за една от скромните сделки за хорта от Маунтин Вю, като според източници на “Ню Йорк Таймс” платената сума възлиза на около 39 млн. долара. Най-голямо внимание от сделките на Google през тази година предизвика покупката на Nest Labs. В средата на януари интернет търсачката плати 3,2 млрд. долара за компанията, позната със своя “смрт” термостат. Показателно за важността на това придобиване е, че то е второто най-мащабно в историята на Google, след като през 2012 г. бяха платени 12 млрд. долара за Motorola. Внимние безспорно трябва да се обърне и на още една сделка - тази за DeepMind. Отново през януари от Маунтин Вю платиха 400 млн. долара за разработчика на изкуствен интелект.
Социалната мрежа Facebook също пристъпи към сериозни сделки, разбивайки всички свои досегашни рекорди с похарчените 19 млрд. долара за чат платформата WhatsApp. Съгласно договора за придобиване компанията на Марк Зукърбър ще заплати 12 млрд. долара под формата на акции и 4 млрд. в брой. От компанията са се съгласили да платят допълнително 3 млрд. в ограничени акции (restricted stock units). Toва обаче не беше единствената сделка на Facebook, която прикова вниманието. Вълна от смесени реакции сред интернет ентусиастите предизвика придобиването на специализращата в областта на виртуалнта реалност Oculus за 2 млрд. долара. И макар подкрепилите проекта в Kickstarer да изказаха разочарованието си от придобиването, похарчената сума е доказателство за възможностите, които подобен иновативен продукт можe да предостави на бизнеса.
Що се отнася до Apple, компанията направи две интересни сделки в края на миналата година. Първо през ноември бяха похарчени 345 млн. долара за производителя на полупроводници - PrimeSense. През декември пък от Курпортино броиха 200 млн. долара за един от най-големите партньори на Twitter - занимаващата се с бизнес анализи Topsy. Бомбата обаче дойде през май тази година, когато официално бе обявено придобиването на Beats Electronics. За музикалната компания ще бъдат платени общо 3 млрд. долара - 2,6 млрд. сега и 400 млн. на по-късен етап. Няколко различни фактора са показателни за важността на това придобиване. На първо място това е най-голямата сума, която създадения от Стив Джобс гигант дава за друга компания. Сделката за Beats Electronics бележи и остър завой в стратегията на Apple. Досега от Курпертино залага предимно на по-неизвестни компании, специализиращи в точно определена ниша. С Beats семейството на Apple за първи път се сдобива с толкова популярен и успешен член.
Подобни сделки на стойност по няколко милиарда евро, разбира се, не са нещо ново и невиждано в света на технологиите. През последното десетилетие обаче те се наложиха като запазена марка за компаниите, обръщащи повече внимание на бизнес клиентите, припомнят от TechCrunch. И макар вниманието, което медиите обръщат на тези придобивания да е несравнимо по-малки, компании като Oracle, IBM, Cisco и др. харчат коласални суми. Cisco са похарчили 25,2 млрд. долара през последните 10 години. За същото време Oracle са се разделили с 42,9 млрд. долара за 10 сделки за по над милиард. Суми, които доскоро бяха несравними с тези, похарчени от компаниите, специализиращи в сферата на потребителската електроника.
Според щатското издание причината за небивалото желание на компании като Facebook, Google и Apple да харчат милиарди е усъвършенстването на собствените им потребителски платформи. Това им дава добра възможност успешно да интегрират новите продукти, с които се сдобиват. Apple, например, спокойно могат да продават слушалките на Beats в своята добре развита мрежа от магазини. Facebook все още не са интегрирали WhatsApp по никакъв начин към социалната мрежа, но със сигурност в бъдеще компанията на Марк Зукърбърг ще се възползва напълно от наличните над милиард потребители на чат платформата.
Новата тенденция популярните сред потребителите компании агресивно да придобиват по-малки фирми със сигурност ще продължи. Все по-голямата експанзия на мобилните устройства, а и на всевъзможни други смарт джаджи дава на технологичните гиганти една страхотна сфера да се развиват и да търсят повече пазар за своите брандове.еcon.bg