Управлението на „Градски транспорт“ - пиеса на абсурда
Веселин Златков
Варненският общински съвет удари дъното на управленската си немощ. За това не са нужни специални анализи или проучвания, достатъчно е просто да се изброят фактите около управлението на една от най-важните общински фирми - „Градски транспорт“ ЕАД. В момента в борда на дружеството съществува истински вакуум. Двама от членовете на съвета на директорите подадоха оставки и бяха „пуснати да си ходят“ от местния парламент. Ще им се търси ли отговорност за лошо финансово състояние на фирмата (над 3 млн. лв. дългове, натрупани само за 2013-а, и общо над 8 млн. лв. задлъжнялост като цяло), остава въпрос, забулен в мистерия.
Абсурдното обаче не е това, а фактът, че съветът, който е принципал на общинския превозвач, не може да намери кой да заеме вакантните места. Няма нито един мераклия да стане директор? Да, точно така. Колкото и странно да звучи това за страна като нашата, в която всеки иска да стане началник, независимо дали му е по силите и възможностите, нещата стоят точно така.
Работата е там, че никой подходящ за двете свободни места, който има някаква представа от транспорт или от управление на общински фирми, не би си „сложил главата в торбата“. Не и когато става въпрос за „Градски транспорт“, не и когато ще трябва да работи с този общински съвет и с това мнозинство в него. Защо? Ами много просто – ГЕРБ и съюзниците им в общинския съвет доказаха, че гледат на бордовете на общинския превозвач като на обикновени бушони. Два вече „изгоряха“. Едва ли някой иска да е третият.
В тази ситуация общинските ни „гербери“ можеха гузно да наведат глава, да си признаят, че резервната им скамейка от специалисти за управленски постове е твърде къса и бедна, и да потърсят помощ от опозицията в търсенето на нови директори. Дали другите партии в съвета щяха да предложат свои хора да покрият пробойната в борда на „Градски транспорт“, е отделен въпрос, но поне мнозинството щеше да може да каже, че е направило всичко по силите си. ГЕРБ обаче предпочетоха да решат друго. Те приеха предложението на верния си съюзник Янко Станев да бъде проведен спешен конкурс за нови членове на съвета на директорите. Добре де, като няма желаещи директно да бъдат назначени на поста, как можем да очакваме някой да тръгне да се бори за позицията на бушон? Никой не даде отговор на този въпрос, но явно надеждата умира последна дори в пиесите на абсурда.
Но докато съветниците чакат Годо да се появи като кандидат за борда на „Градски транспорт“, нещата стават още по-интересни. Колкото и общинари и юристи да попитате, всички ще ви кажат, че създалата се ситуация с опразнените места в съвета на директорите е недопустима. Бордът е от трима и ситуацията на вакуум, в която двама от тях ги няма, не може да съществува от правна гледна точка. Това обаче явно не притеснява ГЕРБ и Ко. За тях е важно да получат отсрочка, защото очевидно толкова са се оплели в абсурдната ситуация в автобусния транспорт, че им трябва външна помощ. Така, с риск казусът да влезе в съда, мнозинството в общинския ни съвет ще чака някой да им каже какво да правят, за да се измъкнат от кашата. Само дето изобщо не е ясно на кого разчитат те този път да ги извади от собствената им каша.
Забележете, дотук дори не споменаваме хаоса в отношенията на общината с частния превозвач „Транстриумф Холдинг“, който продължава да обслужва повече от половината линии в града ни, на практика без никакъв юридически статут да извършва тази дейност. Но това, както се казва, е отделен проблем, между другото – не по-малко абсурден.

