В Момчиловци учат китайски на нивата с картофи

09.09.2014 / 09:01 0

Валентин Хаджиев, "24 часа"

“Тези китайци постоянно говорят по някакви джаджи и снимат ли, снимат. Дори влизат в оборите да снимат. Но са кротки, никому нищо лошо не са направили. Нашите младежи правят повече бели”, казва 70-годишният Никола Цветков от Момчиловци.

Селото е сцена на мащабно риалити шоу за две седмици и на площада се срещат повече азиатци, отколкото българи.

Форматът му е нещо средно между популярните у нас тв предавания “Сървайвър” и “Биг Брадър”. 

7 души живяха в къщите на 7 момчиловски фамилии седем дни. На старта 51 човека бяха посрещнати от местните на площада. Още тогава летящата камера на китайците стресна кроткия живот в родопското село.

Изведнъж над площада се появил малък вертолет с осем перки, на който била монтирана камера за панорамни снимки. Децата зяпнали, а по-възрастните се чудели на неидентифицирания летящ обект. По-късно се разбрало, че това е техническо устройство, което от земята се управлява дистанционно, а на монитор наблюдават видеото, което прави камерата.

Първото изпитание за участниците при пристигането им бе да разпознаят хазаите си по
снимка и сами да ги открият във върволицата от хора. Според условията на играта китайците трябва да се справят с комуникацията само с българо-китайски речник. 14 камери снимат риалитито, а всеки от 7-те участници има и своя камера, за да запечата по-интересните моменти.

Вторият етап бе изпитание в обща къща. Моника, Йънг, Уонг, Лили, двама oзуши с име Донг и Виргиния са настанени в къща в южната част на селото, собственост на Калинка Томова, която живее в Германия. Операторите и сценаристите спят отделно.

“Ето какво ми подариха”, казва участничката Лили, сочейки буркан с лютиви чушки и настръхва още докато го държи. Въпреки това Лили, която е артистка в Китай, и съквартирантите  почти са преполовили буркана с лютивите чушлета. В къщата преобладават българска храна и китайска техника. “Скучно е тук в къщата. Повече ми харесваше на нивата с картофи. Хазайката правеше след работа на нивата пататник от тях, който е много вкусен”, разказва Уонг. 

“Правеха това, което прави всяко момчиловско домакинство - косиха сено, цепеха дърва, а някои дори доиха крави. Имаше и такива, които се разделиха със сълзи на очите с домакините си”, обяснява кметицата Мария Никова. При нея живяла Моника и научила над 20 думи на китайски.

“Обичам да готвя, но тук е различно. Киселото мляко, заленчуците и картофите са много вкусни”, казва Моника. В къщата на кметицата постоянно пребивавали оператор и помощник-оператор. Ли О, който снимал, веднага бил прекръстен от местните баби на Лийката, както те наричат хората с име Илия. Симпатичният младеж освен с професионална камера ошашавил момчиловци с всевъзможни машинарии за снимане и говорене.

“Лийката и колегите му казаха, че ще ме запомнят с трите ми телефона за по 30 лева. За тях тези апарати са отживелица. Учудиха се и че пуша", обяснява кметицата Никова. Всички си направили профили във фейсбук, тъй като тази социална мрежа не е толкова популярна у тях, за да гледат и разменят снимки с местните. 

“Искаха да купят ямурлука ми, поне 4-ма пожелаха да го носят в родината си, но вече няма откъде и аз да си намеря”, казва местен гайдар.

Местните зевзеци се шегуват, че най-накрая Момчиловци оправдало прозвището си отпреди време - Китайците. Получили го от околните селища, тъй като е многолюдно и като се качвали в автобус, го напълвали. Затова тръгнал лафът “Качват се китайците”. Е, сега научихме и китайски думи. На кой друг ще му се случи у нас да научи китайски, и то на нивата си, смеят се местните шегобийци. Освен младите и бабите в селото вече поназнайват по някоя китайска фраза. За китайците пък бавните обороти на в пъти по-спокоен живот от този в многомилионния Шанхай също бяха паметни.

Седемте азиатци в риалитито разполагат с бюджет от 700 лева, част от който е осигурен от шоуто.

“Форматът няма състезателен характер, защото всеки, докоснал се до българската култура, е победител посвоему. Основната ни цел е да предадем впечатленията на сънародниците си. Идеята е по-скоро да покажем бита, културата, нравите и смисления живот на населението тук пред нашите сънародници, отколкото да подлагаме частниците на изпитания като в класическите телевизионни формати ", обясняват организаторите от Китай. Сокаците на Момчиловци се огласят от китайска реч допълнително заради това, че общуват с апарати помежду си, подобни на уоки-токи. 

Шоуто се финансира от фирмата “Брайт” от Шанхай, която очаква годишният оборот от продажбата на кисело мляко “Момчиловци” в Китай през 2014 г. да стигне оборот от 640 млн. юана. Тя прави кисело мляко, заквасено с бактерии от Момчиловци, от 2009 г. насам. Продуктът се продава в град Шанхай и околностите в опаковки от 190 г във формата на диамант. Интересът в Китай е голям най-вече заради факта, че на опаковката пише, че в село Момчиловци има много дълголетници, които се радват на щастлив и спокоен живот в следствие на консумацията на кисело мляко.

Шоуто е част от двегодишна масирана рекламна кампания на млякото. Родопското село има договор за сътрудничество с фирмата “Брайт”, който изтича през 2018 г. Тя дари Момчиловци с мултимедия и 8000 лв. за довършване на спортна площадка. Миналата година наградата е била двуседмична ваканция в родопското село. Томбола определила победителя - 1,5 годишно дете, което с родителите си посетило Момчиловци.


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама