Важно за всички шофьори: “Гражданска отговорност” ще важи и в Турция

10.01.2016 / 20:46 1

Румяна Дeнчeва;: 24 часа

снимка: Булфото

Полицата “Гражданска отговорност” вече ще има по-широко автоматично покритие. Това е гарантирано от новия Кодекс за застраховането. Какви други новости по отношение на задължителната полица са в сила от тази година, обясниха специално за “24 часа” експерти от Комисията за финансов надзор.

Досега задължителната полица за автомобилите осигуряваше автоматично покритие само за България, страните от ЕС, ЕИО, Швейцария, Андора и Сърбия. Застраховките, сключени по новия кодекс, вече ще осигуряват автоматично покритието и за държави от системата “Зелена карта” (например Турция, Македония и Русия).

Кодексът задължи застрахователите да издават служебно и

безплатно

сертификат

“Зелена карта”

заедно с полицата

“Гражданска

отговорност”

Така се елиминира досегашната практика да се изисква доплащане при издаване на сертификата. По застраховка “Гражданска отговорност” на автомобилистите ще се изплаща обезщетение на увредени лица и в следните нови случаи, които досега не се покриваха от застраховката:

1. Водачът е недееспособен - напр. ако автомобилът е бил управляван от малолетно лице или от лице, поставено под запрещение.

2. Вредите са причинени от устройство или инсталация на превозното средство, включително за вреди от случайното му отделяне по време на движение.

3. Вредите са причинени от отварянето на врати на моторно превозно средство по време на движение или когато е спряно. Най-честият пример за това е, ако при отварянето на врата на паркиран автомобил бъде засегнат преминаващ велосипедист, мотоциклетист или друг автомобил.

4. Вредите са причинени в резултат на повреда на превозното средство, довела до произшествие.

5. Вече се покриват и вреди, причинени при движение на автомобила заради здравословното състояние на водача, довело до произшествие - например сърдечен пристъп или друго състояние, което изключва възможността му да контролира себе си и автомобила. Тогава

съдът може да

признае водача

за невиновен

за причиненото произшествие и за вредите, произтичащи от него. За да се защитят обаче интересите на пострадалите лица, застраховката вече ще предоставя обезщетение, независимо от липсата на вината на водача.

6. Вредите са произтекли от превозното средство като вещ - например при самозадвижване или самозапалване на паркириран автомобил. Тези нови възможности са въведени, за да отразят повечето спорни ситуации, при които в практиката

досега са били

отказвани

обезщетения или

изплащането им

е било доста

затруднено

Те се основават на принципното разбиране, залегнало в основата на задължителната застраховка “Гражданска отговорност” - да се гарантира обезщетение на всяко лице, увредено във връзка с притежаването и използването на моторно превозно средство.

Новият Кодекс за застраховането дава възможност “Гражданска отговорност” да се сключва за една, две или за три години. Това предпазва от риска собственикът на автомобила да пропусне срока за продължаване на застраховката и да бъде наказан или съответно да причини произшествие без да има застрахователно покритие.

При двегодишните и тригодишните застраховки премията за всяка година трябва да се определи предварително, като по такъв начин застраховащият ще има сигурност за това какво ще плаща за в бъдеще.

Застрахователят

може да иска

увеличение

на премията

за втората или за третата година, ако настъпи увеличение на риска - например по-голям брой или по-съществени произшествия. Тогава обаче кодексът дава право на собственика да прекрати договора занапред, без да плаща неустойки. Също така може просто да не плати новата увеличена премия, като в такъв случай договорът автоматично се прекратява.

Когато премията по един договор за задължителна застраховка “Гражданска отговорност” на автомобилистите се плаща разсрочено и застрахованият не я е платил навреме, както и досега застрахователят може да запише в полицата, че договорът ще се счита прекратен след изтичане на определен срок след неплащането, който не може да е по-кратък от 15 дни. За разлика от досега обаче

при изтичане на

предвидения в

полицата срок

полицата ще

се прекратява

автоматично

и застрахователят ще бъде длъжен да подаде информация за това в Информационния център на Гаранционния фонд едновременно с прекратяването.

Това означава, че след изтичане на определения срок след плащането, дори и застрахованият да си плати, договорът няма да може да възстанови действието си, а ще трябва да се сключи нов договор. Това е предвидено, за да се гарантира правната сигурност и надеждността на информацията в Информационния център.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Обезщетенията - до 15 работни дни. Оспорване до 3 месеца за колите или 6 месеца по другите полици

Hовият кокдекс гарантира вземания по застраховка “Живот” в размер до 196 хил. лв. в случай на несъстоятелност на застраховател по аналогия с размера на гарантираните влогове в банките.

Това прави спестовната застраховка “Живот” конкурентен продукт на банковия депозит, а в допълнение застраховката има и данъчни предимства, тъй като с нея се намалява размерът на платените налози.

Кодексът задължава

застрахователя да

регистрира датата

на всяка заведена

претенция от

собственика

на полицата,

както и да регистрира датата на последващо получаване на всеки документ по нея.

Той трябва да удостовери всяко от тези обстоятелства поотделно или под опис, и то пред лицето, заявило претенцията.

Изискването застрахователят да удостовери пред лицето, което предявява претенция, за това, че е получил всеки един от документите към претенцията, е ново задължение.

Така ще се елиминират многобройните спорове досега, при които застрахованият твърди, че е представил всички необходими документи, а застрахователят, от друга страна, твърди, че някои от тях не са му били показани. Тези спорове трудно се разрешават, защото не могат да бъдат доказани твърденията на страните заради липсата на писмени доказателства.

С новата разпоредба застрахователят се задължава да представи писмено доказателство на лицето, което предявява претенция, за всеки представен от него документ по преписката.

Застрахователят е длъжен да плати обезщетението по застраховката в срок от 15 работни дни от представянето на всички документи по преписката или в същия срок мотивирано да откаже изплащането.

При поискване от собственика на полицата

неговият

застраховател

е длъжен да му

предостави обосновка

на определения

размер на

обезщетението

Немалка част от жалбите в Комисията за финансов надзор до момента показват, че потребителите не разбират и не са получили достатъчна информация за това по какъв начин е било изчислено определеното обезщетение, което са получили. Тази нова разпоредба в застрахователния кодекс дава възможност на потребителите да преценят дали обезщетението е справедливо определено и имат ли основания за съдебен иск.

Промените в кодекса въвеждат и краен срок за произнасяне от застрахователя по претенции, когато не са представени всички поискани от него документи. Този срок е 3-месечен по застраховката “Гражданска отговорност на автомобилистите”, колкото бе и досега, и 6-месечен по всички останали застраховки. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Многогодишни полици се прекратяват вече без неустойки

 

Новият кодекс за застраховането има промени, които засягат всички видове полици:

1. Могат да се сключват безсрочни или многогодишни застрахователни договори. Предимството е, че не трябва да бъдат подновявани всяка година.

2. Ако договорът е срочен и в него има възможност да се предвиди автоматично подновяване, то трябва да е само за един застрахователен период - напр. в общото застраховане да е най-много още една година.

3. Когато договорът е бил сключен за повече от една година може да се прекрати без неустойки в края на всяка година.

4. Застрахователят или посредникът е длъжен да предостави на потребителя документ, доказващ извършено плащане на вноска по застраховка. Досега най-честите спорове бяха платена ли е дължима вноска, особено ако това е станало в брой, а не през банка. Новият документ не е задължителен само когато плащането е вписано в полицата.

5. Ако застрахователната премия е платена чрез посредник, тя се счита за платена и на застрахователя, без значение, дали посредникът е превел сумата до него.

6. При сключването на застрахователен договор, застрахователят

има право да

постави писмени

въпроси,

и само те се считат за съществени за риска. Това означава, че застрахователят няма право да отказва изплащане на обезщетение или да намалява размера му, ако научи за допъълнителни обстоятелства, които ги е нямало в писмения му въпрос.

Например: ако не е попитал дали собственикът на автомобила има пълен комплект ключове за автомобила, той не може да откаже плащане при кражба, ако се окаже, че собственикът е имал само един от двата ключа. Или: ако при застраховка “Живот” не е попитал дали човекът има определено заболяване, застрахователят няма право да откаже плащане, или да намали размера му, ако го научи по-късно. Застрахователят няма право да отказва обезщетение и ако отговорите на зададени от него въпроси са били неясни, но въпреки това, полицата е сключена. Например, ако на въпрос има ли сградата противопожарна инсталация, отговорът е бил, че кандидатът не знае, отказ не може да има дори да се окаже, че сградата няма такава.

7. Застрахователят не може да прекратява договора, да отказва плащане или да намалява размера му, ако обстоятелствата са били разкрити пред него и той въпреки това го е е сключил. Например - ако ползвателят е обявил, че сградата няма противопожарна инсталация и въпреки това застраховката срещу пожар е сключена, съответно ако застрахователят е прегледал сградата и е било видно, че инсталация няма, то той не може да се позовава на нейната липса, за да прекрати в последствие договора или да отказва плащане при пожар. Тези нови положения целят да гарантират сигурността на застрахования, че след като застрахователят е сключил договор, ще изпълни задълженията си по него. Така се стимулират и

компаниите

да анализират

рисковете

преди сключването на застраховката и да откажат договор изобщо, вместо да събират премии, без да имат сериозни намерения да плащат при настъпване на вреди.

8. Застрахователят вече няма право да отказва изплащането на обезщетение или да намалява размера му, ако при сключането на застраховката е извършил преглед на лицето или имуществото и е могъл да установи определени обстоятелства. Например при “Автокаско” е направил оглед на автомобила и е могъл да установи дали алармата е фабрична, или не. С мотив, че алармата не е фабрична имаше доста случаи за отказ от плащане на обезщетение при кражба.

С новата разпоредба застрахователят се задължава да откаже сключването на застраховката, ако обстоятелствата за риска не отговарят на неговите изисквания, или да уважи изцяло застрахователната претенция, ако се е съгласил да сключи тази застраховка след направения оглед/преглед. 


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
0
0
xXx (преди 8 години)
Рейтинг: 31600 | Одобрение: 12510
Е много ясно нали скоро ще станем официална провинция на Турция след като Тиквата се е засилил да ни подарява разбираш ли срещу 60 години безвъзмездна военна защита.
xxx

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама