Веселин Василев, директор на I ЕГ - Варна: Учете това, което ви харесва – не това, което са ви казали
Веселин Василев е директор на I Езикова гимназия от 1994 година. Завършил е Математическа гимназия в Разград и ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“.
През 2015-та управляваната от него елитна варненска гимназия навършва 135 години. По този повод той разказва тайните за обучението на едни от най-успешните ученици в града, които с лекота стават лекари, съдии и поемат по едни от най-отговорните пътища след I Езикова гимназия.
Мото
Ако ходиш на работа с неудоволствие, по-добре да си смениш работата.
Препоръка
Качеството трябва да е пред количеството в образованието.
- През 2015-та отбелязвате 135 години. Нека си припомним началото извън официалните хроники.
- Годишнината продължава. Училището отваря врати като първата гимназия във Варненска област – Първа мъжка гимназия. Ние сме доказан неин приемник. Тя претърпява интересно развитие, много промени, сменя различни наименования, патрони. От 1965 година става Първа езикова гимназия.
Училището е история на града след Освобождението. Началото е през 1879 – 80 година. Тогава отваря с 38 деца. Първата сграда е двуетажна паянтова постройка - там, където е Етнографският музей днес. След това минава през различни перипетии. В началото на 80-те години е построена специална сграда. Тя съществува и днес като Градската художествена галерия. Но училището се разраства, минават войни и в крайна сметка след многото трансформации се оказва в Девическата гимназия. Сградата на Мъжката се оказва тясна.
В момента колегите ми подготвят книга за всичко това. Има доста бели петна в миналото. Натъкнахме се на много любопитни факти, които още не са известни на никого. Училището е флагман на образованието. Веднага след Освобождението има 6 министерства и едното е на Просвещението. Тази традиционна жажда за образование се запазва и до наши дни. Гимназията никога не е затваряла врати. Функционира дори по време на войните.
- Кои са първите предмети и чужди езици, които се усвояват на това място?
- Чуждите езици се въвеждат в началото на 20 век, първият е френски. Той е дипломатически международен език до Първата световна е след нея. След Втората Световна господар става английският. Но първите езици не са западните. Освен френски са се учили още гръцки и латински. Руският се въвежда по-късно – 1965-та година в езиковия период на гимназията. Има английски, немски и руски. После руските паралелки минаха към четвърта гимназия. От там отидоха към Руското училище. Патроните ни са били Петко Рачов Славейков, Христо Кабакчиев и Фердинанд. Сега училището няма патрон, но вече е достатъчно утвърдено като Първа езикова гимназия. През изминалите години в нея е завършил маса народ. Трудно се определя бройката. Има години без данни, броят на децата се променя. Отпадат ученици поради строга дисциплина и изисквания.
- Повече мъже или жени има днес в училището?
- В началото образованието е било приоритет за мъжете. Имало е дискриминация, нямало е еманципация както сега. Професията обаче много се феминизира. Това не е добре, няма баланс. Опитвам се да назначавам мъже по възможност. Засега имаме 20 мъже преподаватели, макар и в по-напреднала възраст. Зареждаме се с младите хора и се опитваме да сме близо до техните проблеми, въпреки дистанцията в годините. Винаги сме се стремили да ги разбираме. Смятам, че отличителна черта тук е да поддържаме по-либерална обстановка. Аз не съм привърженик на желязната дисциплина. Искам децата да могат да бъдат творци. Не ги държим под строй. Не обичаме да ги управляваме. Това им дава възможност да се чувстват по-свободно, да изразяват различно мнение от това на директора. Има училищна политика, но ние я обсъждаме. Много добре работим с Ученическия съвет. Това е моята философия вече 21 години за управление на училището. Държа на либерално академична обстановка - децата да са разкрепостени, отворени, да се изявяват. Имаме таланти във всички области. Не ги затваряме само в чуждите езици. Те се развиват и в културно-образователните предмети. Така си избират подходящо учебно заведение. Няма нужда да казвам, че 100 % продължават във ВУЗ. Чуждите езици са средство, а не цел. Аз им казвам – учете това, което ви допада, а не това, което искат мама и татко. Защото после, ако ходиш на работа с неудоволствие, по-добре да си смениш работата.
- Каква професия избират завършващите Първа езикова гимназия във Варна?
- Ако има рекорд, той е при лекарите – 20-25 души. Последните години се отличават като количество. Всяко дете има различно желание за професия. Имаме желаещи за НАТФИЗ, има за Морско училище, за инженерни дисциплини, икономически специалности - у нас и в чужбина. Добре е да има унификация до 10-ти клас, а след това – свободен избор. Ние ще продължаваме да искаме да бъдем чуждоезиков център. Трябва да се видят законовите рамки. Трябва да се стъпва на добрите практики и да се върви напред. Не би трябвало да се променя нещо, което работи. Средното образование е по-добре построено в България от висшето. По-добре да затворят някои висши училища, отколкото да има мъртви души.
- Кое е по-важно – количеството или качеството в образованието?
- Количественият показател е време да бъде заменен от качествен. Трудно е, но трябва да се измислят качествени показатели. Важно е какъв е балът на едно училище, какво то дава на обществото, а не да е зависимо от брой деца, за да се издържа. Аз пръв бих предложил намаляване на приема, ако се спре с този количествен показател. По-малко паралелки с по-малък брой деца ще промени качеството на обучение. Трябва да се изработят критерии.
- Кои са най-добрите показатели за успех?
- По-добри от външно оценяване няма. Ние сме в челната тройка на Държавния зрелостен изпит по български език в страната по оценки според брой на учениците – 236 дипломирани.
По БЕЛ традиционно имаме първенство. През годините не е имало друго училище в десетката. Ние сме с 236 дипломирани със среден успех 5, 51. Първи в града сме по английски, немски, философски цикъл, история, география, биология, химия. Това е благодарение на труда на тях и техните учители. Важни са мотивацията, добрата среда. Това мотивира и колегите. Тук слаб учител не може дълго да остане. Имаме много победи и в спортните ученически игри. Състезателите ни са първи на националните олимпиади по немски и английски език. Не сме конкуренция, нямаме съревнование с други гимназии, дори с езиковите.

8
14
