Винетката за кола 97 лв. годишно, стикерът за тир на ден расте с 5% (Обзор)

11.11.2015 / 23:03 8

Марияна Бойкова: 24 часа

илюстрация: Булфото

След 2 години камионите ще плащат такса
на бариери - за изминат километър

97 лв. е цената на годишната винетка за леки автомобили, реши вчера кабинетът.

Имало е предложения от работните групи да се плаща 145 лв. и дори 150 лв., каза шефът на пътната агенция инж. Лазар Лазаров. В момента цената е 67 лв., увеличението е с 44,7%.

Заради доходите

на българите е

приет най-ниският

вариант

за поскъпване на годишния стикер, обясни министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.

Седмичната винетка за леките коли ще струва 15 лв., при 10 лв. сега. Месечната винетка поскъпва от 25 на 30 лева.

Вдигането на цените на винетките за леки коли, камиони и автобуси ще докара допълнително за ремонт на пътищата догодина 73,5 млн. лв. Приходите от винетки ще достигнат около 300 млн. лв. през 2016 г., през 2014 г. са били 224 млн. лв.

Павлова представи и анализ колко винетни стикера се предоставят безплатно на социално нуждаещи се. Те са около 180 000 годишно, на обща стойност около 12 млн. лв.

За поддържане на републиканската пътна мрежа в добро състояние трябват 600 млн. лв. Дори с увеличението резултатът ще е нулев, заяви Лазаров и след като министърката го поправи, каза, че поне ще успеят да задържат сегашното състояние.

 

 

 

 

 

 

 

 

България е на

104-о място по

качеството

на пътищата

сред 148 страни,

сочи анализ на Световната банка. Това е и мотивът да се променят цените на винетките, които са “замръзнали” от 2008 г., тоест 8 години, заяви Павлова и показа с графика, че за това време средната заплата се е увеличила с 60%.

Освен това България е сред държавите с най-ниски стойността на винетките. (Виж теблицата)

Най-голямото поскъпване на винетките е за старите камиони Евро 0, I, II. Увеличението на годишния стикер при тях е от 1300 но 1743 лв. При екологичните увеличението е от 1000 на 1340.

При екологичните автобуси винетката поскъпва от 526 на 808 лв.

Дневната винетка за всички камиони и автобуси ще бъде 21 лв., или увеличението е само с 5%. Това е заради евродиректива, която постановява тя да не надвишава 11 евро.

Така че точно винетките за транзитния трафик на тирове, който троши пътищата, е с най-малко увеличение.

Павлова заяви, че

справедливото

плащане е за

изминат

километър

Това предлага и Световната банка, която представи доклада си и той бе приет от кабинета. Решението на правителството е да бъде въведена толсистема за камиони и автобуси и електронна винетна система за леките автомобили.

До три месеца трябва да бъде изработена техническата документация, за да се обяви конкурс кой да изгради толсистемата. Тя ще е на всички републикански пътища и ще се изгражда чрез публично-частно партньорство, обясни Павлова.

Тя отговори на “24 часа”, че публично-частно партньорство при толсистемата означава, че този, който печели конкурса, ще инвестира в създаването ѝ, после ще бъде неин оператор. От събраните такси ще му се изплаща изграждането на системата. Цените на толтаксите обаче ще бъдат определени от правителството.

Павлова се надява, че въвеждането на толсистемата и електронната винетка може да стане през 2017 година, но даде срок и 2018 година, тъй като предстои процедура за избор на изпълнител, а както се знае, част от тях биват обжалвани. И становището на Световната банка е да се въведе колкото се може по-бързо плащането на километър за камиони и автобуси, тъй като има недофинансиране на пътищата у нас. 

 

 

 

 

 

Обмислят дали

автобусът

ще поскъпне

Автобусните превозвачи са на различно мнение за повишението на цените на годишната винетка. Увеличението за новите екологични автобуси, с които возят повечето фирми, е от 526 на 808 лева.

От “Груп” и “Етап” смятат, че при 50 автобуса в движение разходът, и то в края на годината е към 40 000 лева и това ще е тежко за една фирма. Още не се знае дали това ще се отрази на цената на билета.

От “Юнион Ивкони” пък заявяват, че нямат нищо против увеличението на цената на винетката и то няма да доведе до промяна в цената на билета.

Шефът на “Биомет” Ваньо Алексиев заяви (фирмата извършва както автобусни, така и товарни превози), че това поскъпване на винетката ще влезе в цената на транспортната услуга, но всичко зависело от пазара. Той каза, че би приел това увеличение, ако парите наистина ще отидат за ремонт на пътищата, а не да изтекат в разни корупционни схеми.

Миролюб Столарски, шеф на “Карат С”, заяви, че е в чужбина, но като се прибере, ще започнат да правят сметки. 

Световната банка:
Крещяща е
нуждата ви
от модернизация
на пътищата

 

 

 

 

 

Световната банка предлага въвеждане на толсистема за камиони и автобуси и електронна винетка за леките автомобили. Това ще позволи и различни цени за различните пътища, става ясно от нейния доклад, който вчера кабинетът прие.

Преди това обаче тя дава диагноза на състоянието на пътната мрежа. Финансов недостиг от 6,922 млрд. лв., констатира Световната банка в доклада си.

Това число е залегнало и в стратегията за развитие на пътната инфраструктура за 2016-2020 г.

Анализът на банката показва и хронично недофинансиране на пътната система, крещяща необходимост от модернизация на шосетата.

Тя предлага въвеждане на модела на тол такса за тежкотоварни моторни превозни средства и електронна винетка за леки моторни превозни средства. Наречена е смесена система.

Министър Лиляна Павлова отчете, че от 2009 до 2015 г. у нас са инвестирани почти 3,150 млрд. лв. за подобряване на пътна инфраструктура. Изградени са нови 300 км магистрала и са рехабилитирани 5000 км пътища, но финансирането е недостатъчно, за да може те да се поддържат в добро състояние.

Само за поддържането на тези нови 300 км аутобани трябват между 15 и 20 милиона лева на година, допълни Павлова. 



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
4
2
Анoнимен (преди 8 години)
Рейтинг: 6940 | Одобрение: 2585
И като я ползваш половин година ще платиш по - малко ли? А следващата? Край, те вдигат, ние ще трябва да кихаме още и още, за да може на шопите да им е удобно.
6
2
Анoнимен (преди 8 години)
Рейтинг: 6940 | Одобрение: 2585
Това за товарните автомобили много ще ни удари. ЦЕНИТЕ НА ВСИЧКИ СТОКИ ЩЕ ТРЯБВА ДА СЕ УВЕЛИЧАТ, ЗА ДА КОМПЕНСИРАТ ЦЕНАТА НА ВИНЕТКАТА. Харесва ли или не, това е истината. Хем магистрала до Варна няма, хем ще плащаме за да може софето да се зарежда по - лесно, през четирите магистрали, които стигат до там.
4
0
squeezer (преди 8 години)
Рейтинг: 8711 | Одобрение: 3201
изроди мръсни,крадци долни да ни управляват,как е възможно това,загробиха народа си..................НА ПРОТЕСТ БЕ ХОРАААА

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама