Волгата на Чаушеску и куп ценни екземпляри в ретро музей на варненец
Запорожки, трабанти и шкоди, за които хората чакаха ред по 20 г. Мотори и колелета, с които израсна цяло поколение в соца. Банкноти, които някога имаха стойност, колкото цяло състояние. Руските марки парфюми, с които се поливаха труженичките от миналия век за профсъюзни банкети... Това са само малка част от богата колекция, подготвяна за уникален БГ ретро музей. По мегапроекта на варненеца Цветан Атанасов от няколко години работи екип над 50 души - реставратори, автомонтьори, тенекеджии, тапицери, художници, склуптори и много други.
По-живи от "двойниците" на мадам Тюсо са фигурите на Хрушчов, Сталин, Ленин, Кастро, Брежнев, Тато, които ще "заживеят" в ретромузея. Засега диктаторите от восък се крият от обективите - Цветан Атанасов ги пази, като гвоздей при официалното откриване на експозицията в началото на декември.
Колекцията от коли пък е без аналог - над 120, излъскани и реставрирани с много труд, до всяко болтче и всяка част на двигателя. Цветан Атанасов има свой бизнес, кореняк варненец е, завършил е престижното спортно училище край морето и е зодия Козирог.
Влага куп средства, но най-вече - много любов
към онова време и носталгията по незабравимите детски и младежки години на Атанасов. Събрани са народни автомобили -"Трабант","Вартбург", "Варшава", Москвич", "Жигули" "Лада", "Шкода", "Дачия". Сред тях крещящо се открояват тузарските за онова време "Чайка" и "ЗИМ". Любопитното е, че ретро музеят разполага с 4 от легендарните "Чайки" /"Газ-13"/, с които са се придвижвали Тодор Живков, Цола Драгойчева, Пенчо Кубадински и някои от останалите първи партийни величия в държавата. В колекцията е и личен автомобил от кортежа на румънския диктатор Чаушеску - "Волга" от последните модели, която е поне на три десетилетия.
"Всяка покупка е запечатана в съзнанието ми, защото е свързана с драматична и много емоционална раздяла на хората с нещо любимо. Твърде често
плачейки, махаха на колите си за сбогом
казва Цветан Атанасов. В уникалната му колекция е и легендарната "Волга М-21", собственост на бившия първи на партията в Търговище. Дъщеря му се разделила с возилото, обляна в сълзи. Най-старият автомобил в ретро музея пък е военен "Газ -67" от 1943 г., както и същият следвоенен модел от 1946 г. Двете джипки са отнели най-малко 2 г. работа на екипа, за да бъдат възстановени в автентичния им вид. А за една от ВИП "Чайките" отишли цели 3 г. труд - от колелета до кожената тапицерия, че дори до килимчетата, които някога застила на пода.
Първата кола в ретроавтопарка на Атанасов била "Жигули", купена преди 10 г. Само месец след това колекционерът се сдобил с над още 10 реликви на колела и така се запалил да събира символите на соца, че стигнал до идеята и за музей. "Това е нашият свят, в който живяхме и който помним", казва чешитът, сигурен, че експозицията му ще се радва на огромен интерес не само от поколението на неговите връстници, но и от страна на техните наследници.
Духът на онова време се завръща и с многобройните лозунги, запечатани в над 5000 емайлирани табели, събрани в колекцията. Някои звучат вече повече от комично и твърде куриозно като: "Във всяка къща - говедо",
"Машината обича ласка, грижливо гледане и смазка"
но някои повече и от актуално - "Чист двор - здраво семейство" или "Без труд животът нито е красив, нито е достоен".
Родното тютюнопроизводство в соца е представено с над 200 кутии цигари - БГ производство - "Арда", "Слънце", "Мелник", Стюардеса", БТ, "Варна", "София 68" и т.н. Няма изброяване колекцията от фотоапарати, радиа, знамена, писма и униформи от миналия век, хиляди филателни марки, над 50 000 значки, поне 100 различни кутии кибрит, също изписани с лозунги и послания. Сред артефактите има статуетки, пълна колекция парфюми. Запазено е дори пликче с презерватив от 70-те години. Много ценна и богата е документацията, голяма част от която лично бизнесменът е изравял по мази и сред стари архиви. В нея има писма и
поздравителни адреси на бившия Първи до ударници
и герои на труда, удостоверения за добри примери и похвали.
Засега мястото на ретро музея се пази в тайна, защото има няколко варианти, но със сигурност ще е в България. Страницата във "Фейсбук" само за няколко дни запали интереса на хората и натрупа над 10 000 фенове.
Standartnews.com