YouTube пуска платена музикална услуга

20.08.2014 / 21:20 0

capital.bg

Един от най-големите страхове на повечето интернет потребители е някой от масовите безплатни сайтове като YouTube или Facebook да искат абонамент за ползване на услугите им. Най-пресният пример е с масовата паника в популярната социална мрежа, след като се появи слух, че в един момент тя ще стане платена. Бяха създадени десетки групи, които бяха против подобно действие. Популяризираха се приложения, които, ако не инсталираш или харесаш, след това ще трябва да платиш абонамент за ползване на Facebook.

Друг особено популярен сайт – този за видеосподеляне YouTube, може да мине на платен режим. Преди обаче да започнат онлайн подписките, трябва да се направи едно голямо и важно уточнение. Сайтът ще пусне специална музикална услуга, която ще предоставя на потребителите достъп до над 20 млн. песни и музикални клипове, които иначе не могат или трудно се намират във видеопортала. Стандартното съдържание на YouTube ще остане безплатно, тъй като в противен случай би нарушило основния бизнес модел на компанията майка Google – а именно да предоставя безплатни услуги срещу приходи от добре насочена онлайн реклама.
 
Ключът е в теб
 
Новият абонаментен модел трябва да се казва YouTube Music Key и макар да не е обявен официално, в интернет изтече информация за някои от възможностите му. Потребителите ще плащат по 9.99 долара на месец, като в замяна ще получат достъп до ексклузивен достъп до ремикси или кавъри, офлайн достъп до цели албуми или концерти, както и персонализирано съдържание. За тази услуга се говори още от края на 2013 г., но във вторник се появиха и първите й опитни изображения, намерени от онлайн изданието Android police. То се е добрало и до допълнителни подробности за Music Key. Ще може да се слуша музика без реклами, както и да се слушат песни без видео и при изключен екран. Така потребителите ще могат да го ползват като класически мултимедиен плеър. Абонатите ще могат да запазват песни и да ги слушат дори когато няма да имат достъп до интернет.

Освен това ден преди да изтече информацията, Google е купила правата за домейна youtubemusickey.com. По неофициални данни компанията вече има над 20 млн. песни в дискографията си, които ще се предлагат за тази услуга.
Интернет гигантът вече разполага с подобна платформа за стриймване на музика – Google Play Music All Access. Тя предоставя достъп до широк каталог от песни и възможност за синхронизиране между различни устройства, като струва също 9.99 долара на месец. По информация на Android police тя ще бъде прекръстена на Google Play Music Key.
 
Индиректни сигнали
 
През юни вестник Financial Times обяви, че Google вече е подписал договори с основните звукозаписни студия, за да може да стриймва продуктите на голяма част от известните изпълнители. Според информацията интернет гигантът е подписал с 95% от музикалните артисти подобни споразумения, което дава знак, че услугата за стриймването ще бъде готова съвсем скоро. Британското издание тогава посочи, че компанията не е успяла да се договори с независимите лейбъли, които съставляват около 5% от артистите и включват някои известни имена като певицата Адел и групата Arctic Monkeys. Браншовата организация на независимите звукозаписни компании Impala вече се е обърнала към Европейската комисия, като според нея YouTube се възползва от пазарната си позиция, за да принуди малките правоносители да се съгласят при неизгодни за тях условия. Всъщност опасението kd независимите лейбъли е, че с тази услуга реално Google подсилва портфолиото си от права за излъчване, които обхващат и безплатната част на видеопортала. Техните страхове са, че в един момент общодостъпното съдържание на YouTube ще стане толкова популярно, че ще засенчи другите платформи за стриймване на музика, при които потребителите плащат абонаменти.
 
Друг сигнал, че Google е близо до пускане на подобна услугаq е, че директорът на YouTube Сюзън Войчики потвърди в интервю за онлайн изданието Re-Code, че дружеството работи по подобна платена абонаментна платформа.
 
Клубът на привилегированите
 
Основният въпрос, който буди новата услуга на YouTube, е как точно се вписва в цялостната стратегия на платформата. Във видеопортала вече има огромно количество музика и клипове, които могат да се гледат и слушат безплатно. Самата реклама, която се пуска в тях, рядко нарушава слушането за разлика от други стрийминг платформи като Pandora и Spotify. Така че къде е логиката да се пусне подобно нещо?

Отговорът се крие в думичката "премиум" (привилегирован – бел. ред.). При плащане на "премиум" възмfжоностите потребителите ще имат достъп до съдържание, което е доста трудно достъпно дори и за сегашния отворен и безплатен интернет. Подобен модел използва и iTunes на Apple.
Анализаторите смятат, че дори ако много малка част от многобройните абонати на YouTube минат на платения модел, Google ще може да извлече значителни печалби. Въпреки че това ще струва на компанията необходимостта да сключва споразумения със звукозаписните фирми, за да предоставят подобно ексклузивно съдържание.
Друг силен коз е практиката на интернет гиганта да прави пълна интеграция между отделните си услуги. Тоест информацията за всеки потребител се обменя между различните платформи. Така се прави по-добро профилиране, съответно и предложения какво може да му хареса и какво не при избора на музика. Така може да се допълни вече съществуващата стрийминг платформа на Google или дори в един момент двете да се слеят. Допълнително позволява и по-добре да се таргетират рекламите в тези услуги, които нямат "премиум" възможности.
 
Давид срещу Голиат
 
Предлагането на ексклузивно съдържание през платен абонамент на YouTube ще бъде ход на Google да засили позициите си сред платформите за стрийминг на музика. Доскоро този сегмент беше запазено място само на по-малки специализирани компании, като Spotify, Pandora, Rhaposdy и др. Но постепенно IT гигантите започнаха да предлагат собствени услуги. Amazon вече разполага с Prime Music, Apple с новото си iTunes Radio. Освен това "ябълковата" компания придоби производителя на бутикови слушалки Beats, който също има изградена подобна платформа. Причината за силния интерес е, че доста потребители предпочитат да слушат музиката като услуга, а не да разполагат със собствен каталог от песни. Затова и малките независими компании имаха силен успех допреди година. Сега те са изправени пред силната конкуренция от основните играчи в IT света. С потенциалното пускане на YouTube Music Key от Google ще се стремят да вземат колкото може по-голямо парче от пая. Било то директно с платени абонати или с постепенното превръщане на видеопортала в необятен каталог с музика.
 


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама