За да прибере 50 лева глоба от шофьор, държавата харчи 400

05.03.2015 / 07:18 0

Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, интервю на "24 часа"   

- Г-н Тодоров, наскоро асоциацията на пострадалите при катастрофи и още 2 неправителствени организации проведоха кампания “Наглостта не е увреждане”. Заснеха шофьори, които паркират на места за инвалиди. Практика ли е да се спира на такива места?

- Кампанията ни продължи 3 дни - 19, 20 и 21 февруари, в три мола. Тя показа, че 90% от хората, които спираха на тези места, нямат право. В това отношение не сме европейци, а напротив - поведението ни е нетолерантно.

- Как си го обяснявате?

- Известно е, че 50 на сто от глобите на КАТ не се събират. Когато държавата трябва да е на мястото си и да бъде строга към нарушителите, това не се случва. Безнаказаността се проявява във всяко отношение - в конкретния случай по отношение на Закона за движение по пътищата. В България действат изключително стари административно- наказателни разпоредби. Законът за административните нарушения и наказанията е от 1969 г. и дава много вратички на нарушителите да се измъкват.

Процедурата за

 налагане на глоби

 е бавна и тромава

 и отнема близо година. Връчването на наказателното постановление става трудно, нарушителите се крият. Когато все пак получат постановлението, започва обжалване на две инстанции, т.е хаби се ресурс на съда и на полицията, защото униформените, които са писали актовете, ги викат за свидетели. Правили сме изчисления, че един акт за 50 лв. струва на държавата около 400 лв., т.е. държавата харчи 400 лв., за да събере 50 лв.

 В Швейцария и Италия например в полицейските автомобили има посттерминали и глобите за определени нарушения се плащат веднага. Това е бързина на наказанието.

- Нарушителите често ли обжалват санкцията?

- Да, много често. Затова законът от 1969 г. трябва да бъде променен.

- Защо не е направено?

- Въпросът трябва да бъде отнесен към Народното събрание. В закона има абсолютно ретроградни текстове, например публично порицание пред трудовия колектив. И той не е отменен.

- Ще предложите ли промени?

- Да, защото една немалка част от нарушителите в моловете бяха с децата си. Ще предложим по подобие на Сърбия, ако нарушението бъде извършено в присъствието на дете до 14 г., глобата да бъде двойна. Неспазването на правилата за движение пред дете създава много лош прецедент. Те от малки започват да свикват, че правилата се нарушават.

- Обезщетенията, които се дават на пострадалите при катастрофи, достатъчни ли са като размер?

- Няма пари, които да компенсират човешкия живот. За съжаление, от 20-ина компании, които предлагат обезщетения, не всички са коректни. През последните седмици бяхме свидетели и на некоректни адвокати, които крадат от пострадалите при катастрофи. В Пловдив имаше и арести на такива юристи. Съветвам хората да се обръщат към компетентни специалисти, защото могат да бъдат измамени.

- През последните месеци КАТ отчете, че има увеличение на жертвите на катастрофи. На какво се дължи?

- Миналата година завърши с 10% увеличение на загиналите. От 600 загинали през 2013 г. през 2014 г. бяха 660. Обяснението е липсата на мобилни камери. След като Върховният административен съд забрани използването им, негативните резултати не закъсняха. Към това прибавяме и политическата криза, по време на която полицията се занимаваше с охрана на протести. Така 4-годишната тенденция за намаляване на катастрофите бе прекъсната.

- КАТ направи няколко акции по модела широкообхватен контрол в София и големите градове? Контролират ли се обаче шофьорите по междуселските пътища, където те често карат пияни?

- Проблемът ще са задълбочава. След като бяха разкрити корумпирани пътни полицаи махалото отиде в другата крайност. Вътрешният министър забрани Охранителна полиция да извършва проверки. Според мен това ще доведе до негативен ефект, защото Пътна полиция няма ресурс сама да контролира всичко. Намираме се в един разкрачен период. В момента няма достатъчно видеокамери и контролът се осъществява само от пътните полицаи. В близо

двумилионна

 София те са

 15-16

 екипа на

 денонощие

В Пловдив са 4-5. Кое да проверят по-напред? Като стане катастрофа, два екипа отиват на мястото, останалите два ще трябва да проверяват за алкохол, за спиране на пешеходна пътека и т.н. В момента няма никакво полицейско присъствие по улиците. Като добавим и това, че в по-малките населени места всички се познават и там корупционната среда е много по-висока, се получават неблагоприятните резултати.

- Трябва ли по-засилен контрол по отношение на младите шофьори?

- Младите шофьори са най-рисковите водачи.

Всяка четвърта

 катастрофа е

 причинена от

 млад шофьор

 След 30 ч обучение той е с книжка, а трябва да придобие навици. В близо 20 европейски държави между 6 и 12 месеца те са на специален режим.

 Вече 3-4 г. предлагаме през първите месеци младите водачи да шофират с придружител, който да има минимум 5 г. стаж като водач. Друга идея е да им бъде забранено да карат между 22 и 6 ч. Предлагаме на магистралите разрешената максимална скорост за тях да е по-ниска. Друга идея е да не качват повече от двама души извън членовете на семейството. Сега качват в колата приятели, обикалят по дискотеките, пият и после падат в река Чая например и загиват. Истината е, че шофирането е умение, което се придобива. Никой не се е родил научен.

- Въпреки многото инициативи всеки ден става поне по една катастрофа след употреба на алкохол или шофиране с несъобразена скорост.

- От всяка кампания има смисъл, въпросът е, че това са два подхода - единият на моркова, а другият на тоягата. Ние и вие се опитваме да обясняваме, да предупреждаваме. Държавата обаче трябва да бъде изключително отговорна и сериозна. При положение че 50% от глобите не се събират, при положение, че спряха проверките за алкохол, защото полицията няма ресурс, при положение че нарушителите смятат, че може да им се размине, значи втория подход го няма. Когато имаме криворазбрана демокрация, имаме и увеличаване на катастрофите. Липсата на експертност също личи.

- Критикуваме шофьорите, но не носят ли и пешеходците вина за катастрофите?

- Това също е вярно. Но в София благодарение на усилията на общината и КАТ нещата са доста по-добри в сравнение с предишни години. Столичният КАТ положи усилия шофьорите да се научат да спират на пешодни пътеки. Общината се погрижи да направи над 100 надигнати пешеходни пътеки. Сега въпросът е да научим и пешеходците да пресичат правилно.


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама