Боян е в бизнеса от 16-годишен, сега е на 29 и е сред най-успелите българи
Какво е успехът? За мнозина да си успял означава да имаш много пари и звездна слава. За други той не е свързан с трупане на материални блага и власт, а е по-скоро въпрос на себеусещане. Ако живееш живота, който те прави щастлив, значи си успял.
В поредицата на "Труд" "Успелите българи" се разказват историите на наши сънародници, които са повярвали в себе си и са сбъднали мечтите си. Как са постигнали успеха си? Каква е цената, която са платили?
Той е рус, със сини очи и нищо чудно да стане следващият секссимвол, който набира популярност от екрана. Боян Бенев обаче не е футболист, нито е участвал в риалити шоу. На 18 октомври ще навърши 29 години, никога не е бил на интервю за работа, не е имал и началник, но пък може да се похвали с повече от 17 години стаж. От 2 седмици в биографията му вече пише и водещ предаването Н3DЕЛЯ Х3 по БНТ1, а целта му е да представи българските предприемачи по нестандартен начин.
"Когато стане дума за предприемачество, човек си представя строителните бизнесмени от средата на 90-те години, и толкова. А междувременно са се случили куп други неща, но в други области - инженерство, информационни технологии", обяснява Боян.
Самият той на 16 години регистрира първата си фирма - Critica Marketing Limited. И започва да работи като консултант, а задачата му е да подготвя материали за училищата, в които се изучава предприемачество. Големи компании плащали, за да бъдат представени с добрите си практики в пакета от учебни помагала. Например - изкарваш един ден във фирмата "Дизел" в Лондон, виждаш екипа, компанията и научаваш нови неща. Бизнесът му може и да е бил малък, но и самият той е бил млад. А в същото време трупал контакти и опит.
Когато "пораснал" малко и станал на 18 години, започнал да обикаля училищата и сам да обяснява на своите връстници какво е предприемачество. После започнал да го прави и на курсове и семинари.
През годините се е занимавал и с производството и продажбата на етикети за вино, правил е сайтове, преподавал е пред студенти. Предпочита обаче да говори за бъдещето, защото смята, че все още му предстоят много интересни неща и идеи.
В момента консултира български компании в областта на ИТ сектора. Задачата му е да изгражда стратегии - маркетингова, продуктова, инвестиционна. Защото е "много важна не само идеята за нещо, а и моделът, който стои зад него", обяснява Боян.
В началото на тази година заедно с още двама приятели организирали международна конференция на инвестиционна тематика. "Целта беше не само да направим поредна конференция, но да представим българското предприемачество на чуждите колеги", обяснява Боян. От България присъствали над 40 фирми и инвестиционни фондове, а от още 33 държави дошли над 250 експерти и бизнесмени. "Изпи се страшно много вино, но тези хора не се бяха събирали на едно и също място, нито са имали възможност за такъв социален контакт помежду си, затова смятам, че проектът ни беше успешен", казва Боян.
Приз
Самият той още на 23 години се е окичил с приза "Най-успешен млад предприемач на Великобритания" за 2007 г. на списанието за бизнес и икономика Start Your Business. Титлата е спечелена на Острова, където Боян е отраснал и дори живееше там само допреди 3 години. Семейството му се преселило, когато той бил едва на 6 години.
Списанието го забелязало заради друга негова бизнес идея - като консултант по недвижимо имущество, с което се занимавал преди години. Сред приоритетите на фирмата на Бенев тогава били пакетни инвестиции като наемане на сгради или хотели у нас. Но когато дошла кризата, този бизнес се сгромолясал, защото всички чужди бизнесмени се усетили какво ще се случи и се насочили към по-евтини дестинации.
Преди кризата пазарът на недвижими имоти беше толкова хомогенен, че не си личеше кое е добро и кое - не, сега качеството започва да се отсява, казва Боян. И после се прехвърля на темата за недостроените хотели и огромното количество молове у нас. "Всичко е обвързано и празните сгради зависят от това да имаме добро ниво на обслужване", смята Боян.
Освен с бизнес той се занимава и с творчество. Вече е написал 3 книги -"Малка книга за бизнеса", "Малка книга за реалността" и "Две поколения" - изискани издания с афористични мисли за бизнеса и света. Основите на първата "натракал" в едно лондонско кафене, докато чакал да спре дъждът навън. Втората написал във влака между София и Бургас.Всичките са на английски език, защото така му е по-лесно да се изразява, а и така ги купуват в чужбина. Но това далеч не е всичко - в последно време продуцира и една група, която изпълнява български народни песни, но по раздвижен начин - в съпровод на перуански музикален инструмент, като се включва дори църковно пееене.
Има обаче и нещо, което само допреди месец Боян никога не бил правил - да спи на палатка в планината. Е, сторил го с приятели на поход в Пирин. Не срещнали мечка, а на Боян му харесало. Може би пък следващия му бизнес да е свързан с тази сфера.

