Защо горивата поевтиняват с по-бавни темпове от петрола?
Флуктуациите в цената на суровия петрол не носят същото изменение върху цените на горивата, защото петролът е само един от компонентите в цената на горивата. Това обясни пред журналисти изпълнителният директор на OMV България Петър Величков.
Той уточни, че суровият петрол действително е основна съставка, но представлява около 50% от цената на горивата. „Остават данъци, такси и акцизи, а при тях няма промяна”, коментира още Величков.
За него темата е много чувствителна за българските потребители, които имат усещането, че поскъпването на суровия петрол се отразява много по-бързо върху цената на горивата, отколкото поевтиняването му.
Трябва обаче да се отчетат и други фактори, които също имат важно значение, а именно преработката и запасите от суровина на рафинериите. Бензиностанциите реално са търговци на горива, които купуват от рафинериите.
„Ако има рафинерия, която предлага по-ниска цена, търговците ще продават на по-ниски цени”, уточни Величков в отговор на въпрос дали очаква допълнително намаление на цените на горивата на българския пазар. При по-висока цена на рафинериите обаче търговците не могат да дотират цената на горивата, допълни още той.
Анализатори вече коментират, че от лятото цените на горивата на българския пазар намаляват с между 15% и 18% в зависимост от вида. В средносрочен план ако цената на суровия петрол продължи да пада, е възможно да има и допълнително намаление, обясни от своя страна Петър Величков.
Как ще се отрази по-ниската цена на петрола върху българската икономика?
Поевтиняването на петрола обаче се отразява не само на потребителите, но и на бизнеса. Цените на лекия суров петрол и европейския сорт Brent вече достигнаха най-ниското си ниво за последните пет години.
За Георги Минчев, зам.-председател на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика, това положение е добра новина за икономиката на страната. Пред телевизия Bulgaria on Air той коментира, че енергийните разходи участват във всеки един етап от производството и когато цените на горивата намаляват, се създава ресурс за допълнително потребление.
По-ниската цена на петрола обаче не може да бъде разглеждана еднозначно, предупреди икономистътКалоян Стайков от Института за пазарна икономика (ИПИ) пред Investor.bg. Той посочи, че от една страна по-евтините горива действително ще стимулират потреблението, защото те са фактор в производството и ще доведат до по-ниски цени.
От друга страна обаче падащите цени могат да забавят икономическата активност и да доведат до отлагане на инвестиционни проекти от страна на компаниите.
„Има много фактори и никой не може да предвиди с точност кой ще надделее”, посочи още икономистът и допълни, че има и хипотеза, при която увеличеното потребление би могло да компенсира по-ниските цени на продукцията и именно това да даде тласък на нови проекти, а не да отложи реализацията им.
По-ниската цена на суровия петрол ще има и директно отражение и върху износа, но отново в няколко насоки. Тя може да увеличи количествата на износа, но за рафинериите ще донесе загуба, тъй като влияе директно върху крайните цени на всички продукти, които са производни от петрола. А рафинериите имат запаси от петрол, закупен по-рано и на по-висока цена.
„Не бива да забравяме и че успоредно с намаляването на цената на петрола, расте стойността на долара”, коментира още Стайков. Той припомни, че като цяло България е ощетена от съотношението долар – евро.
Неговата прогноза е, че цената на петрола в следващите месеци ще остане под 70 долара за барел. Средната цена за тази година ще бъде около 90 долара.