Застудее ли под 7 градуса, сменяй гумите, не чакай сняг

26.11.2013 / 09:33 0

Купуването на гуми е сред най-нежеланите разходи, защото буквално гледаш как парите ти остават на пътя. Но в същото време при избора им трябва да си внимателен и детайлен все едно купуваш вино - гледаш реколтата, цвят, мирис, производител, защото ако попаднеш на фалшификат, си рискуваш настроението, живота и здравето, пише Марица. 

Тази мисъл не е моя, а на един германски професор, но винаги я разказвам на клиентите, обяснява Лъчезар Шиндаров, един от признатите в Пловдив експерти в бранша. Смяната на гумите е сред най-важните мерки за устойчивостта на автомобила на пътя през зимата както за вашата сигурност, така и за останалите участници в движението, казва Шиндаров.

Гума се сменя, когато паднат температурите под 7 градуса, а не чак при снеговалеж, предупреждава Лъчезар. Основната разлика между зимни и летни е съотношението между каучук и силикон в материала. За зимата повече е каучукът, а лятото - силиконът. Каучукът прави гумата по-мека и устойчива при ниски температури, гарантира гъвкавост върху заледени и заснежени пътища. А силиконът през зимата става твърд и хлъзгав. В студ колата с летни гуми върти на място на всяка настилка преди тръгване, но по-опасното е, че спирачният път се увеличава, обяснява специалистът. Лятото е обратно - каучукът става мек в жегата и буквално се размазва на асфалта, все едно караш върху тънък слой кал.

Всички модерни системи за спиране и контрол на пътя са безсмислени, ако гумите не са съобразени със сезона, подчертава Лъчезар Шиндаров. Зимната гума стига много по-бързо до работната температура за най-добро сцепление с пътя, лятната става като балатум - никакво сцепление. С добрия грайфер гумата изхвърля снега и зацепва по-здраво за настилката. Минималният грайфер не трябва да бъде по-малък от 6-7 милиметра. Ако за лятото може да си позволиш 1.6 минимален грайфер, то за зимата направо е престъпление да е под 4 мм, предупреждава Шиндаров. Резервната гума също трябва да е зимна със същите показатели като на останалите четири. Не правете експерименти ала “летните имат грайфер, ще ги карам и тази зима. Няма такова нещо, по-добре зимна втора ръка, отколкото нова лятна, съветва Шиндаров. И сравнява - всеки знае, че летните маратонки не могат да се носят зимата, така е и с гумите.
При нас първо се гледа цената, едва след това търсят качество, следи реакциите на пазара Шиндаров. Неговият категоричен съвет е: Купувайте нови, защото от това зависи животът и здравето на вас и пасажерите, които возите в колата.

Цената е пряко обвързана с качеството. Хвалят ли ви ги “евтини, ама хубави” - бъдете нащрек, съветва Шиндаров. Защото животът на една гума е 7 години при добро съхранение. След този период, дори и чисто нова да е седяла по складове и магазини, тя е с ниски качества и крие опасност, предупреждава експертът. От няколко години разни тарикати вкарват у нас “нови” гуми, по на десетина години, залежали по складовете на Западна Европа. Затова винаги преди да купите, гледайте датата на производството - изписана е на борда.

Често се виждат уж нови, с висок грайфер на протектора, а отстрани напукани - никога не купувайте! Това издава нарушена конструкция, а щом материалът е нацепен, това вероятно се е отразило и на арматурата, предупреждава Лъчезар Шиндаров.

Купуват се комплект от 4 зимни. Никога не взимайте само две, само за задвижващия мост, както съветват разни гаражни “професори”, това създава измамно чувство за безопасност. При автомобилите с предно предаване има опасност задницата да поднася на всеки завой, а за тези със задно може и въобще да не завиете, обяснява специалистът. Ако са ви притиснали финансите, но това е в краен случай, вземете две нови за водещия мост и две запазени втора ръка, но задължително да са зимни, казва Шиндаров. Втората употреба също не трябва да е прекалено стара - не повече от три години.
Масовият някога регенерат не е за предпочитане, смята специалистът. Гумата става много тежка, шумна и твърда и има опасност протекторът да се отлепи в движение, предупреждава Шиндаров.

Основният външен белег, който ги различава, са тънките релефни ламели на грайфера при зимните - това са леки шарки. При летните той е гладък.
При избор на гума гледайте обозначанията. Една проверка в интернет е достатъчна, за да ви упъти какво да проверявате. На борда на гумата са изписани името, моделът, дата и година на производство, товарен и скоростен индекс, който е много важен, а много хора не се съобразяват с него. Често на лекотоварни автомобили се слагат гуми за леки коли, което е много опасно.

На всяка зимна гума има снежинка или пише snow(сняг). Протекторът е нашарен с тънки ламели - къдрави цепнатинки по грайфера. Товарен и скоростен индекс обозначава, че гумата издържа на определено натоварване при дадена скорост. Примерно 98 (товарен индекс) H (скоростен индекс), което означава максимално натоварване 750 кг на гума или общо 1,5 т на мост, при максимална скорост - до 220 км/ч.


Какво да гледаме 
- Марка
-Модел
- Размер, конструкция, товарен и скоростен индекс на гумата. “Tubeless” означава гума, която не изисква вътрешна гума. DIN-тип означенията имат също и товарен индекс. Това е число от 50 (190kg) до 169 (5800kg).
- Конструкцията на гумата.
- M&S означава, че гумата е проектирана за кал и сняг (mud and snow). “Reinforced" е означено, ако гумата е допълнително армирана.
- Максимално налягане.
- ECE - маркировка (Европейско одобрение).
- DOT - маркировка (Северно Американско одобрение).
- Страна производител.


Върху гумата може да има и други обозначения:
- Температурен индикатор - показва издръжливост при повишаване на температурата. "A" - най-висока, "C" - най-ниска.
- Степен на сцепление - показва възможността за спиране при мокра настилка. "A" - най-висока, "C" - най-ниска.
- Степен на износоустойчивост - сравнителна степен за живота на протектора. Очаква се например, че гума със степен 200 ще има поне два пъти по дълъг живот от такава със степен 100. Степените обикновено са между 60 и 600 през 20. Важно е да се знае, че това е относителен индикатор - действителният живот на протектора зависи от качеството на настилката, стила на шофиране, коректното налягане в гумата, центровката на колелата.

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2025 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама