„Алфа рисърч“: Президентът Радев с 48% одобрение, премиерът Борисов – с 30%
Регулярният мониторинг на обществените нагласи на Алфа Рисърч показва, че 2019 г. завършва с няколко негативи за управляващите – пробойни в имиджа, недоволство и протести в сфери, в които от години се трупат проблеми, изострена критичност към предложения в социалната система и здравеопазването, засягащи интересите на широки групи.
Това показва проучване на „Алфа Рисърч“, проведено в периода 5 – 12 декември 2019 г. Същевременно липсата на силно лидерство, на убедителни решения в най-проблемните сфери и на разминаването между декларации и реално поведение на опозицията по теми, в които би могла да покаже реални алтернативи, не ѝ позволяват да оползотвори тези негативи, нито електорално, нито рейтингово.
На този фон най-силната политическа фигура извън управляващите продължава да бъде президентът Румен Радев.За втори път обаче, след изразеното от него несъгласие с покупката на самолетите F-16 в края на миналата година, личният му рейтинг пада под 50 на сто (48% одобрение срещу 15% неодобрение).
Две основни причини биха могли да се крият зад този спад– първо, липсата на категорична и лидираща позиция във външната политика, където президентът по принцип има силна роля и- второ, изострянето на конфронтацията с изпълнителната власт, което не се толерира от общественото мнение, очакващо от държавния глава аргументиран дебат по стратегически въпроси, а не съображения по текущата конюнктура.
Правителството, след месеци на негативен тренд в оценките, възвръща в края на годината част от загубените позиции.Положителните мнения нарастват от 13% в началото до 19 на сто в края на годината, а отрицателните спадат с десет пункта – от 51% до 41%.
Премиерът Бойко Борисов също неутрализира част от недоверието към себе си и личният му рейтинг в края на 2019-та е 30% одобрение
срещу 39% неодобрение. Характеристики на проучването:
Изследването е част от тримесечния мониторинг на обществено-политическите нагласи на българските граждани на агенция Алфа Рисърч. Представените данни са от проведеното в периода 5 – 12 декември 2019г. национално-представително проучване сред извадка от 1017 пълнолетни граждани. Използвана е двустепенна стратифицирана по регион и тип населено място извадка, с подбор на респондентите по квота въз основа на признаците пол, възраст и образование. Метод на интервюиране – пряко стандартизирано интервю по домовете с таблети.
Епицентър
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!