Животът в "Ечемишка" висял на парче тел
Pik.bg
Електротехници с голи ръце и клещи отстраняват прогнилите лампи в тунел „Ечемишка“ и режат телта, с която са вързани преди години за металните греди, за да не паднат. Тръбата на съоръжението в посока София е затворена след инцидента, при който такава падна и уби 64-годишната Елена Горанова, пътуваща в автомобил.
„Сваляме лампите от тунела“, заявява пред "Труд" един от работниците.
„До 2-3 дни може да приключим, никой не ни казва, тук сме да вършим работа“, казва друг работник от поддържащата „Автомагистрали“ ЕАД.
Дотогава шофьорите ще минават през стария път през Витиня и ще се включват в магистралата при Правец.
"Работим по установяването на конкретните отговорници по безопасността на тунела „Ечемишка“, където загина 64-годишната жена". Това съобщават за „Труд“ от кухнята на разследването.
Според наредба, която е в сила от 10 години, има длъжностни лица, които трябва да организират и контролират проверките на пътните съоръжения, включително на тунела убиец. На въпрос не е ли ясно кои са тези хора, отговорът е, че „длъжността е прехвърляна периодично от едно лице на друго лице“.
Има хаос в поддръжката на тунелите, заявява разследващ с уговорката, че досъдебното производство е на ранен етап и не желае да „влиза в конкретика“. Според него има потенциални обвиняеми и в АПИ, и в поддържащата фирма „ Автомагистрали“. При първите разпити се изяснило, че по норматив обследване на всеки тунел трябва да се извършва 2 пъти годишно, а последното в „ Ечемишка“ е правено преди 2 години.
От съдебна медицина оповестиха резултатите от аутопсията на жертвата. Тя била със счупен череп и множество открити рани и кръвонасядания по тялото. Смъртта й е настъпила от две дълбоки порезни рани в главата, причинени от ръждясалата ламарина, паднала от осветителната конструкция.
Тунел „Ечемишка“ е с дължина 775 м. В експлоатация е от 1984 г. и досега нe е ремонтиран. Преди две години са били подновени единствено осветителните тела – това се казва в официалното прессъобщение на АПИ от 31 август 2016 година. Именно тогава ведомството анонсира реновацията на другата тръба на съоръжението. От текста се вижда, че за последно осветлението е сменяно през 2014 г.
На място се вижда, че новите лампи са сложени отстрани, докато старите са оставени неработещи по прогнилите метални греди.
"Става въпрос за авария в металната носеща конструкция, която е доста амортизирана. Било е време да се ремонтира", заявява инж. Павел Диковски, председател на Българската браншова камара „Пътища“. Той е сред най-изявените експерти по тунелно строителство у нас.
„Според информацията гредата е обследвана сравнително скоро и експертите не са забелязали видима причина за риск. Това е инцидент, който няма как да се предвиди. Има друг въпрос – че ремонтите трябва да бъдат по-често. 20 години е твърде дълго време. Тези конструкции са много тежки, закрепвани са по остарял начин. Металните кофи (осветлението – б.а.) в „Ечемишка“ са доста остаряла концепция“, обясни още специалистът. И добави: „Цялата тунелна мрежа у нас е остаряла, но да се правят заключения, че има опасност при преминаването през тези съоръжения – не трябва да се всява паника“.
Към момента от „Автомагистрали ЕАД“ чакат да мине разследването в участъка от тунела, където стана трагичният инцидент. Ръководството е в очакване и на предписания от назначената от Агенция „Пътна инфраструктура“ експертна комисия. След като те бъдат издадени, дружеството щяло да предприеме последващи действия.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!