15 000 объркани е-винетки за 2019 година. Няма възможност за корекция, няма и да има за сега
След въвеждането на електронните винетки по българските пътища преди година един от най-големите проблеми се оказа правилното въвеждане на регистрационен номер. Системата на пътната агенция е създадена така, че ако случайно сгрешите номера на колата си докато купувате винетка, след това не може да се върнете и да промените регистрацията. Виртуалният стикер остава невалиден, а за да си вземете винетка трябва да платите отново същата сума.
Системата няма възможност за създаване на акаунти, за администриране на няколко винетки, оказа се че липсва дори проверка за времето на валидност на старата при закупуване на нова. Така ако например имате годишна винетка и платите по-рано за следващата, то те спокойно могат да се застъпят във времето, а не да се „надстроят“, както било много по-логично.
Благодарение на неуредиците в системата за е-винетки, за миналата година за сгрешени 0.2% от всички купени винетки. И въпреки че това може да пръв поглед да ви се струва малко, става въпрос за 15 000 платени стикера, които няма как да бъдат използвани.
От системата с винетките ежедневно си „патят“ хиляди хора. От такива, които не са много на ти с компютрите, до известни български програмисти. Калоян Косев, който интервюирахме преди година след лекцията му на WeAreDevelopers също е сред потърпевшите. След като без да иска той е купил две винетки, които се припокриват, той споделя в профила си във Facebook.
Сега се чудя кое е по-абсурдно:
- Фактът, че тази елементарна валидация на две дати не е направена и системата не видя нищо нередно да ме таксува за втората винетка.
или
- Това, че опцията за редакция не съществува! Писах на поддръжката (Агенция Пътна Инфраструктура), само за да разбера, че „ако водач сбърка нещо при закупуване на електронна винетка, няма как да бъде направена редакция или дори възстановена сумата“. Те не носят отговорност.
Но нещата не свършват до тук. Всеки може да купи и валидира винетка дори на непълно съществуващи номера, без каквато и да е опция за връщане на парите. Според мнозина потребители и специалисти подобна система нарушава закона за защита на потребителите.
От пътната агенция съобщават, че в системата от 2020 година има подобрение. На всеки етап преди потвърждението на плащането потребителите могат да се връщат назад. От АПИ успокояват, че средствата платени по погрешка отиват за подобряване на пътната инфраструктура.
Важен въпрос е обаче това какво щеше да струва системата да е наистина полезна за хората. Да ги предупреждава при изтичане на дадена винетка, да не позволява купуването на няколко винетки за един номер, „да надгражда“ винетките във времето, така че при покупка на няколко месечни да речем да се наредят една след друга, а не по едно и също време.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!