17-годишен открива планета на третия ден от стажа си в NASA

15.01.2020 / 05:00 0

kaldata.com

Планетата, която е официално наименувана TOI 1388b, е с маса седем пъти по-голяма от масата на Земята. Тя обикаля около две звезди, което означава, че там биха се наблюдавали два залеза, подобно на небезизвестния Татуин – родната планета на Люк Скайуокър в „Междузвездни войни“.

Залези на планетата Татуин, „Междузвездни войни“

Според данни на NASA, едната звезда, около която планетата орбитира, е 10% по-масивна от нашето Слънце. Другата е с три пъти по-малка маса от него. Двете звезди в системата се завъртат една около друга за около 15 дни. Планетата пък завършва пълна обиколка около тях за 95 дни.

Методът, по който телескопът TESS засича планети е чрез оценка на количеството светлина при преминаване на обект между звездата и нас. Този метод се нарича пасажен метод за откриване на екзопланети. Чрез изследване на данни от телескопа се търсят повтарящи се спадове в светимостта на звездата, които се дължат на обикаляща я планета.

Пасажен метод. Когато планетата премине пред звездата, светимостта намалява.

В обръщение към пресата, изследователят от института SETI и ментор на младия стажант, Веселин Костов, пояснява, че човешкото око е по-оборудвано да засича определени шаблонни промени, отколкото програмиран алгоритъм. Това прави работата уместна за стажанти.

Улф прекарва лятото си като стажант в центъра на NASA Goddard Space Flight. Преглеждайки данни от телескопа TESS, той забелязва аномалия.

От пускането в работа на телескопа TESS през 2018 г. той е открил 37 потвърдени екзопланети и още 1 500 кандидати за такива.

Космическият телескоп TESS, който има за цел откриването на екзопланети по пасажния метод

От NASA казват: „Очакваме мисията TESS да изследва стотици хиляди системи от двойни звезди през първоначалната ѝ двугодишна фаза. Така че се надяваме още много подобни планети да бъдат открити.“

Чрез това откритие, ние се доближаваме до по-доброто разбиране за образуването и еволюцията на системите от двойни звезди.