2017 г.: получаваш пари и плащаш по банков път - пестиш данък до 500 лв.

17.09.2016 / 21:29 2

Кешови разплащания - само за суми до 5000 лв. Всеки, който получава заплата или хонорари по банков път и поне 80% от плащанията му са също с картови преводи, от 2017 г. може да намали дължимия данък с 1%, но не повече от 500 лв. за година. Това предвиждат предложени от финансовото министерство промени в Закона за данъците върху доходите на физическите лица. Мотивите за въвеждане на облекчението е да се стимулират хората да използват безкасовите плащания, което на свой ред ще помогне за точно отчитане на оборотите на търговците, ще свие плащанията в плик и сивата икономика.

Годишните данъчни декларации за облагане на доходите на физическите лица ще се подават само онлайн от 2018 г., предвижда проектът. Това означава, че изискването ще се отнася за доходите, придобити след 1 януари 2017 г. За да се подаде през интернет данъчният документ, вече не се изисква електронен подпис, а само персонален идентификационен код, който се издава безплатно срещу лична карта в офисите на НАП. “Целта на направените предложения за електронно подаване на данъчните декларации е да се намалят административните разходи - разходи за въвеждане на декларациите, разходи за отпечатването им и други, като в същото време ще се освободи ресурс, който да се насочи към извършването на други дейности”, пише в мотивите за предложението. Друг плюс от онлайн декларирането е, че ще се минимизира опасността от грешки в данъчните декларации, което ще спести време и на данъчни, и на данъкоплатци.

До 2019 г. съществуващата данъчна отстъпка за подаване на формулярите онлайн от 5% се запазва. От 2017 г. обаче облекчението ще може да е максимум 1000 лв., защото по данни на МФ чрез него в момента определени лица си спестявали значителни суми. Поправка в закона предвижда също нормативно регламентираният праг за ограничение на плащания в брой в страната да бъде намален от 10 000 на 5000 лв. “Предлаганото допълнително ограничаване на плащанията в брой чрез промяна в Закона за ограничаване на плащанията в брой е в съответствие с наложилата се практика в държавите-членки на Европейския съюз, където прагът за ограничаване на плащанията в брой е в диапазон от 2000 до 3000 евро”, мотивират се от финансовото министерство.

Паричните и предметните печалби от игри, които не са хазартни, но са на случаен принцип, вече ще се облагат по реда на Закона за данъците върху доходите на физическите лица. Освободени остават само ученическите награди от олимпиади и други подобни конкурси.

Министърът на финансите Владислав Горанов предлага промени в закона за данъците върху доходите на физическите лица. По-скъпи цигари заради нов акциз От 2017 г., както бе предвидено по план, ще се промени отново облагането на цигарите с акциз. Това е записано в предложение за промени в Закона за акцизите и данъчните складове. Финансовото министерство предлага да се върне старият вариант за по-ниска тежест върху цената на кутия и по-висока твърда такса. Така специфичният акциз се покачва от 70 на 101 лв. върху 1000 къса, а пропорционалният за 2017 г. пада от 38% върху продажната цена на 27%. Общото ниво на акциза обаче се вдига минимално – от 161 лв. на 1000 къса на 168 лв., което е повишение с 14 ст.

Няма разчет как това ще се отрази на цената на цигарите, но от новото съотношение в структурата на акциза може да се очаква, че ще поскъпнат с повече по-евтините цигари, а при по-скъпите повишението ще е по-малко. Цигари вече ще могат да се продават и от автомобили. “Промяната е във връзка с наложената вече практика търговците (основно на едро) да дистрибутират тютюневите изделия чрез превозни средства, от които се извършва реална продажба”, обясняват от финансовото министерство.

Цистерните, които превозват гориво, пък задължително трябва да имат работеща GPS връзка, предвиждат още промените в Закона за акцизите и данъчните складове. “На практика контролните органи установяват случаи, при които водачите умишлено прекъсват захранването на GPS устройството, за да не бъде проследено движението на акцизните стоки. Предвид реалната възможност за нанасяне на щета за бюджета и стимулиране на “сивия" сектор се предвижда незабавно прекратяване на сертификата за одобрен съд от датата на проверката. По този начин ще се ограничат възможностите за фиктивни доставки на горива, които сега не могат да бъдат предотвратени своевременно”, посочват още от финансовото министерство. ДДС при покупка на личен имот през фирма Покупката на личен имот през фирма ще се облага с ДДС.

Дружествата вече няма да могат да си приспадат цялата сума на начисления ДДС, а се въвежда “пропорционално приспадане”, което ще отчита дяловете на личното и служебното ползване. Запазва се срокът за коригиране на приспаданията на ДДС кредита за имотите - 20 г., а също и срокът за останалите активи - 5 г. В Закона за корпоративното подоходно облагане е предвидена възможност за коригиране на счетоводни грешки.

Вече ще бъде възможно след изтичане на законоустановения срок за подаване на годишната данъчна декларация фирмата да може еднократно до 30 септември да направи промени, свързани с декларирания данъчен финансов резултат и дължимия годишен данък печалба за предходната година чрез подаване на нова декларация.

При откриване на грешки след изтичане на предложения срок за корекции, както и за коригиране на грешки за други минали години се прилага досегашното правило, а именно - данъчно задълженото лице следва писмено да уведоми НАП за допуснатата грешка.

В проекта се предвижда и преходна разпоредба, съгласно която при откриване през 2017 г. на счетоводна грешка, свързана с 2016 г., данъчно задълженото лице да може еднократно в срок до 30 септември 2017 г. да коригира данъчния финансов резултат и данъчното задължение чрез подаване на нова декларация за 2016 г. Извършването на непарични вноски в търговски дружества вече ще се облага с данък при определени условия, става ясно още от промените в Закона за данъците върху доходите на физическите лица. От финансовото министерство твърдят, че има поне две схеми, чрез които в момента измамници пестят облагане. Едната е чрез апортиране на дялове или акции, които са придобити чрез непарична вноска.

“По този начин се избягва плащането на данък за положителната разлика между документално доказаната цена на придобиване на имуществото, което първоначално е било предмет на непарична вноска, и размера на непаричната вноска, вписан в устава на дружеството, съгласно оценката на вещите лица", посочват от МФ.

Другият вариант, който с промените се пресича, е данък да се спести чрез продажба на апортираното имущество от дружеството, в което е направена непаричната вноска. След това се намалява капиталът и се изплаща съответната сума на съдружника - физическо лице.
 

24chasa.bg

Добави Petel.bg в Google

Редактор "Екип на Петел",

"За нас"


За реклама в "Петел" на цена от 40 евро без ДДС на ПР публикация пишете на [email protected]

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на [email protected]. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на [email protected] по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2026 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама