758 хил. лв. глоба за еМАГ измама с фалшив Черен петък (Обзор)
Петък стана “черен” за онлайн магазина еМАГ. Именно на този ден, когато се провежда традиционната в цял свят кампания за отстъпки “Черен петък”, Комисията за защита на конкуренцията наложи грандиозната глоба от общо 758 380,95 лева за две нарушения. Първото и основното е за миналогодишния “Черен петък”. За него санкцията е 551 549,78 лв, пише 24 часа.
Производството на КЗК е образувано по сигнал от потребителите А.М. и Д.Е. В него се описват данни за недобросъвестни търговски практики от онлайн търговеца еМАГ, който е на румънската компания “Данте интернешънъл СА”.
Според потребителите, което е потвърдено и от КЗК,
има изкуствено
завишаване
на цените
на много стоки преди старта на кампанията “Черен петък”, за да се обяви огромно намаление в деня - например 70 процента.
Вторият сигнал е за промоцията “Една година emag.bg”. По нея е имало рекламни послания като “Днес за рождения си ден получаваш намаления за 1 000 000 лв. в отстъпки и ваучери”. За тази кампания са давани 10% отстъпки плюс още 10% за друг продукт чрез ваучер. Съмнението на потребителите е, че така се цели да се повлияе на икономическото поведение на хората, за да бъде предпочетен онлайн търговецът пред останалите конкуренти. Решението на КЗК от вчера гласи, че по това обвинение няма нарушение. Такова обаче има по третата точка в сигнала - за кампанията “1+1 гратис Tassimo”. Тя е проведена в периода 20-24 март 2014 г. и рекламирана под мотото “Купи еспресо машина за теб и направи втора подарък”. В кампанията всеки поръчал две кафемашини получава втората безплатно.
Според експертите на КЗК това нарушава закона, който забранява предоставянето като подарък при покупка на една стока на други значителни по стойност продукти. Санкцията за това нарушение е 206 831,17 лв.
Грандиозните глоби всъщност са далеч от максималния размер по закон, който
стига до 20%
от оборота на
нарушителя
за предходната година.
Например по първата санкция КЗК е определила глобата да е 4% от размера на приходите от продажби на дружеството за 2013 г. Причината е, че нарушението е класифицирано като “не особено тежко” по смисъла на методиката на антимонополния орган и за такова се предвижда то да е до 5 на сто от оборота.
Основанията за това са, че заблуждаващото рекламно послание “29 ноември 2013 г. Black Friday - денят с най-много и най-големи намаления през годината” е било за един относително кратък период от 3 дни между 27 и 29 ноември. Затова установеното нарушение е било с ограничен ефект. Въпреки това обаче то е предизвикало огромен интерес към кампанията и е
довело до над 1,2
млн. посещения
в сайта за деня
КЗК е приела още, че липсват както смекчаващи отговорността обстоятелства, така и отсъстват отегчаващи такива.
Прави чест на регулатора, че е защитил измамен потребител, а не засегнат конкурент, което прави глобата рекордна за жалба на индивидуален потребител. За второто нарушение в кампанията за кафе машините КЗК се е произнесла, че то е “леко” според разработената методика. За такова се дават максимум 2% от приходите, а в случая
експертите
са определили
1,5 на сто
От еМАГ коментираха, че санкциите им са необосновано високи и ще обжалват пред ВАС.
Както “24 часа” писа, заради започналите производства за миналогодишния Черен петък на настоящия, който бе вчера, бяха предложени значително по-ниски отстъпки от търговците. Те рядко превишаваха 20-30% и бяха далеч от миналогодишните 70-80 на сто по интернет, които се оказаха измамни.
Въпреки това и вчера паркингите на големите молове бяха претъпкани от хора, които желаят да се сдобият с нещо на по-ниска цена.
Търговецът е румънска фирма
с продажби в 3 държави
Собственикът на еМАГ “Данте интернешънъл” е румънска фирма със седалище и адрес на управление в Букурещ. Дружеството се управлява и представлява от Юлиян Габриел Станчиу.
“Данте” прави онлайн търговия на дребно с електроника и битова техника на територията на 3 държави - Румъния, България и Унгария. Всички складове, търговски зали, сървъри и административни сгради са в Румъния.
В защитата си дружеството е посочило, че увеличаването на промоционалната цена на 8-те продукта, включени в сигнала, е незначително като абсолютна стойност и като процент и само по себе си не е било в състояние да промени пазарното поведение на потребителите. Само при фурна за вграждане “Уърлпул” промоционалната цена след отстъпка била по-висока от предишната заради техническа грешка. За второто нарушение за кафе машините пък посочва, че целта била да даде отстъпка, а не да подари продукт и към кампанията не е имало никакъв интерес от потребителите.
2/3 от купувачите
са под 34 години
63% от т.нар. поколение Y (родените между 1980 и 1996 г.) пазаруват активно на “Черния петък”, показва изследване на международния портал offers.com, цитирано от сп. “Тайм”.
Така 2/3 от хората на възраст между 18 и 34 години са започнали празничното пазаруване вчера. При по-старото поколение Х това са направили само 40 на сто.
Поколението Y са най-активните потребители в четвъртия петък на ноември, показват и други изследвания на американски търговци. Това се дължало на комбинацията от силна свързаност с технологиите и добра платежоспособност. Интересното е, че 95% от хората на възраст между 18 и 34 г. смятат своите приятели за най-достоверен източник на информация за продукти и услуги. 91 на сто биха купили дадена стока, ако им е препоръчана от приятел.
По данни на НСИ представителите на Y поколението у нас са около 1,8 млн. души.