Арх. Димитър Стефанов: Хората харесват отварянето на пристанище Варна!

10.10.2018 / 15:14 16

Зоната на пристанище Варна-Изток е изключително благодатна и сравнително лесна за адаптиране, защото е равна и контактува с морето. Освен това има опит в целия свят за усвояване на такъв тип зони за обществени нужди.

Това заяви за Дарик арх. Димитър Стефанов, председател на Съюза на архитектите в България - Дружество Варна. Те бяха съорганизатори на провелия се преди дни Международен архитектурен пленер на тема "Адаптация на Пристанище „Варна - Изток“ за нови обществени пространства”.



В пленера се включиха 30 млади архитекти от България, Румъния, Турция, Македония и Украйна. Сред идеите е имало и такива за озеленяване на пристанищните крановете и насищане с атракции, сред които и Виенско колело. Предложено е и създаване на рибен пазар, който да се провежда през почивните дни. Една от многото идеи е за превръщане на съществуващите халета в експозиционни площи.

„Очевидно промяната на зоната се харесва на гражданите. В крайна сметка решихме, че бихме били полезни, ако съберем малко повече идеи и ги предоставим ма местната власт”, изтъкна арх. Стефанов. По думите му изкуството подобрява усещането за качеството на средата, но не това ще вкара хората там, а новите функции.

Съгласно Общия устройствен план на Варна, пристанищната зона следва да се освободи от товарно-разтоварни дейности и територията му да се предостави за обществени, търговски, културни, спортни, развлекателни и други рекреативни функции, припомни председателят на Съюза на архитектите в България - Дружество Варна. 

„Малко или много, когато една зона се приема като промишлена, за да се смени това отношение, са нужни много действия, които да извършат този преход и пренагласа на общественото мнение”, смята архитектът. Той е на мнение, че доброто паркиране е основа за всички останали неща. А новите обществени пространства на пристанището са буфер за паркиране и алтернатива на Синята зона. 

Овладяването на подземните нива е част от решението на проблема с паркирането в центъра, изтъкна арх. Стефанов. По думите му пространството около Дупката си плаче за адаптиране. Една от функциите, които може да приеме, е паркиране - подземно или надземно.

Друг възможен вариант е превръщане в площадно пространство на нива и полунива, където да се провеждат временни събития. „В никакъв случай това не е място за Търговски дом, административна, офисна или друга сграда. Трябва да обогати пешеходната зона и да помогне за паркирането”, отбеляза експертът. 

Зоната на бившия Понеделничен пазар също може да се превърне в  паркинг на две нива, едното от които подземно. Там могат да се осигурят места за около 1000 автомобила, като се обвържат и съществуващите подлези. 

„Имаме предварителна подготовка, за да започнем изграждането на небостъргачи. Може би ще стигнем един ден до тях. Пътят до небостъргачите обаче минава първо през възстановяване на всичко онова, което носи и има архитектурна стойност.  Необходимо е и създаване на човешки пространства, които говорят за града и го остойностяват”, коментира специалистът. 

За съжаление във Варна има сгради, които са грозни, и според архитект Стефанов могат да бъдат съборени. Той сподели, че има снимки на подобни архитектурни недоразумения, които биха могли да се подредят в изложба на лошите примери.

 

 

Всяка минута очаквай новина в PETEL.BG!

Публикувай директно всичко в групата ТИ, РЕПОРТЕРЪТ! Снимай и пускай всичко интересно!

Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg 24 часа в денонощието! 

За реклама виж - https://petel.bg/advertising-rates.html


Коментари
Коментирай чрез Facebook
0
0
Бай Уй (преди 6 дни)
Рейтинг: 0 | Одобрение: 0
То хубаво, ама го осраха със заведение до заведение. Само дето не започнаха едно върху друго да ги строят. Алея Първа не им стига май.
3
0
ачката (преди 1 седмица)
Рейтинг: 0 | Одобрение: 0
Набухахте свободната за разходки зона с долнопробни кръчми. Сега вместо да има концерт на свободната зона, концерта се прави на паркинга. Стар чинар, гръцки, дискотека и т.х.нощен бар ..думба-лумба...скоро и чалгичка ще има. Нищо на казвате за човека който се удави лятото....въпрос на време е да падне някое дете и да се удави заради постоянното затваряме ма пътеките за разхождане. ПОМИЯРИ
7
2
До оху боху (преди 1 седмица)
Рейтинг: 0 | Одобрение: 0
Летището е на Фрапорт, вярвам го знаеш.А и на който и а е по-важното е, че изглежда страхотно, може би най-читавото и европейско летище в България. Какъв ти е зора аз не мога да разбера! Освен това статията е за нещо съвсем друго! 
8
2
опетков (преди 1 седмица)
Рейтинг: 0 | Одобрение: 0
Като чета коментарите разбирам, че повече от писалите не са от Варна и не са и видяли зоната. А тази част на пристанището не функционира отдавна и няма никаква дейност, така че никой няма да загуби работата си. Задръстена беше с тръби за неосъществения Южен поток, сега малко по малко се изчиства и тръбите заминават незнайно къде. Тъжната истина е, че се построиха 3-4 огромни заведения и дори обществената тоалетна май се приватизира и сега е с пари и обслужва близкото заведение. Още по тъжното е, че варненци сме доволни от направеното и заведенията са пълни. Едва ли спортни игрища, зелени площи други подобни биха привлекли народа, който е по кебапчета и чалга. Защо "плачещите" не споменават, че се подобри района пред Морска гара, цивилизова се паркинга и достъпа. Интересно само защо ремонтът не продължи към яхт клуба, където е морга. Какво става и с ремонта на вълнолома?
2
6
оху боху (преди 1 седмица)
Рейтинг: 0 | Одобрение: 0
 ЕДИ КОЙ СИ ..... ЛЕТИЩЕТО Е НА ТИМ ОТ 5 6 ГОДИНИ Ухилен
8
0
bu (преди 1 седмица)
Рейтинг: 0 | Одобрение: 0
Тоз клозет майстор може да си изяде дипломата!
Рейтинг: 0 | Одобрение: 0
От 15 години Пристанище Варна Изток е на издръжка на Варна Запад. Когато и да го закрият ще е късно.Там са се събрали тарикати и лентяи, които  не само че не работят/защото няма какво/, а мислят само и единствено да намалят възнагражденията на работещите и да си раздават пари под масата. 80% оттези които са във Варна Изток стоят само заради осигуровките и средни заплати които им идват наготово.
4
3
лорд бг (преди 1 седмица)
Рейтинг: 0 | Одобрение: 0
Много недоволни, бе - ха иди в бяла държава и виж как и колко се плаща за паркиране - няма значение синя, зелена, пембяна или червена зона. Има частни паркинги и гаражи - Мусала, Гарата, Дупката. Пример - в Солун за около 4 часа взеха 15 евра в едно гаражче в самия център на града. И една идейка - като ходите по центъра правете го с градския транспорт - левче в едната посока, ще излезе по-евтино, отколкото с автомобил.
14
3
eди кой си (преди 1 седмица)
Рейтинг: 0 | Одобрение: 0
Кръчми трябват, магазини трябват, платени паркинги също! Нямат нахранване герберастите! И през гъза да ги тъпчем с пари , пак няма да се наядат! Ще затворим пристанището а после? Летището ли е наред? Или него ще го харижат за стотинки на някой "сериозен ""ИНВЕСТИТОР"". Колко лесно се затваря печелившо държавно предприятие, когато управляващата върхушка от гладни герберасти реши!Това пристанище все още дава работа на доста хора. След затварянето му много от тях ще останат без работа. За това някой помисли ли, или да направим кръчмите пък после ще му мислим?!
9
0
Ненка (преди 1 седмица)
Рейтинг: 0 | Одобрение: 0
Какво е туй зеленото, дето сте го нацъфкали там. Няма да има паркове, няма да има градинки, само бараки за "кифтета и кибапчита" с гледка към сивите кораби на военноморската база.
16
0
Росен Козлов (преди 1 седмица)
Рейтинг: 0 | Одобрение: 0
Харесваха го в началото. После Радо Слънцето взе паркинга, а аверите му мутри от София си направиха заведения, сега са хвърлили око и на цялото пристанище. 
11
1
Град (преди 1 седмица)
Рейтинг: 0 | Одобрение: 0
Харесват, защото нямат избор. Морската градина е малка и пренаселена, има само две алеи за разходка край и над брега съответно, и другото място е парка в Аспарухово. Ще харесват и още как, алтернативата е циганската махала, приключения по заритите с боклук брегове на езерото и уиз еър до някое по-чисто място.
5
3
лорд бг (преди 1 седмица)
Рейтинг: 0 | Одобрение: 0
Ако стане паркинг - добре, ама и там на някои ще им е далече, щото десетина минутки пеш е голям проблем за повечето "шифьори".
12
1
plabov1080 (преди 1 седмица)
Рейтинг: 50705 | Одобрение: 7160
Може и наколни кръчми из пристанищния район и да се ходи с коркови ботуши
plabov
14
1
морският (преди 1 седмица)
Рейтинг: 37109 | Одобрение: 21769
Ало ПЕТЕЛ,защо свалихте материала за 43 млн дадени от правителството за "варненската дупка ".Може би защото хората започнаха да питат,как стана така ,че общината трябва да си връща своя имот(до 2005г )сега срещу тази сума.ЗАЩО НЕ РАЗЧЕПКАТЕ И ВИЙ ТОЗИ СЛУЧАЙ.;););)
17
1
Варна (преди 1 седмица)
Рейтинг: 36385 | Одобрение: 18370
т.нареченото отваряне на пристанище Варна е нищо друго освен едно заграбване на територията за кръчми. Даже по тротоара сте набухали бараки. това е извращение на цялата идея в която трябваше да има музеи, опера като в сидни и не знам си още какво. ако не сте ходили скоро там недейте. ще ви се дореве от гледката особено около самата Морска гара която беше една от най красивите сгради в България
Напиши коментар

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2018 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама