Автоспец разби мита за бутоните "Еко", "Комфорт" и "Спорт" в колата

30.11.2025 / 21:54 2

Кадър ИИ

В модерните автомобили, независимо дали са оборудвани с ДВГ, хибридно или изцяло електрическо задвижване, централната конзола често е обсипана с бутони, които обещават преобразяване на преживяването зад волана. Най-често срещаните са режимите "Eco", "Comfort" и "Sport". Въпреки че натискането на един от тези бутони е съпроводено с удовлетворяващ клик и ярък светлинен индикатор на таблото, инженеринговата истина често е по-малко впечатляваща, отколкото се очаква, предаде Аутомедия Инвестор.

Съвременната автомобилна индустрия умело използва човешката психология, за да създаде добавена стойност, която невинаги е базирана на осезаеми технически промени. Феноменът, който работи тук, е добре познат в медицината, но все по-често се среща и в автомобилите – плацебо ефектът. Натискането на бутона кара водача подсъзнателно да очаква промяна в поведението на автомобила, което само по себе си променя неговия начин на шофиране и възприятието му.

При "Eco" режима, например, софтуерът често прави толкова минимални настройки на реакцията на педала на газта, че реалният ефект върху консумацията на гориво или електричество е пренебрежимо малък. Бутонът обаче кара шофьора да се чувства по-отговорен, което го подтиква към по-плавно и сдържано управление, което вече води до истинска, макар и непряка, икономия.

По същия начин, режимът "Sport" може да изостри реакцията на газта само колкото да създаде усещане за по-голяма мощност, без да повиши реалната пикова производителност на двигателя. Тази психологическа заблуда е умен трик на дизайнерите и маркетолозите. Те знаят, че клиентът обича да чувства, че е инвестирал в автомобил с разнообразни възможности и че има пълен контрол върху неговото представяне, дори и тези възможности да са само леко променени софтуерни профили.

Този подход е особено важен в условията на силно наситен пазар, където производителите търсят всеки възможен начин да отличат своите продукти. Добавянето на виртуални "режими" към управлението е евтин и ефективен начин за постигане на емоционална връзка с водача, давайки му илюзията за персонализация и динамична адаптация на автомобила към неговите моментни нужди.

В крайна сметка, плацебо бутоните са гениално решение на инженерния проблем – как да се удовлетвори потребителското желание за разнообразие и контрол, без да се налагат скъпоструващи и сложни хардуерни промени. Те служат като директна връзка между психологията на шофьора и софтуерния профил на автомобила, доказвайки, че понякога чувството за промяна е по-важно от самата промяна.


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лв без ДДС/30,68€ на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
1
0
ПраБългарин (преди 4 дни)
Рейтинг: 70732 | Одобрение: -28143
Кроне, знаем че си тъп, няма нужда да го доказваш ежедневно. ДВГ в режим спорт S вдига оборотите на макс, а при комфорт и ECO оборотите се ограничават. При режим ECO педалите за газ са направени така, че да оказват съпротивление на краката при натиск и винаги изискват голямо усилие при натиск, крака ти се изморява да натиска педала на газта, но ако решиш да караш агресивно на ЕСО режим определено ще го постигнеш, но няма да ти комфортно при каране. При електриките е същото, само че там има и рекоперация, която може да е силна, нормална, или интелигентна, която да преценява движението на автомобила спрямо пътните условия. Тя се съобразява с движението на колите пред вас, завоите, наклона на пътя, също се съобразява и с пътните знаци и ограничения. Когато сте на режим S леко да натиснете педала и колата скача, педала е мек без съпротивление и колата няма нищо общо като поведение спрямо другите режими на каране. Освен това при режим S амортисьорите се втвърдяват и колата вози по твърдо спрямо ECO и Комфорт. Така или иначе всичко зависи от водача, може да караш на S бавно и внимателно и пак да си като при режим ЕСО, както и обратното, но ще имаш дискомфорт на педала на газта.
0
3
cron1 (преди 4 дни)
Рейтинг: 134226 | Одобрение: -18069
Повечето такива бутони са лъжа и измама...:devil:
Марио Кроненберг

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2025 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама