Автоспец сложи край на спора: Предно или задно предаване е по-добре през зимата

11.11.2025 / 21:39 1

БМВ, Мерцедес и Ауди, които са със задно предаване, често са обект на подигравки през зимата.

Дали обаче наистина има основания за това?

Ето какво казва опитен автомобилен състезател.

И двете имат своите предимства и недостатъци през зимата, като обикновено се приема, че предното предаване (Front-Wheel Drive - FWD) е по-лесно за управление и по-безопасно за по-голямата част от шофьорите при хлъзгави условия.

❄️ Предно Предаване (FWD)

Предимства за зимата:

По-добро сцепление при потегляне: Теглото на двигателя е разположено върху предните, задвижващи колела, което осигурява по-голям натиск и по-добро сцепление при тръгване на сняг или лед.

По-лесно контролиране на поднасянето (Undersreer): При загуба на сцепление (недозавиване) колата има тенденция да "пълзи" напред, което е по-лесно за коригиране от повечето шофьори (обикновено се препоръчва да се отпусне газта и да се коригира волана).

"Издърпва" колата: Предните колела теглят автомобила, което помага за поддържане на посоката.

Недостатъци за зимата:

При рязко подаване на газ може да се загуби сцеплението и да се наруши управлението, тъй като предните колела едновременно управляват и задвижват.

🥶 Задно Предаване (RWD)

Предимства за зимата:

По-добро разпределение на теглото: Често осигурява по-добър баланс, което е предимство при сух път, но по-малко значимо при сняг, освен ако не се добави допълнителна тежест над задните колела.

По-добро сцепление при изкачване: При изкачване теглото се прехвърля назад, натоварвайки задвижващата ос, което може да подобри сцеплението на баир.

По-добро управление при загуба на сцепление (Oversteer): Загубата на сцепление (презавиване, поднасяне на задницата) е по-предвидима за опитни шофьори и може да бъде контролирана с контра-волан и газ.

Недостатъци за зимата:

По-малко сцепление при потегляне: Липсата на тегло върху задвижващите задни колела прави потеглянето на сняг и лед по-трудно и може лесно да доведе до превъртане.

По-трудно контролиране на поднасянето: Колата е склонна към завъртане (презавиване), което изисква повече умения и бърза реакция от шофьора за коригиране.

🔑 Заключение

За ежедневно шофиране в градски условия с умерен сняг, предното предаване обикновено се счита за по-добрия и по-безопасен избор за масовия шофьор.

Най-важният фактор за безопасност и сцепление през зимата обаче са качествените зимни гуми (и в двата случая) и уменията на водача! Автомобил със задно предаване и добри зимни гуми може да се справи по-добре от автомобил с предно предаване и лоши гуми.

Ако често шофирате в райони с тежък сняг и лед, задвижването на четирите колела (AWD/4x4) е най-добрият вариант.


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лв без ДДС/30,68€ на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
1
0
kjk (преди 3 седмици)
Рейтинг: 159846 | Одобрение: 17576
От кой нафталин ги намирате тия експерти???;)НамусенУхилен

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2025 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама