България е новото чудо на аутсорсинга! Набират хиляди на работа без опит, без стаж! Ето колко е стартовата заплата!

31.03.2015 / 17:06 6


Камен Атанасов е управляващ директор на Grain/C&B advisory за България - част от групата компании фасилитиращи проучванията на Mercer за България, Румъния, Сърбия, Хърватска, Босна и Херцеговина и Македония, както и други локални проучвания. 

За първи път в края на миналата и началото на тази година се проведе и специализирано локално проучване за нивата на възнагражденията в един от най-динамичните сектори у нас – аутсорсинг индустрията.

Какво показват резултатите, кои са на-добре платените езици и какви придобивки предлагат компаниите в сектора, от economy.bg разговарят с Камен Атанасов.

Защо има необходимост от изследване нивата на възнагражденията в аутсорсинг индустрията и какви позиции обхваща проучването?

Г-н Атанасов, защо решихте да направите проучване за нивата на възнагражденията в аутсорсинг индустрията и колко компании се включиха?
В  хода на миналогодишното проучване се появи голям интерес от компании в сферата на аутсорсинг дейността,  центровете за споделени услуги и кол центрове към нивата на възнаграждения по различните езици, с които  обслужват клиентите си. Поради тази причина проведохме специализирано проучване за нивата на възнагражденията в аутсорсинг и БПО сектора. Има компании, които са големи международни компании, но тук имат по-малка дейност или обслужват вътрешни процеси от България.  Има и компании, които извършват тази услуга за трета страна. Някои от участниците са Sutherland, William Hill, 60К, Optimal Payments, Helion Research, Sensata, Ericsson. 

Какви позиции са изследвани в проучването?
Има няколко типа персонал, които изследвахме. Служители, които обслужват клиенти със съответния чужд език. Служители, които са техническа поддръжка, където освен език се изискват и някакви технически умения и квалификация. И т.нар. „бек офис” позиции, които са по-скоро свързани с документация и няма толкова пряка връзка с живи хора от другата страна, но пак на съответния чужд език. Това са трите основни групи, които изследвахме в проучването.

Кои са основните изводи, които направихте в резултат на проучването?
Това, което се набива на очи, е, че най-високо възнаграждение получават хората, които владеят скандинавски езици. Шведският и норвежкият си сменят първото място за различните типове персонал и степен на квалификация. Също холандският е един от езиците, които са много добре платени. Нещо много важно, което трябва да отбележим, е, че дори стартовите нива в този сектор на икономиката са доста високи и атрактивни и може би това е едно от нещата, които масово се подценяват от младите хора.

Какви са стартовите заплатите в аутсорсинг индустрията и ориентировъчното възнаграждение за човек с няколко години опит?

Какви са стартовите заплати?
Стартовите заплати за абсолютно начинаещи без особен опит, със съответното владеене на език могат да започнат от 1200 лева, 1300 лева дори.  

Може ли да ги отделим по групи позиции, както сте ги изследвали в проучването?
Сходни са. Например за хора, които комуникират по телефона и обменят информация по имейл, може би стартовата заплата е 1000-1100 лева. За по-квалифицирани хора, като техническа поддръжка например, започват от 1200-1300 лева и т.н. нагоре. Колкото по-голяма квалификация се изисква, толкова повече стартовите заплати растат. Но ако това са началните позиции, можете да си представите нивата по-нагоре. Не мога да влизам в подробности от гледна точка на конфиденциалността на нашите участници, но е хубаво да знаят младите хора, че имат алтернатива и в България. Това е един от секторите, които са доста добре развити в момента.

Вие имате наблюдения и в други сектори и можете да направите това заключение?
Абсолютно, да. Това е един от най-добре платените сектори. Въобще не можем да го сравняваме със сектори като производство, търговия и т.н. Той е доста по-възнаграждаващ служителите си. 

Ако го сравним например с финансовия сектор?
Може би са сходни, но за входните нива аутсорсингът е по-напред. Освен това е много по-динамичен. Има все повече компании, които влизат в страната, било то под формата на голяма международна компания, която пренася своята дейност тук, или компания, която прави за свои клиенти поддръжка или обслужване на клиенти.

Кои са на-добре платените езици?

За хора вече с опит възнагражденията в какви рамки варират?
Различно е според езика. Съвсем спокойно могат да стигнат две хиляди – две хиляди и нещо  брутна заплата. Това е брутната заплата, без бонусна част.  

За човек с колко години опит?
С не повече от 2-3 години опит. Това е съвсем реалистична заплата. Затова казвам, че секторът е много добър, особено за млади хора, които могат да започнат кариерата си тук, вместо да отидат в чужбина и да мият чинии, което не го омаловажавам, но едва ли е нещо, към което се стремят. Този сектор предлага работа, в която се използва чужд език постоянно, което също е плюс . Хубавото също така е, че влизат в големи, в общия случай, международни компании, където най-малкото привикват към някаква корпоративна култура. Получават най-основни навици за труд, което е важно. Това според мен липсваше през 90-те и началото на 2000-та годна, затова имаше и такъв бум на студентски бригади и търсене на работа в чужбина. И от тази гледна точка е много важно, че един такъв сектор присъства. Дори и да не са международни компании, във всеки случай са компании като 60К например, които наскоро спечелиха международни награди за качество на работа.

Данните се отнасят само за София, нали?
Проучването тази година го направихме за София поради по-късия срок, който си поставихме. Но центрове има и в страната, където също са изнесени такива услуги – Пловдив, Варна, Велико Търново. Надяваме се в следващото издание да имаме и регионална специфика на възнагражденията в този сектор, както имаме във всички останали.

Кои езици освен скандинавските са добре платени?
Интересно нещо, което излезе от проучването по отношение на възнагражденията и при анализа, което ни направи впечатление, е например турският език. Всеки би предположил, че има доста голяма група от хора в България, които могат да упражняват турски език. Оказва се, че за ниво начинаещ без опит заплащането е едно от най-ниските спрямо  останалите езици. Колкото по-големи обаче стават изискванията за владеене на езика, толкова повече нараства възнаграждението и нивата достигат тези на скандинавските езици. Това на пръв поглед е странно, но очевидно се оказва, че да – има хора, които владеят турски език, но той не е на това ниво, на което фирмите изискват.  

С руския език такава ли е ситуацията? Много хора в CV-то си посочват, че владеят руски, но на практика се оказва, че не точно така?
При руския език е по-малък диапазонът при възнагражденията и в това има някаква логика. Той не е от най-платените езици, но е добре позициониран.

Как динамиката в сектора и конкуренцията за хора се отразява на заплатите?

Най-масовите езици са английски и немски?
Да, въпреки че при техническата поддръжка немският е най-високо платеният език, тъй като техническа поддръжка не се прави на всички възможни езици, каквито обикновено съществуват в един кол център. Техническа поддръжка се прави на по-малък брой езици и там съответно немският излиза на първо място.  Иначе от езиците, които са изследвани, са стандартните европейски езици, всички, които присъстват в Европа.  В единични компании има и китайски и корейски, но няма достатъчно компании, за да дадем данни и за тях. Най-масови са английски, немски, френски. Напоследък има доста проекти с френски, което вдигна цената на самия език.

Това означава ли, че щом са най-масови, техните възнаграждения са най-ниски? 
За английския език наистина възнаграждението е едно от най-ниските.  Дори в някои от компаниите той не е разглеждан като чужд език, тъй като работният език е английски. При френския има покачване в последно време, но все още има и достатъчно хора, които го владеят на прилично ниво, затова търсенето и предлагането са все още балансирани. Славянските езици са на средно ниво. Италиански, испански също. На нас ни направи впечатление ситуацията с турския език. С арабския донякъде е по същия начин. Има хора, които го владеят и на основно ниво заплатите не са високи, но колкото по-добре човекът владее езика, толкова повече нараства възнаграждението. При тези два езика има по-голям диапазон между входните нива и висококвалифицираните позициите, което липсва при другите езици.

Какви придобивки предлагат компаниите в сектора?

Какви други придобивки предлагат тези компании, защото както и ИТ компаниите, така и в БПО сектора конкуренцията за хора е много голяма и компаниите се стремят да се позиционират като добър работодател?
Ние сме разглеждали класическите придобивки – допълнително здравно осигуряване, ваучери за храна. Примерно, в този сектор е много по-голям процентът на компаниите, които предлагат допълнително здравно осигуряване, от масовия процент, който е в цялата страна. Също така ваучери за храна всички предлагат. Нещо, което е извън проучването, но то е видимо, поне за хората, които имат досег до тези компании, е, че те имат много добра програма за почивка на служителите в работно време.  Създадени са удобства, като безплатно кафе, понякога и закуски и т.н. Помещения, където да почиват активно –да играят билярд или тенис на маса. Неща, които не са от съществено значение за привличане на някой, но пък подобряват работната среда. Повечето хора го оценяват и това е един от факторите за задържане.

Свързани новини
ИТ и БПО секторите у нас през 2014
Аутсорсинг компаниите с двуцифрен ръст през 2014, търсят локации и извън София
България е най-предпочитаното място за аутсорсинг в Европа
AFP: Аутсорсинг бумът помага на България
Над 20 000 души са заети в аутсорсинг сектора у нас
Аутсорсингът – успешният пример в българската икономика
Аутсорсинг индустрията у нас има потенциал да разкрие до 40 хил. работни места през следващите години
88 000 младежи в София са с подходящи умения за аутсорсинг сектора
Кои са трите най-разпространените заблуди за аутсорсинг компаниите?

Бонусите включени ли са в политиките на тези компании?
Да, компаниите имат практика с бонуси. И при бонусите, както и целият сектор, който е по-динамичен, те са на по-къс период.  

На каква база се получават бонуси?
За добро представяне. Имат цели, ако ги изпълнят, получават бонус. Стандартна е схемата, просто се получава на по-къс период.

Има ли голямо разминаване между заплащането в отделните компании, или нивата на възнаграждение, които предлагат, са сходни?
Голямо не бих казал, по-скоро са сходни. Няма толкова големи разлики, както има в голямото ни проучване между различните сектори. Там за дадена позиция може да има и 100% разлика в зависимост от компанията. Тук разликите са много по-малки, в рамките на 30-40%, което не е много. Пазарът е наистина много динамичен и донякъде се саморегулира, но пък компаниите имаха нужда от някакъв допълнителен инструмент, за да преценят къде се намират точно. Знаете, че когато човек отиде на интервю за работа, той има различна самооценка и е нормално компаниите да имат необходимост от допълнителен инструмент. Както е нормално да правят маркетингови проучвания, за да видят къде са продуктите, които предлагат, така е и с проучванията, които им показват къде са по отношение на заплащането. За съжаление много от компаниите още не са стигнали този етап. 

В този сектор има голяма динамика и конкуренция на хора. Това как се отразява на възнагражденията? 
Сега ми е трудно да кажа, тъй като за първи път правим проучването. В следващото проучване вече ще наблюдаваме и този процес. Гледайки отстрани обаче, да – ръстът е налице. С влизането на всеки нов играч, и то голям, се получава ръст на заплатите от естественото движение на хората от една компания в друга. Наесен, при второто проучване, ще извадим и тази статистика, но да – движение със сигурност има нагоре.  Определено.

Идвайки, новият играч се стреми да привлече хора с опит, а не тепърва да изгражда център и да обучава хора?
Да. Особено когато идва с доста кратки срокове, както повечето. Имат план, в който за няколко месеца трябва да са наели и обзавели офис и да са го напълнили с хора. Те вземат готови хора и това води инфлацията на заплатите със себе си, но в крайна сметка процесът е нормален. И пак казвам, че е хубаво младите хора да знаят, че имат алтернатива и в България, и то на сравнително добри нива на заплащане. 

И имат възможност за бързо развитие в тези компании, защото те самите се развиват динамично?
Точно така. От една страна, бързо се развиват, получават основни умения за работа, за комуникация и наистина добро възнаграждение. 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
1
0
бълховоз (преди 9 години)
Рейтинг: 348 | Одобрение: 178
Това са така наречените в Европа nuisance calls.Изнервящи обаждания по всяко време на денонощието предлагащи компенсации за нещо за което дори не си нямаш на идея за какво става на въпрос.Обикновенно пътни инциденти или банкови такси.Предлагат/безплатни????/ компенсации и правна защита.Ползват предплатени линии от чужбина/Индия,Пакистан/,които немогат да се проследят. Ползват предимно тъмни/безконтролни/държави.
2
3
varna (преди 9 години)
Рейтинг: 12264 | Одобрение: 2919
Може би са сходни, но за входните нива аутсорсингът е по-напред. Освен това е много по-динамичен. Има все повече компании, които влизат в страната, било то под формата на голяма международна компания, която пренася своята дейност тук, или компания, която прави за свои клиенти поддръжка или обслужване на клиенти.
https://www.youtube.com/channel/UCcNbP1ZRiwsNeeSIBij7-bA?view_as=subscriber
7
0
sooon (преди 9 години)
Рейтинг: 405 | Одобрение: 160
500-600 евро на месец за работа в "кол център" при свободно владеене на език... :) Това ли е "наистина добро възнаграждение" ? В Индия явно вече взимат повече и се търсят нови баламурници.
Платен репортаж

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама