Данъчните се хванаха за главите от нова схема с касовия апарат и бакшишите
Кадър Булфото
Неиздаването на касов бон вече не е най-честото нарушение, на което попадат проверяващи от Националната агенция по приходите във Варна. На първо място е разминаването на сумата по каса с тази от служебната бележка на касовия апарат. В повечето случаи разликата идва от това, че бакшишът, който е получен, е прибран в касата, а не е отделен, обясняват търговци, пише Фокус.
От началото на лятната кампания на НАП във Варна са извършени над 900 проверки, съобщиха от приходната агенция. Общият брой установени нарушения за периода – над 150, като повечето касаят установена разлика в касовата наличност, а на второ място са за неиздаден касов бон.
При извършените от началото на кампанията над 1800 проверки по Черноморието са съставени повече от 350 акта за различни нарушения. Близо 100 от тях – за неиздаване на касов бон и разлика в касовата наличност, са платени в 14-дневен срок. Много от собствениците на санкционираните търговски обекти за неиздаване на касови бележки или за разлики в касовите наличности предпочитат да не обжалват наложените актове, а да ги заплащат веднага. По този начин, освен че в републиканския бюджет постъпват директно значителни суми, бизнесът също печели, като се възползва от законовата възможност при заплащане на наложена санкция в 14-дневен срок да внесе с 20% по-малко от стойността на наказателното постановление.
Това е още един положителен ефект от контролната кампания за спазване на данъчното и осигурителното законодателство по Българското Черноморие, посочват от Националната агенция за приходите.
Данъчните отчитат подобрена фискална дисциплина и повишаване на оборотите вследствие на контролните действия. Разликите в касовите наличности и неиздаване на фискален бон остават най-честите нарушения. Те се наблюдават при всяка 14-а проверка. В същото време драстичните нарушения на данъчно-осигурителното законодателство са единични – до момента само малки обекти по крайбрежието са установени да извършват дейност без фискално устройство. Няма запечатани търговски обекти. Не са установени и случаи на сезонни работници, назначени без договори.
От приходната агенция напомнят, че потребителите имат право да задържат плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Промяната в Закона за ДДС (в сила от 1 януари 2024 г.) цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.
Гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. То може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play. Сигнали за неиздаване на касови бележки, фалшиви платежни документи или с липсващи реквизити, както и за други данъчни и осигурителни нарушения, могат да се подават на телефона на Информационния център: 0700 18 700 или по електронна поща на адрес: infocenter@nra.bg.
Контролната кампания на Националната агенция за приходите ще продължи и през септември, включително и чрез съвместни проверки с различни държавни институции.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!