Димитър Ганчев: Събирането на лични данни е поне от един век

26.03.2018 / 20:58 0

Снимка: Канал3

Събирането на лични данни се прави поне от един век, сега само инструментите са по-съвършени, но механизмите от времето на Бърнейс насам са едни и същи. Създава се психологически профил за нашето поведение, как постъпваме в нормална ситуация, под напрежение, когато сме екзалтирани. Това заяви в "Денят на живо" по Канал 3 Димитър Ганчев, главен секретар на Интернет-общество България.

"Това се случва от 40-те години на миналия век, има книги и концепции - търсят се лидери сред групи хора. В социалните мрежи ние трябва най-много да внимаваме с тези, които влияят на емоциите ни", посъветва той и обясни защо.

"Казахме, че се насочва към нас информация, която да ни подтикне да направим нещо. Самата информация не може да ни накара да направим нещо, което не сме склонни да сторим, но това може  да проработи, когато сме в определено емоционално състояние и ни вкарват в него, като ни изнервят и ядосат по някакъв начин", каза Димитър Ганчев.

Той посочи, че в социалните мрежи ние доброволно сме дали данните си по повод скорошния скандал с изтекла лична информация на милиони потребители от Facebook. 

"Аз лично не мисля, че ще се случи кой знае какво с Facebook, може би чак през следващите няколко петилетки", добави Димитър Ганчев.

Финансистът Румен Гълъбинов отбеляза, че събирането и обработването на лични данни в интернет и социалните мрежи се е превърнало в много голям световен бизнес.

 

"Аз искам да тръгна от икономически смисъл на нещата, защото Интернет и социалните мрежи са световен бизнес за милиарди. Не само за бизнес реклама, но и с политически цели - за рейтинги, за популярност", каза Румен Гълъбинов.

"И на базата от психоаналитични профили се отправят съответните послания към точно определен кръг хора, за които се знае как биха реагирали и как ще реагират", каза Румен Гълъбинов.

"Не всеки любителски може да стигне свободно до нас или просто аматьорски. Затова е професионален подходът, затова се инвестират средства, това са кампании, които да могат да се прицелят точно към въпросната аудитория, това е много тънка работа. Самостоятелен вид бизнес. И ние, като потребители, трябва да сме подготвени и да мислим как си даваме данните", каза той.

Димитър Ганчев предупреди, че дори забавните хороскопи в мрежите не са толкова безобидни.

"И с хороскопите, забавлявайки се, това е направено с една единствена цел - да ви събере данните. Въздържайте се с приложенията, ако не са ви толкова необходими. Следващата стъпка е как да се предпазим от въпросното влияние, но не мисля, че това е възможно - такъв биологичен вид сме", каза Димитър Ганчев, като разкри, че в групите с приятели в мрежите има и роботи, които събират и обработват информацията.

"Това, че се интересувате от този или онзи филм, кое лайквате, на кое с какво лице реагирате, това позволява да бъдете профилирани много детайлно - може дори да се отгатне какво детство сте имали, в случаи те ни познават по-добре от нас самите", продължи Ганчев.

Той изтъкна, че този процес няма как да го спрем: "Трябва да свикнем с това. Една част от приятелите в мрежата не са хора, а сред тях има роботи - от 1000 приятели има сигурно 40 робота. Те правят следното: вие кликвате някъде "лайк", роботът праща имейлче, че еди-кой си кликва на това и това. И тези данни се пазят там", разясни експертът.

 


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама