Дневник: 240 000 лева за "безинтересни новини" във Варна, или колко струва тайната на числото Пи

12.02.2020 / 09:25 3

Автор и снимка , Дневник

Близо 240 хил. от бюджета на Варна ще бъдат похарчени и тази година според утвърдената практика за финансиране на частни медии с публични средства. Това стана, след като с гласовете на управляващото прокметско мнозинство в Общинския съвет бяха удовлетворени писмените заявки, с които "Дарик радио", вестниците "24 часа" и "Труд", както и местните сайтове Varna24.bg и NovaVarna.com поискаха да им се плаща за това, че ще информират аудиториите си за дейността на местната администрация и Общинския съвет. Сумата е с 40 хил. лв. по-голяма, отколкото през миналата година, въпреки че броят на финансираните медии е с две по-малък.

Петимата печеливши бяха избрани в безпрецедентна конкуренция, в която 15 медии се надпреварваха да предлагат услугите си на местната власт срещу заплащане. Привлечени от щедростта й през предходни години, този път писма с добрите си намерения до кмета на града и председателя на Общинския съвет адресираха още сайтовете: culturespace.bg, barometar.com, brat.bg, bgtourism.bg, vsmedia.com, сайтът mediaconsult.bg, онлайн телевизията MU-Vi.tv и информационната агенция "Фокус". Техните оферти обаче бях отхвърлени още при предварителното им разглеждане.

Без изненади най-голям дял от парите за медийния комфорт на управляващите и тази година отива при "Медийна група Черно море", свързана с бизнес кръга около "Химимпорт" и "Централна кооперативна банка".

С днешното гласуване тя получи 43 200 лв. с ДДС. Още в края на м.г. обаче с друго свое решение местният Общински съвет прие да плаща на телевизия "Черно море", част от едноименната група, по 960 лв. на ден, за да предава на живо заседанията му.До тогава същата услуга е струвала 720 лв. с ДДС, показва отчет за усвояването на миналогодишното финансиране. (виж прикачения отчет за 2019 г.) Като се има предвид, че сесиите се провеждат всеки месец (с изключение на август) и продължават по два дни, това прави още около 21 хил. лв. Така само по тези два канала безкритичната кабелна телевизия ще получи над 64 хил. лв. от бюджета на Варна.

На второ място с 51 360 лв. с ДДС тази година изненадващо се нарежда местния сайт NovaVarna.com, известен с неприкритата си и безрезервна подкрепа за ГЕРБ. Негов собственик е Георги Костов, който през 2013 г. стана известен като областен координатор на ПП "Лидер" във Варна. В края на същата година сайтът "Биволъ" посочи именно Костов като инициатор на мащабна "мулти левъл" схема за купуване на гласове. Тя бе озаглавена "Стратегия за работа европейски избори 2014 г. - област Варна" и съдържаше подробни обяснение за начина, по който би трябвало да сработи "технологията", както и точен разчет за средствата необходими за привеждането й в действие.

В момента Георги Костов е член на управителните органи на партия МИР, която бе образувана, след като лидерът й Симеон Славчев напусна "Движение 21" на Татяна Дончева през 2018 г.

Трети по обем на отпуснато финансиране в класацията на община Варна за т.г. e традиционният партньор на местната власт "Дарик радио".

Регионалният офис на медията получава 45540 лв. с ДДС, за да продължи да излъчва седмичното си предаване "Зала пленарна" и да мултиплицира информацията в сайта си dnews.bg.

След дебюта си сред медиите, финансирани с пари от общинския бюджет във Варна през м.г., дружеството "Медиа груп 24" (издател на сайта Varna24.bg) този път получи 36 хил. лв. с ДДС. Предлагайки услугите си срещу заплащане, то припомня в писмо, адресирано до местната администрация, че акцентите, по които ще работи, "са в синхрон с приоритетите на кмета на града Иван Портних" и неговия екип, както и върху работата на всички постоянни и временни комисии към Общинския съвет". Освен това през сайта си компанията щяла да "мотивира и стимулира младите хора да се развиват и прославят Варна".

На последно място с по 30 хил. лв. общинско финансиране се нареждат вестниците "24 часа" и "Труд".

Независимо от сумата, отпусната днес с решение на Общинския съвет, още по 200 хил. лв. годишно местната администрация харчи за "Публикуване в регионални и централни печатни издания на обяви, съобщения и други текстове, свързани с дейността на община Варна". Това става по договор, сключен след провеждане на процедура за възлагане на обществена поръчка с рекламната компания "АПРА". Неделима част от него обаче е списък с медии, посочени пак от администрацията на Портних.

Какво са свършили през миналата година медиите, получили пари от бюджета на Варна, за да разказват за постиженията на администрацията й, показват отчетите за изпълнението на договорите им с нея.

Цифрите, отразени в някои от тях, са стряскащи.

Така например в отчет за изпълнението на договор за "медийно отразяване на събития и активности на община Варна" от 11 април м.г. от "Медиа груп 24" са посочили, че само до края на ноември 2019 г. - за по-малко от осем месеца, в електронното издание varna24.bg са били публикувани 818 статии, или над 100 текста на месец. Всеки от тях е с единична цена 200 лв. без ДДС (виж прикачения файл), а след най-впчатлаващите заглавия е: "Пуснаха шадравана на "Независимост", гларуси плакнат пера в атракцията".

Така според същия отчет само за непълни осем месеца са били усвоени близо 164 хил. лв. без ДДС. В същото време справка в архива на Общинския съвет във Варна показва, че с негово решение от 4 февруари м.г. за "партньорство" с "Медиа груп 24" са били отпуснати едва 30 хил. лв.

Друг отчет, този път на "Про нюз България", издател на вестник "24 часа", съдържа информация, според която статия от 13 юни 2019 г., озаглавена "Побитите камъни край Варна крият тайната на числото Пи" е струвала на местния бюджет 2470 лв. (виж прикачения файл). Подзаглавието й пояснява: "То се cъдъpжа в pазмера на златния ф*лос на Вожда от халколитния некропол" (правопис по оригинала). Текстът под снимката към статията гласи: "Рускиня прегръща камък, за да забременее". Публикацията, очевидно остойностена по рекламната тарифа на медията, е достъпна и до този момент в електронния й архив, но не носи никакви атрибути, подсказващи, че е платена.

Статия от 8 октомври м.г. със заглавие "Варна реши - без хотел и магазини в дупката" пак в "24 часа" е с отчетена цена 1030 лв. Други новини във вестника със заглавия като "Кметът на Варна посрещна експерти в морския бизнес", "Безплатен интернет в пенсионерските клубове във Варна" или "Варна и Индонезия обменят студенти" са плащани на цени между 600 и 200 лв., като нито една от тях не е отбелязана като рекламна публикация.

Осигуряването на политически комфорт в България чрез финансирането на частни медии с публични средства години наред беше проблем, с който се занимаваха предимно неправителствени организации и международни журналистически сдружения. За първи път тази година темата предизвика дебат, който започна от местни издания.

Знак за растяща нетърпимост към утвърдената практика беше и полемиката в Общинския съвет вчера, която предшестваше вземането на решение за отпускането на публичен ресурс, с който на практика се купува медийно влияние.

Според общинския съветник Стела Николова (Демократична България) отразяването на дейността на местите и централни органи на властта е присъща функция на всяка медия. "В случая с публикуването на фактически платени новини за дейността си обаче общинската власт във Варна захранва гражданите като "мисирки" с публикации, платени с парите от техните собствени данъци", каза Николова.

В отговор председателят на бюджетната комисия в съвета Бранимир Балачев каза, че дейността на местната власт не била "пикантна тема" и по тази причина новините за нея били безинтересни за медиите. За да ги отразяват, те имали нужда от финансов стимул.

"Резултатите от дейността на местната власт са или видими, или не, каза още Николова. Няма нужда варненци да плащат, за да ги "виждат", такива, каквито им се показват през новините".

В едно от рядко рационалните си изказвания лидерът на партия "Възраждане" Костадин Костадинов също каза, че практиката да се плаща за съдържание унищожава медиите. "Ние убиваме т. нар. четвърта власт, защото я правим зависима, каза още Костадинов". След това предложи да бъде взето решение всички публикации и предавания в медии, получили общинско финансиране, да бъдат отбелязвани като платено съдържание, за да са наясно гражданите какво четат.

В други свои изказвания обаче Костадинов неведнъж е отправял лични заплахи към журналисти за това, че са включени списък, по който след като "Възраждане" дойде на власт ще им бъде търсена отговорност за защитаваните позиции.

Накрая председателят на варненския Общински съвет Тодор Балабанов сподели идеята си догодина те да приемат само общата финансова рамка за финансиране на частни медии с публични средства. След това всяка от тях щяла да кандидатства с проект, който да бъде разглеждан от специална комисия. Как точно тази схема ще направи купуването на медийно влияние по-трудно, не стана ясно.

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието последните новини - такива, каквито са, от Света, България и Варна!

Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

За реклама виж - https://petel.bg/advertising-rates.html и тук


Коментари
Коментирай чрез Facebook
1
0
MrBean (преди 1 седмица)
Рейтинг: 21146 | Одобрение: 4301
Много внимателно!!!"финансиране на частни медии",ако не сте забелязали сме 2020г. и частното поне по закон не е престъпление.Типично варненски журналисти! 
4
0
Варна (преди 1 седмица)
Рейтинг: 69600 | Одобрение: 35450
Който не отрази скандала Хайфа е лапал парички от Портних
НАЙ-ВРЕДНИЯТ ОБЩИНСКИ СЪВЕТ ДА БЪДЕ ПРАТЕН В ДУПКАТА!
3
0
уйчо (преди 1 седмица)
Рейтинг: 10029 | Одобрение: 1254
Ако една медия взме пари от някого, да отразява дейността му, дали ще бъде критична или ще извади голям език, пропорционален на сумата???

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2020 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама