Дончев: В Плана за възстановяване и устойчивост няма асфалт, а високоскоростни влакове

02.05.2021 / 16:13 8

Снимка: Булфото, архив

Вицепремиерът в оставка Томислав Дончев оментипакоментира актуалната политическа обстановка в ефира на телевизия "България Он Еър".

"В Плана за възстановяване и устойчивост няма асфалт. Има високоскоростни влакове и системи за сигурност в жп-сектора," коментира в предаването "Брюксел 1" Дончев.

"Санирането е 16% от стойността на Плана, но са 90% от коментарите по него," каза той по повод критиките, че 2,2 млрд от средствата по Плана са заделени за саниране," заяви в предаването "Брюксел 1" по Bulgaria ON AIR вицепремиерът в оставка Томислав Дончев.

"Срокът 30 април е до голяма степен инструктивен. Все още една трета от страните-членки нямат консистентна версия на план, имат или отделни глави, или само структура," обяви Томислав Дончев.

"Крайният срок, в който могат да бъдат внасяни националните планове в ЕК и да бъдат одобрявани е средата на 2022 година. Разбира се, България не бива да се цели в подобен срок. Дали планът е внесен в ЕК? Той е внесен още на 20 април. Дали България е поискала да стартира процедурата по одобрение от страна на ЕС и Съвета - все още не. По предложение на самата ЕК - те предложиха, да използваме по най-добрия начин следващите две седмици, да текат преговори, да направим редица важни уточнения, за да може когато пуснем плана той да бъде одобрен от ЕК и да нямаме неочаквани изненади," коментира вицепремирът в оставка пред водещата Милена Милотинова.

"Планът за възстановяване и устойчивост започна да се разработва при първия анонс, че ще има пакет от инструменти на Европейския съюз - Next Generation EU. По него беше работено последните 8 месеца, това са екипи от всички министерства, институции, Националното сдружение на общините, Българска академия на науките, редица университети - 240 души бяха ангажирани в разработването на Плана. Направихме всички усилия, да бъдат направени обществени консултации, защото няма гаранция, че хората в държавната администрация владеят цялата истина и знаят всяка сфера в най-малки детайли", каза Дончев.

Вицепремиерът в оставка добави, че са направени над 30 секторни дискусии - като резултат има 3 версии на документа - тази, по която се работи, е последната. Изрази съжаление, че по него не е имало политическа дискусия. "Малко бяха политиците, които положиха усилие да прочетат няколкостотин страници. Не само Плана, предполага се да се прочетат и проектите към него", категоричен бе вицепремиерът в оставка пред Bulgaria ON AIR.

"Чух, че е бил корупционен и искат да го ревизират. Поисках алтернативи - но не съм получил нито ред", допълни Дончев и уточни: Планът е инструмент, който ще помогне да извлечем ползи, преминавайки през няколко много важни трансформации. На първо място е дигиталната трансформация, на второ място са политиките по декарбонизация. Претенцията на българската икономика е да бъде икономика на иновациите.

По въпроса кога най-рано могат да дойдат средствата е трудно да се отговори, защото за да се осигурят средства по плана трябва да мине ратификацията в парламентите на всички страни членки по процедурата, свързанан със собствените ресурси. Поне в 8 или 9 държави все още очакваме ратификация. Ако трябва да бъда оптимист - при удачно следване на всички стъпки - края на лятото парите могат да са на разположение на всички бенефициенти. Реалистичния вариант е есента," коментира вицепремиерът в оставка и допълни, че правителството е решило да използва само грантовата част на плана - 12,5 млрд. Не са предвидени никакви заеми. Планът е само една четвърт от средствата заделени за България", уточни той.

На въпроса какво ще се промени в живота на обикновения българин, Дончев каза, че ще имаме градове с много по-чист въздух, много повече дигитални услуги,  детски градини, училища и други обществени сгради санирани, високоскоростни влакове, инернет в по-висока скорост, модернизирано земеделие. По думите му Планът ще помогне за дигитална трансформация, икономика на знанието и базирана на иновациите.

"В политическа криза сме," каза още вицепремиерът в оставка Томислав Дончев. "В последните месеци наблюдавам един изключително странен симптом в българската политика - никой не иска да управлява, да поема отговорност, не иска да взема тежки решения. Защото управлението е да вземаш тежки решения различни интереси, които често си противоречат. Сред българските политици се е настанил един ракурс, че най-удобно е да си в позицията на критик, което е също част от политическия живот. Но това е само една част от политическите роли. Финалът на това усилие е да поемеш отговорност и да носиш отговорността за управлението. В противен случай превръшщаме политическия живот в една игра по надприказване," коментира Дончев.



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
0
3
Голям праз (преди 2 години)
Рейтинг: 35141 | Одобрение: 5846
"оментипакоментира" ?!?!?!? Някой може ли да разкодира този набор от букви?!?!?!?
2
2
Звезди (преди 2 години)
Рейтинг: 25785 | Одобрение: 4105
Баце ще те качи на Фалкона и така ще се придвиждаш, кретен. Вие хунвейбините му, сте специални. Щото сте прости! А и много ви личи. Тома Верни Лукавий каже нещо..... па хукнете като малоумни да повтряте след него: високоскоростни влакове, високоскоростни влакове, та високоскоростни влакове.  Ухилен  Ами и мега ултра свръх скоростни да са - заври си ги у гъза. Има си ограничение! Тук не е Япония. Да ви е*а в тъпаците заухави. Ухилен Знае Тома Верни Лукавий как да ви пусне по пързалката, игра на думи. Вместо да каже така, както си е: нови мотриси.  Ухилен  Ама високоскоростни влакове звучи гръмко, и на него простите веднага ще клъвнат. Е, за наша радост и благото на родината, ГЕРБавата алчна и крадлива гмеж няма да се занимава с БДЖ-то. Те достатъчно се занимаваха, видяхмеги, почти докараха БДЖ-то до фалит и искаха и него да харизат..... с дежурното "държавата не е добър стопанин". ;) Да де, ама стопаните именно те се явяват. 
Няма такова нещо като малко свобода. Или си напълно свободен, или не си свободен!
3
2
ПХК (преди 2 години)
Рейтинг: 16965 | Одобрение: -5255
Явно според някои много компетентни българи, не трябва да се прави нищо. Така сме си много добре. Не трябва да усвояваме средствата които ЕС ни дават по плана за устойчивост и развитие. От София до Варна най добре е да се предвижваме с волски каруци, вместо с високо скоростни влакове.
ЗА ВСЕКИ ВЛАК СИ ИМА ПЪТНИЦИ.
4
4
Звезди (преди 2 години)
Рейтинг: 25785 | Одобрение: 4105
:unsure: С яйца ли си преял бе, тъпак? Ти като не виждал. Поне 15 си изял. Кретен с кретен. Много си прост. 
Няма такова нещо като малко свобода. Или си напълно свободен, или не си свободен!
6
3
Звезди (преди 2 години)
Рейтинг: 25785 | Одобрение: 4105
Тези високоскоростни влакове чудесно се вписват на полуразпадналите се ЖП гари и ЖП трасета. Като на свинче звънче. И на тях си точите зъбите - но няма да ви се получи. 
Няма такова нещо като малко свобода. Или си напълно свободен, или не си свободен!

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама