Дойде ли краят за колите без катализатори?

19.04.2019 / 06:00 1

automedia.investor.bg

Заради високите цени на съдържащите се в тях метали и катализаторите, и филтрите за твърди частици (DPF) масово се демонтират или дори се крадат

За редовия български шофьор катализаторът никога не е представлявал особена дилема. От една страна, това устройство намалява мощността и увеличава разхода (макар и с малко), като същевременно изисква поддръжка и скъпа подмяна. От друга, за него можеш да получиш доста добри пари от търговците на метали. 30 секунди търсене в Google ни дава примерните тарифи: между 50 и 700 лева за стандартен катализатор, 40 до 200 лева за монолитен керамичен, 30 до 250 лева за дизелов филтър за твърди частици (DPF).

Ефектът от двете страни на това уравнение е, че внушителен брой от автомобилите по българските пътища отдавна са се простили и с катализатора, и с DPF-а, макар свалянето им да има катастрофален ефект върху нивото на изпусканите вредни газове. Въпреки няколкото подхвърляни закани през годините държавата фактически не следи за наличието на катализатор и не е никакъв проблем да си караш без него.

ТОВА МОЖЕ ВНЕЗАПНО ДА СЕ ПРОМЕНИ с предлаганите от транспортното министерство промени в наредбата за техническите прегледи (Н-32 от 2011). Както вероятно сте чули, основната промяна е въвеждането на  различни "екологични групи" за леките коли според годината на първа регистрация, кой европейски стандарт покриват (от Euro 1 до Euro 6) и какви показания дават при проверката на отработилите газове на годишния технически преглед. Тези екологични групи са пет - като първата е за най-старите автомобили, регистрирани до 1996 година, а четвъртата е за най-новите, след 2009. Петата група е за електромобили и автомобили с водородни горивни клетки.

ЗАСЕГА НИКОЙ НЕ КАЗВА каква ще е точно функцията на тези групи. Но едното им предназначение със сигурност е да позволяват на градските власти да забраняват движението на по-замърсяващите коли в по-рисковите дни - или изобщо. Подобен план се обсъжда на експертно ниво в Столична община, макар засега да не е ясно при какви стойности на замърсяването ще влизат в сила забраните, дали ще се отнасят само за централните градски части и кои еко групи ще обхващат. Възможно е също различните групи да плащат различни такси за паркиране в сегашните Синя и Зелена зони.



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама