Експерт: Решението на Зукърбърг да премахне "Проверката на фактите" е по политически и бизнес причини

11.01.2025 / 14:14 1

Кадър Блумбърг

Решението на Meta Platforms (Facebook и Instagram) да премахне проверката на фактите в САЩ е продиктувано от политически и бизнес причини, включително завръщането на Доналд Тръмп в Белия дом“. Това заяви Марин Лесенски от Институт "Отворено общество" в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.

 

"Фалшивите новини не засягат само определена група хора, а засягат цели общества. В общества с ниска медийна грамотност - като България - това води до крайна поляризация, а след като хората не могат да се съгласят за най-обикновени неща, едно общество не може да функционира, каза Лесински.
 

"Проверката на фактите е един от инструментите, които ни помагат да се борим с фалшивата информация, която понякога може да бъде опасна за здравето. Медийната грамотност е друг такъв инструмент - всеки потребител би трябвало да знае как да работи с медиите, как сам да открива вярната информация. Но това е по-дългосрочен инструмент".


Решението на Марк Зукърбърг отразява различните виждания за свободата на словото в САЩ, в Европа, Канада и Нова Зеландия, коментира Лесински.

 

"В Европа свободата на словото не е безгранична - има ограничения, например за отричането на Холокоста, което отразява различния исторически опит".


Но не може да каже, че САЩ или Европа имат по-голяма свобода на изразяване, добави Лесински.

Първоначално, Meta ще има ползи от повечето генерирано съдържание, но това може да отблъсне потребителите, "ако те решат, че се сблъскват с прекалено невярна или противоречива информация, и да се насочат към други социални мрежи".

 

Някои европейски страни - Естония и скандинавските държави - имат по-висока медийна свобода от САЩ, каза Лесински.

 

"Разделението в Европа по отношение на медийната свобода не е точно изток-запад, а по-скоро север-юг. България е една от последните, заедно със страни като Унгария в ЕС, и съседните на нас страни като Турция".


Доклад на Институт "Отворено общество" за медийната свобода показва два основни фактора за това до каква степен различните страни са уязвими на дезинформация; България е на 35-то място от 41 държави в това изследване.

"Има два основни проблема - единият е качеството на образованието, което трябва да се повиши; другият е свободата на медиите".


Решенията на тези проблеми са дългосрочни и в по-близък план е добра идея да се въвежда целево медийно образование сред хората; системата за медийна грамотност във Финландия, например, започва от най-ранна детска възраст, коментира Лесински и добави, че въвеждането на такава система в България би било трудно.

 

"Трябва да се изгради от начало, да бъде прилагано систематично, и цялото общество да е съгласно."


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
4
0
Нане (преди 2 седмици)
Рейтинг: 31586 | Одобрение: 5641
Тоя комунист точно копира какво беше определяха какво може да се каже . През комунизма на факт чекърите им казваха партийни секретари. Правилно е решил Цукърбърг !

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2025 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама