Ето как един варненец пребори расистите в Испания и разви успешен бизнес
Публикуваме този интересен материал за варненеца Явор Желязков, който живее и развива успешен бизнес в Барселона.
Срещнахме се с още един българин в Барселона. Той е специалист механик по газови уредби за коли. Разказа ни интересната си история и как е попаднал в Барселона, където живее и днес.
Защо Барселона?
Още като бях на 6 години се запознах лично със Стоичков. Стиснахме си ръцете и това промени живота ми! Той тогава още играеше в ЦСКА. Няколко години след това го приеха в ФК Барселона. Следях всеки мач. После дойде Олимпиадата в каталунската столица. Всичко ми беше толкова интересно, показваха и много кадри от града. Тогава имаше и един тв сериал на испански и се оказа, че много ми харесва този език. Исках да го науча. Записах се в Испанската гимназия именно затова. Там се потвърди желанието ми да дойда в Испания някой ден. Но по онова време беше почти невъзможно с документите. Избрах да се запиша в университет със специалност, близка до тази, която се предлага и в Испания. Приеха ме икономика и след 1 година кандидатствах да ме прехвърлят в тукашен универистет. Бях приет в Мадрид, Барселона и Аликанте. Избрах си Мадрид, заради момиче, с което контактувах тогава. Там обаче срещнах проблеми с един професор расист, който буквално ми каза:
“Ти си българин. Вие не сте направени за университет. Мястото ви е на полето или в строителството. Виж, твоите сънародници тук работят в тези сфери. И ти си за там. Аз този изпит няма да ти го дам.”
Останах в шок от това, а изпитната ми работа си беше почти перфектна . Изгони ме от университета, когато ми оставаха само 6-7 предмета. Аз, обаче не се отказах. Използвах времето след това да изкарам курс за механик, въпреки, че от малък ме влече това и съм се занимавал винаги с ремонт на коли и мотори.
След това записах нова специалност- Администрация и управление на бизнеса. Завърших я успешно. Пак имаше проблеми от страна на преподавателите, но не чак такива. Реших да се върна и да запиша за трети път в университет, този път същата специалност, на която ме скъса онзи професор.
Казаха ми, че няма друг такъв случай като мен, който два пъти да записва една и съща специалност.
Минах наново всички предмети и за съжаление пак ни се пресякоха пътищата с расиста, който беше твърдо решен да не ме пуска. Пробвах с комисия, но ме бавеха. А и в нея бяха приятели на професора. За щастие разбрах за програма, чрез която можеха да ме прехвърлят да довърша последните изпити в Барселона. Приеха ме, въпреки че ми орязаха стипендията без причина. И така разочарован от Мадрид, пристигнах в Барселона. Най-накрая завърших това, което исках. Аз съм голям инат, няма невъзможни неща за мен.
Как се разви животът ти в Барселона?
В Барселона се явих на интервю за работа в банка, което беше доста тежко- около 6 часа ни разпитваха какво ли не. Накрая от 60 човека избраха мен- чужденецът. Беше невероятен успех! Започнах работа в банка Banesto и пак бях едиснтвен аз чужденец там. Условията на труд бяха повече от прекрасни. Но не след дълго дойде криза, купиха банката и започнаха съкращенията. И естествено, уволниха първо най-новите. Приех го тежко. Реших да се върна в България, там да опитам късмета си. Дадох си време да се успокоя. Започнах друга работа, но бях разочарован от условията, които се предлагаха. Един ден разбрах, че в Испания са премахнали забраната за поставяне на газовите уредби по колите и си казах, че това е моят шанс. Исках да се върна и да се захвана с това, което наистина ме влече- да съм механик специалист по газови уредби.
Така и направих. Специализирах се при добри майстори в София и Варна и после се върнах се в Барселона. Намерих сервиз, където да извършвам услугите си, свързах се с легализиран доставчик на уредби и започнах дейността.
Тази дейност как се приема от местните?
Все още испанците са скептични относно този вид гориво, но това е единствено и само от липса на информация. Нормално е да се страхуват от новото и непознатото. Ние, българите, си знаем ползите от карането на газ и нямаме нужда от убеждение. Това всъщност е единствената по рода си инвестиция в дадена кола, където ти се връщат парите след месеци или години. Направил съм сайт, в който подробно е обяснено всичко за газта- нещо като енциклопедия. Постарах се да събера най-важната и пълна информация, за да могат хората да разбират за какво става въпрос само от едно място, а не да се ровят във всякакви форуми и сайтове поотделно, където има всякакви некомпетентни мнения. Поместил съм и калкулатор на възвръщаемост на инвестицията, където всеки си въвежда своите параметри и за секунди се изчислява след колко време ще си избие парите си, така да се каже. Смея да твърдя, след многото ровене в интернет, че това е най-хубавият сайт за авто газ в Испания!
Газта се води и много по-екологична от другите горива. Напоследък модата за еко живот налага отделянето на все по-малко вредни емисии. Това е още един плюс за съвременния отговорен човек.
От къде закупуваш газовите уредби?
Работя с официален доставчик, чиито уредби отговарят на всички испански норми. В началото работих с друг доставчик, който в последствие разбрах, че се блазни по далавери и некачествено изпълнение на поръчките. На мен това не ми хареса и се оттеглих. Намерих свестен доставчик и сега работим заедно.
Имаш ли голяма конкуренция тук?
Интересното при поставянето на газови уредби не е трудността на занятието. По-важно е вниманието към детайлите и разбирането на това, как работи един модерен двигател, как се управлява сместта и как да излъжеш колата, така че да няма разлика между работата й на бензин и на газ. Напоследък много “механици” се опитват да слагат газови уредби, но от тях малко са тези, които наистина разбират. В България е трудно да попаднеш на разумен механик, какво остава за Испания… В повечето случаи накрая им остават болтчета и гайки. Аз работя по друг начин, превърнах хобито си в занаят и работя за себе си! Има огромна разлика.
Колко струва да се сложи една газова уредба?
Зависи от колата, на която ще се постави, от параметрите й. Много хора си мислят, че е скъпа услуга, но те реално не си дават сметка, за инвестицията, която се изплаща и после разходите намаляват двойно повече, в сравнение с другите горива. Това може да се види от калкулатора в сайта, който споменах, а и от цените на горивото. Трудът по слагането също се оценява като строго специфичен, който не всеки автомеханик може да го направи.
Българите пък правят сравнение с цените в родината, но тук се работи с други доставчици, законите и изискванията са други и т.н. Стандартът е друг, няма място за сравнение.
Цените за газова уредба при мен започват от 1400 евро, като за сънародници бих направил специална отстъпка. Гарантирам професионалност и качество, както на продукта, така и на изпълнението. Това е, което правя. Харесва ми и съм много запален по темата и това си личи в работата ми. Клиентите остават доволни.
А възможно ли е в България да се сложи газова уредба на кола с испанска регистрация?
Има един единствен начин да сложиш газова уредба на колата ти в България и след това да дойдеш в Испания да я регистрираш. Проверил съм специално и условията са следните: Трябва колата ти да е регистрирана в Бълагрия. Послендите 12 месеца минимум трябва да си живял с адресна регистрация там. След това, ако дойдеш с колата ти в Испания, в срок до 2 месеца подаваш документи да се регистрира по испанското законодателство и да й сложат испански номера. Като трябва да станеш и ти резидент тук. Т.е. не можеш да живееш в Испания, да се върнеш в България за малко, да сложиш уредбата и пак да се прибереш в Испания. Законово няма как.
Каква е твоята кола тук?
Имам уникална кола! Казвам го, защото аз сам съм си я създал за 9 месеца. Хрумна ми да си сглобя кола, която отвън да прилича на 20 годишна, но отвътре частите да са като на последните модели. В продължение на 2 години обмислях проекта, сравнявах ел. схеми, чертежи, каталози онлайн за съвместимост на части. Реших кой ще бъде модела кола за проекта и се сдобих с всички необходими части. После разглобих напълно колата докато не остана само по ламарини и оттам започнах да творя от нула. След 9 месеца моето творение е с чисто нов високо-оборотен двигател, роботизирана скоростна кутия със смяна от волана, напълно претворена електрическа система правена на ръка кабел по кабел, нови инструменти на таблото, ново управление на двигателя (компютър и сензори), нова спирачна система, трансмисия, окачване, и т.н. В крайна сметка от колата останаха непроменени ламарините, седалките, всякакви пластмаси, джанти, гуми и бяха подменени с ново поколение всички части, които не се виждат. На пръв поглед колата си е същата, но реално е една доста по-модерна и интересна кола. Хората не могат да повярват когато им го разказвам. Не всеки може да го направи това. Изисква много търпение и постоянство.
Къде може да те намери човек тук в Барселона?
Предстои ми съвсем скоро да отворя офис за клиентите ми. Дотогава най-добре е да се свържат по телефона с мен.