Европейският съвет за транспортна безопасност иска повече мерки за мотористите в ЕС
Снимка Pixabay
Европейският съвет за транспортна безопасност публикува нов доклад за безопасността на мотоциклетите в Европа. В доклада се констатира, че за последните 10 години над 45 000 са загиналите в пътнотранспортни произшествия (ПТП) с мотоциклет или мотопед в ЕС, като 9 от 10 са мъже. През 2021 г. 3 891 души са загинали по време на управление на мотоциклет или мотопед в ЕС, около 90% от които са мъже. Цифрата е с 25% по-ниска в сравнение с данните за предходното десетилетие, пише news.bg.
Според по-малкият брой смъртни случаи може да се дължи на промените в изискванията на ЕС за издаване на свидетелства за управление през 2013 г. и въведените етапи за придобиване на пълноправно свидетелство за управление на най-големите и най-мощни мотоциклети, съобщиха от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".
Минималната препоръчителна възраст за управление на мотопед в ЕС понастоящем е 16 години, но в няколко държави тя все още е 14 години, без преминаване на практически изпит. Според ЕСТБ практическият изпит следва да бъде задължителен и всички държави следва да прилагат препоръчителната минимална възраст от 16 или повече години.
Европейският съвет за транспортна безопасност призовава Европейския съюз и европейските национални правителства да направят спирачните системи против блокиране на колелата (ABS) задължителни за всички нови мотоциклети.
В доклада се препоръчва също задължителните технически прегледи да се изискват за всички мотоциклети и мотопеди, както и да се наблегне върху проверката дали превозните средства не са били модифицирани за по-високи скорости. Понастоящем Европейската комисия преразглежда правилата относно прегледите на превозните средства, като тази година се очаква предложение.
Настоява се и правителствата да разработят по-добри мерки контрол на ограниченията на скоростта на мотоциклетистите, който да отчита факта, че те покриват лицето си с каски, така че не могат да бъдат идентифицирани в държави, които изискват идентифициране на водача при налагането на санкции.
61 международни проучвания, цитирани в доклада доказват, че носенето на каска намалява риска от фатален изход при инцидент с мотоциклет с приблизително 42%, а рискът от тежка травма на главата с около 69%. Европейският съвет за транспортна безопасност иска да се подобри контролът върху носенето на каски, както и правителствата заедно с ЕС да насърчат информирането на потребителите относно показателите за безопасност на каските, жилетките с въздушни възглавници и други предпазни средства.
Производителите на автомобили, микробуси и камиони също трябва да подобрят разпознаването на мотоциклетисти чрез технологии за безопасност, като например автоматизирано аварийно спиране, според доклада.
Вниманието се насочва и към доставчиците с велосипеди и мотоциклети, изправени пред "перфектна буря" от рискови фактори, включително разсейване от мобилни приложения, натиск за бързи доставки, липса на предпазни средства и слаб контрол върху състоянието на превозните средства.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!