Factcheck.bg: Има координирана дезинформационна кампания срещу Зелената енергия, свързана с "Исторически парк" и "Красиво Ветрино"
Кадър Factcheck.bg
Нараства дезинформацията по отношение на зелената енергия. Това каза Василена Доткова, част от екипа на Factcheck.bg - платформа, посветена на разкриването на фалшиви новини и проверка на фактите, цитира "Фокус".
“Проучванията показват, че в онлайн пространството все още има стар климатичен скептицизъм - по тема реални ли са климатичните промени още се срещат твърдения в социалните мрежи, които изразяват съмнение дали ние ги причиняваме. Виждаме обаче много доказателства в полза на това, че нашата дейност променя климата и тази “теза" все по-трудно се поддържа", каза тя.
Новото климатично отрицание е в аргумента, че ние нищо не можем да направим, за да променим нещата, че екомерките вредят на икономиката, поясни Доткова. “Онлайн се среща подвеждащо съдържание, което внушава, че зелената енергия всъщност не е зелена и не можем да разчитаме на нея, ако заложим само на нея, няма да имаме ток и ще се върнем в каменната ера, че тя вреди на природата повече от изкопаемите горива - това са новите опорни точки на дезинформацията относно зелената енергия", подчерта Доткова.
“За съжаление се разпространяват много широко фалшиви новини на тема зелена енергия от различни платформи. Основно във Фейсбук това се вижда като много координирана кампания. Телеграм и Туитър също публикуват такава информация, а я виждаме и в традиционните медии, чуваме такива твърдения и от трибуната на Народното събрание. Там те се артикулират от лица, които се стремят да си спечелят последователи и гласоподаватели, като ползват дезинформация против зеления преход", уточни експертът.
Дезинформацията, която е насочена да настрои общественото мнение срещу решението за затваряне на въглищните централи, все още е активна. В политическото говорене и днес често се срещат такива фалшиви твърдения, разказа Василена Доткова.
“Открихме съвпадения между различни групи в социалните мрежи, които си обменят едни и същи постове.
Например голяма група, която активно разпространява дезинформация, е групата “Исторически парк", които имат най-различни форми на присъствие в социалните мрежи.
Има и сайтове извън тези мрежи, където групата активно пише против възобновяемата енергия, особено вятърната", сподели част от наблюденията си Доткова.
Тяхната дезинформация излиза от виртуалното пространство, защото разпространяват безплатен вестник - намират се в община Ветрино - “Красиво Ветрино".
Този вестник е посветен само на дезинформация във връзка с вятърно генерираната енергия - колко е вредна, как ще се разболеем от рак, ако има близо до нас вятърни турбини и пр.
“Те са свързани с друга група, която се бори за пряка демокрация и за референдуми на всякакви теми.
Тази втора група индиректно е против политическите партии.
Друга група - “Свободна и мирна България", активно работи против помощта за Украйна и против каквото и да било участие на България в тази посока.
Там доста се прокарват проруски интереси. Следваща група беше свързана с протестите на миньорите миналата година.
Тя пък си обменя постове със “Свободна и мирна България". Всяка от изброените групи всъщност е клъстер - съдържа в себе си по-малки групички, които имат общи админи", разкри Василена Доткова.
Едни и същи хора участват както в администрирането и публикуването на дезинформация както онлайн, така и в организирането на протести извън виртуалното пространство.
“Открихме много любопитни връзки между тези групи", каза представителят на Factcheck.bg.
“По темата за вятърните турбини в Черно море не сме правили конкретна проверка, но проследих дебата по проектозакона.
Участниците в дебата се позиционираха по същия начин, както винаги по темите за зеления преход.
Политическите сили, които по принцип говорят против прехода към зелена енергия, започнаха отново да мобилизират местни общности против проекта. Изтъкват аргументи колко грозно биха стояли такива турбини, как ще навредят на околната среда. Научните проучвания, от друга страна, съвсем не са еднозначни в тази област", подчерта събеседникът.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!