Франция пусна първата в света магистрала, която зарежда електромобилите, докато се движат

26.10.2025 / 21:01 2

Кадър Електреон

В знакова стъпка за устойчивия транспорт Франция пуска в експлоатация първата магистрала в света, оборудвана с динамична безжична система за зареждане, която позволява на електрическите автомобили да се зареждат директно по време на движение, пише lider.bg.

На магистрала А10, на около 40 км югозападно от Париж, консорциум, воден от VINCI Autoroutes, заедно с Electreon, VINCI Construction, Университета „Густав Айфел“ и Hutchinson, стартира проекта „Зареждай, докато караш“.

Според прессъобщение, пилотният проект е преминал във фаза на реално движение след обширна лабораторна валидация, включваща тестове за издръжливост и изпитвания на взаимодействието с настилката.

Бобините са вградени в участък от около 1,5 км (1 миля) от магистралата, по който прототипни превозни средства, включително тежкотоварен камион, лекотоварен автомобил, лек автомобил и автобус, вече се движат при ежедневни условия.

Ранните тестови данни са обещаващи. Индуктивната система е постигнала пикова мощност над 300 kW и средна мощност над 200 kW при оптимални условия на стационарно състояние. Тези данни са от независими лаборатории в Университета „Густав Айфел“, които тестват инсталацията в реални условия.

Според Николас Нотебарт, главен изпълнителен директор на VINCI Autoroutes, „Внедряването на тази технология в основните пътни мрежи на Франция, в допълнение към зарядните станции, ще ускори още повече електрификацията на тежкотоварните превозни средства и по този начин ще намали емисиите на парникови газове от сектора на товарния транспорт и логистиката, който сам по себе си отговаря за повече от 16 % от общите емисии на страната“.

Изпълнителният директор на Electreon Орен Езер добавя: „Това е решаващ момент в глобалното развитие на електрическите пътища… нашата технология е единствената, способна да осигури динамично зареждане на превозните средства с такава мощност и надеждност, без да има конкуренти, които да могат да се мерят с нейния стандарт.“

Как работи технологията

Динамичното индукционно зареждане работи чрез вграждане на намотки под повърхността на пътя, които могат да захранват магнитно поле. Когато превозно средство, оборудвано с приемна намотка, преминава над тези захранени намотки, магнитното поле индуцира електрически ток в приемника, който се подава към акумулатора на превозното средство или захранва директно двигателя.

За разлика от стационарното зареждане, превозните средства не е необходимо да спират или да се включват към контакта. Те продължават да се движат и получават енергия по време на движение.

Това позволява непрекъснато зареждане по време на движение, което намалява престоя и потенциално позволява използването на по-малки и по-леки батерии. При тежкотоварните превозни средства това се превръща в по-голяма товароносимост и по-ниски изисквания към суровините за батериите.

Други страни, които развиват пилотни проекти за ERS

Докато внедряването на A10 във Франция е първото изпитание на индуктивно динамично зареждане в мащаба на магистрала, много други страни паралелно развиват електрически пътни системи (ERS).

Германия тества еднокилометров участък с индуктивно зареждане на магистрала A6 близо до Бавария. Италианският проект „Arena del Futuro“ в Ломбардия тества динамично индуктивно зареждане за камиони и автобуси на участък от магистрала с такса за преминаване. Швеция провежда дългосрочни оценки под контрола на националния си транспортен орган.

Въпреки това, в окончателния доклад от декември 2024 г. се препоръчва да не се изгражда пълна национална мрежа от електрически пътища поради причини, свързани с рентабилността, въпреки че по-малките коридори все още могат да бъдат разширени.

Други пилотни проекти се провеждат в САЩ, Китай, Южна Корея и Израел, като всеки от тях проучва динамичното зареждане, независимо дали индуктивно или проводимо.

Защо френското внедряване е важно

Изпитанието на A10 е важно, защото пренася динамичното безжично зареждане от концепция към реално движение по магистралата, а не само в затворени тестови обекти или градски условия с ниска скорост. Проектът преминава от лабораторна към реална среда с истински тежкотоварни камиони и автобуси, които използват инфраструктурата в ежедневни условия.

За Франция и Европа това има силни стратегически последствия. Въвеждането на по-малки батерии намалява зависимостта от вносни суровини като литий и кобалт. Осигуряването на непрекъснато захранване по време на шофиране може да промени икономиката на електрифицирането на товарния транспорт, а установяването на производство на ERS компоненти подкрепя регионалния промишлен капацитет.


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лв без ДДС/30,68€ на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
0
0
ПраБългарин (преди 1 месец)
Рейтинг: 70732 | Одобрение: -28143
Не е ли по добре да караме бръмчащи, тресящи и димящи коли? УхиленУхиленУхилен Няма по яко нещо от това да дишаш облаци от изгорели газове, на моменти чак ти става кеф и ти се замайва главата. А когато пътува човек най якото е двигателя да ти надува главата с бръмчене УхиленУхиленУхилен
0
1
cron1 (преди 1 месец)
Рейтинг: 134226 | Одобрение: -18069
Браво! Дано скоро, да е в целия ЕС! Усмивка
Марио Кроненберг

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2025 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама