Георги Ангелов: Вероятно елзахранването на изчезналия самолет е било прекъснато
Интервю на Николета Цветкова, "Монитор"
Г-н Ангелов, какви според вас са вероятните причини за изчезването без следа на един самолет?
Причините може да са най-различни. Те могат да са свързани с недостатъци на машината, т. е. някакви технически причини. Друга възможност е да има някакъв външен фактор, което не е изключено. Освен това има вероятност за наличие на причина, свързана с някакви резки аномалии. Ситуацията е много сложна, но в крайна сметка трябва да се гледа крайният резултат. Той е, че този самолет трябва да е някъде на земята, повече от ясно е, че той не може да остане толкова време във въздуха. След този извод възможностите са няколко или да е паднал в океана, или е паднал на земята, защото е ясно, че не се е приземил така, както трябва да бъде. Макар че и при версиите за катастрофа трябва да има някакви следи. Има и възможност такива да са налични, но да не са забелязани. Една от тях е самолетът да се е приземил и да не е имало взрив. При това положение нещата стават още по-интересни, изникват въпроси доколко е повреден самолетът, знае се, че горивото е било на изчерпване и не е имало какво да се запали и доколко са останали живи от екипажа и пътниците.
Трябва да се обърне внимание, че изчезването е станало през нощта, малко след полунощ. На екватора има една много интересна тенденция там слънцето много рязко залязва и изгрява за разлика от изгрева и залеза на нашите ширини, които стават постепенно. Това означава, че е имало няколко часа преди изгрева. Да предположим, че е успял да се приводни с някакви сериозни повреди, то би могъл да се „гмурне” във водата. Това обаче няма как да стане, защото при такова положение щеше да има някакви следи. Най-малкото на повърхността ще останат възглавници, част от багажа и други леки неща, които не потъват. Затова този вариант е малко вероятен.
Искам да обърна внимание, че през последните няколко седмици усилено се говори, че „Боинг” е открил някакви сериозни пукнатини по техния модел 787. А той е от изчезналия модел. Изхождайки от това може да разгледаме случая по следния начин. Например едното крило, ако се разруши, се нарушава аеродинамиката, което води до въртеливо движение, в подобна ситуация има ускорение, което прави самолета неуправляем. При това положение пилотът не може да реагира или да даде сигнал.
Какви са възможностите при съвременните технологии за проследяване без никаква следа да изчезне, все едно се е изпарил?
Това е озадачаващото. Там има много добро радарно покритие, както от страна на Виетнам от Ка Мау, в чиято територия се случва инцидентът, така и от Малайзия Кота Бару. Факт е, че в този район военните имат свои системи за наблюдение, но и сами те помежду си имат търкания. Това означава, че всеки се пази от всеки. Но при всички случаи военните радари работят както трябва. Ако предположим, че по някаква причина транспондерът на самолета е изключил, без да знаем точно каква е тя, тогава машината става неразпозната цел, и то на ешелон 350, което е височина от 10 650 м, и при това положение няма никакъв проблем да бъде забелязан от военните радари.
Има ли възможност да се заслепят радарите, ако изчезването е предумишлено и планирано?
Ще ви дам един пример, на който аз съм бил свидетел. По време на войната в Косово американците използваха системи и заглушаваха радиовръзките и радарите на територията на цяла Сърбия. Но понеже не може да се ограничи само до границата, хващаше и част от България. Тогава се получаваха наистина фалшиви, лъжливи цели.Възможно е да се разиграе подобен сценарии. Но е много сложно и изисква доста средства. Технически и теоретично е възможно, считам обаче, че този вариант трябва да отпадне, освен ако на самолета не е имало нещо изключително ценно. Данните за пътниците не сочат за наличие и за това няма логика. Но има нещо, което се крие и не се казва.
Защо мислите, че се крие информация и от кой?
Има много некоординирани изказвания. От неназован източник се получи информация, че самолетът е бил много встрани към Андаманско море. То се намира западно от Малайзия и е на изключително голямо разстояние от маршрута. Скоро след това тези данни бяха опровергани. След това от китайска страна казаха, че са открили някакви предмети. Това накара виетнамците да отидат на място и да проверят и установят, че такова нещо няма. Другото, което е се твърди, че е имало хора, които са се опитвали да се свържат с техните роднини и са имали отговор, т.е. линията е давала свободно, защо не е използвана тази възможност. Чрез нея много бързо може да се разбере регионът, и то в радиус от 300 м може да бъде засечен.
Вие споменахте за проследяване чрез мобилните телефони, а черната кутия не следва ли да дава същата възможност?
Черната кутия не е панацея, която решава всички въпроси. Тя има за цел, когато се получи някаква необичайна ситуация, да бъде изтеглена от нея нужната информация за случилото се. Ако е някъде дълбоко под водата, не е толкова лесно да бъде локализирана.
Ако приемем версията, че самолетът е потънал, след толкова дни издирване нямаше ли вече да е намерен?
Няколко страни, включително Франция предложиха да дадат подводници, който да отидат към дъното и да търсят. Но това е капка в огромно море. Територията, на която в момента се извършва издирването, е близо колкото половин България, което е много голямо пространство. Освен това една подводница дори няма такава дълбочина каквато е нужна, няма такъв широк прозорец, през който да се гледа. За това трябва първо да се определи приблизително мястото на аварията.
Падане в морето и след това потъване ли е най-реалистичният вариант за случилото се?
Моето становище е, че след като вече е минал повече от час от полета е възможно командирът, който има над 18 000 летателни часа, да е станал за малко. И тогава управлението е поето от по-младия му колега, когато се е случило нещо, което още не знаем какво е, и не е успял да се справи. При всички случаи е свързано с това, че цялото електрозахранване на самолета или част от електрониката са били прекъснати. Трябва да се знае, че в съвременния самолет те са най-важните. Въпреки че много от системите са двойно подсигурени.
Имало ли е подобни такива случаи досега?
В т.нар. Бермудския триъгълник са няколко. Изчезва една ескадрила, след това други отиват да ги търсят, като изчезва и един от самолетите, който е на нея, и то без отговор. Лошото е, че тези случаи са неразгадаеми. Друг случай е от преди няколко години, когато падна в Атлантика един голям самолет на „Еър Франс”. Знаеше се къде е прекъсната връзката, както и какво приблизително се е случило, чак след това определиха мястото и слязоха под водата да намерят кутиите. Установената причина за инцидента е пилотска грешка. Рано или късно всичко излиза наяве.