Германски евродепутат: Българското правителство слуша гласа на превозвачите, но не и на шофьорите

20.12.2019 / 10:39 3

Пакет „Мобилност“ не може да бъде спрян, заяви за "Дарик" германският евродепутат Исмаил Ертуг, който е един от авторите му. Не може да се променя законодателство, по което е постигнато споразумение, обясни той.

По новите правила за международния тежкотоварен транспорт в ЕС се работи от години. На финалната права обаче българският бранш с подкрепата на правителството се обяви против част от текстовете, като се стигна до протести както в София, така и в Брюксел.

Едно от най-спорните изисквания е задължението камионът и шофьорът да се връщат през определен период от време в държавата на регистрация.

Българските превозвачи обявиха, че законопроектът е лобистки и ще доведе до фалит множество родни компании, а шофьорите ни ще запълнят липсата на работна ръка в западните страни-членки.

След редица обрати и година и половина, след като управляващите обявиха победа над пакета „Мобилност“, европейските институции се споразумяха и за нежелани от България правила.

В последвалите реакции българският евродепутат Ангел Джамбазки коментира турския произход на депутата Исмаил Ертуг и алжирския произход на председателя на транспортната комисия Карима Дели. Двамата определиха казаното като проява на расизъм и се обърнаха към председателя на европарламента с искане за санкции.

Именно германеца Исмаил Ертуг е автор на правилото за връщането на камионите. Неговата гледна точка обаче е съвсем различна. Целта е да се спре извършването на превози между селища на територията на други държави-членки, наричано каботаж. При съществуващите правила каботажът е само изключение, посочи той. В последните десетина години обаче той се превърна в сив сектор, който подбива цените на националните превозвачи и е в пълно противоречие с условията на честност и равнопоставеност, изтъка германският евродепутат.

Запитан как беше постигната договореността по пакет „Мобилност“ в триалога, както се наричат преговорите между ЕК, ЕП и Съвета, той отговори: "Най-напред бих искал да подчертая, че получихме много обаждания и съобщения от български шофьори, които ни помолиха за подкрепа и за завършване на пакет „Мобилност“. Това е гласът, който не се чува в България. Да, българското правителство не е доволно, тъй като обръща внимание на това, което му казват превозвачите. Бих искал и отново да потвърдя, че в крайна сметка е постигнат компромис. Компромис по редица въпроси съобразно исканията на страните-членки в географската периферия на ЕС. Започнахме с различен подход, знаете. В началото камионът и шофьорът не се разделяха. Сега вече водачът трябва да се връща вкъщи най-късно след четири седмици. А камионът трябва да връща след най-много осем седмици в страната на регистрация. Ако питате защо? Отговорът е съвсем ясен – ако се занимаваш с внос и износ, очевидно е, че тежкотоварният автомобил трябва да се върне у дома. Ако извършваш само международен превоз, а не каботаж, няма проблем. Проблем е, ако правиш каботаж. Българските власти обаче винаги отричат, че се прави каботаж. Връщането в страната на регистрация е в природата на международния транспорт. Само фиксираме периода. В началото беше три седмици, но сега се съгласихме на осем седмици. Това е широка крачка, която направих, за да се доближа до исканията на страните-членки  от периферията".

Той бе категоричен, че е имало български евродепутати или такива от други страни, които са против пакет „Мобилност“ в този вид. "Бих искал да направя коментар за двама български колеги. Единият е Петър Витанов. Той от на самото начало се включи и имахме множество ползотворни дискусии. Наистина се опита да постигне компромис и работи усилено за държавата си. Същото се отнася за колегата му либерал Илхан Кючюк. Той вингати се опитваше да се свърже с мен, да разбере какво се случва и да постави на масата интересите на българските превозвачи от една страна и на българските власти от друга. Не беше такъв случаят с този десен политик. Той, съжалявам, че трябва да го кажа така ясно, той не е играл никаква роля в парламента. И ако като колега се обръща към мен чрез интервю за Юрактив, например, и ме обижда лично по растистки начин, трябва да отговоря. Когато подходът е конструктивен, аз съм последният политик, който не иска да разговаря. Един от основните аргумени на българското правителство е, че правилото за връщането на камионите на всеки осем седмици всъщност противоречи на стремежа към по-чиста и по-зелена Европа. Че празните камиони, които пътуват към страната на регистрацията ще замърсяват. Това е погрешно. Няма оценка на въздействието и още веднъж бих искал да питам българските власти – ако камионът пътува в посока запад или север, няма емисии, но ако се движи на изток, има емисии? Сериозно? Както казах, ако извършваш международен транспорт, най-нормалното нещо е да пътуваш в двете посоки. Каботажът от друга страна е национална компетенция, прави се на национално ниво, нещо, което българските власти не признават. Каботажът все още не е либерализиран е ЕС. Ако ЕК, и това е предложение от моя страна към българските власти, ако ЕК направи предложение за пълна либерализация на каботажа в ЕС, аз съм с тях. Добре, нека преминем през нормалната законодателна процедура, нека вземем решение в парламента, в Съвета, а после в триалога и т.н. При такива условия бихме могли да дискурираме това. При съществуващите правила каботажът е само изключение. Това изключение обаче се превърна през последните 10-13 години в сив модел, в систематичен каботаж, което, според мен, е в пълно противоречие с условията на честност и равнопоставеност", коментира още той.

Ертуг коментира и друг чувствителен върпос - този за почивката на шофьорите. "Нощуването в кабината вече е напълно забранено. Това вече няма да е възможно. По този въпрос има голямо мнозинство в ЕС. Има и дневна и седмична почивка, които са фиксирани, но за тях към момента няма промяна. Имаш право да шофираш най-много 90 часа в рамките на две седмици. Това не е променено", обясни евродепутатът.

Запитан дали смята, че липсата на безопасни паркинги ще бъде проблем за правилото водачите да не могат да спят в кабините, той отговори: "Отчитаме това. Това е ясно. Искам да отбележа, че това не е в моето досие, отговорен докладчик е друг колега, но ще коментирам, тъй като ме питате. Споразумяхме за член в пакет „Мобилност“, който дава възможност на страните-членки в бъдеще да осигурят безопасни и сигурни паркинги, за да улеснят работата на шофьорите. Какви са следващите стъпки и какъв очаквам, че ще е изходът? Доколкото знам КОРЕПЕР – съветът на посланиците на държавите-членки, ще го дискутират в петък или най-късно другата седмица. В транспортната комисия планираме вот в края на януари. Ако това се случи, ако КОРЕПЕР и комисията одобрят пакета, той ще влезе в ЕП и това законодателство ще бъде финализирано".

"Винаги подходът в ЕС е бил да се постигнат справедливи и равнопоствени условия, които дават на честните компании възможността да работят по коректен начин и в същото време за шофьорите да се осигурят добри условия на работа. От началото до края това е била общата цел на ЕС. Затова няма разлика между предишния и сегашния мандат на парламента. Независимо от формирането на нови политически групи. Ако погледем резултатите от гласуването, няма значителна разлика. В предишния парламент имахме около 100 гласа мнозинство и в сегашния е почти същото. Смятам, че пакет „Мобилност“ ще бъде одобрен. След това трябва да започне да се прилага. Ще влезе в сила 18 месеца след финалния вот. Европейската комисия не може да спре пакета. В Европейската комисия г-н Домбровскис е един от трима старши вицепрезиденти, но такава процедура няма. Създадоха впечатлението, че законодателството може да се върне. Очаква се посланиците на страните-членки да гласуват в петък, а транспортната комисия на 21 януари. Няма причина да се твърди, че ще бъде блокиран, поне не в този момент. Комисията винаги има право да внесе законодателно предложение, но към този законопроект в момента не е възможно. Има такова желание, но в парламента няма мнозинство за него, няма и в Съвета. Това е желанието на някои комисари. Те обаче нямат мнозинство и в колежа. Честно казано, не знам какво се опитват да постигнат, но едно нещо е кристално ясно – този законопроект трябва да се финализира, а всички опитите на Комисията за промяна могат да се случат в бъдеще. Не може повече да се променя това законодателство, по което има споразумение. Това не е възможно", завърши Исмаил Ертуг.



Съобщете ни, ако видите грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието последните новини - такива, каквито са, от Света, България и Варна!

Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

За реклама в "Петел" на цена от 50 лева на ПР публикация пишете на info@petel.bg и вижте още в - https://petel.bg/Reklama-v-Petel-bg__384655 .

Прочети тук - Защо e добре да рекламирате бизнеса си с ПР публикации в сайта Petel.bg 


 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
3
1
toshinkata (преди 10 месеца)
Рейтинг: 3317 | Одобрение: 987
кое е дорбе и кое не за шофьорите не е ясно, ясно е само, че всичките така наречени превозвачески фирми дето уж ще фалират са собственост на разни депутати и подобни, затова и в българия няма данъци за камиони, затова съсипаха бдж-то,  затова им строим магистрали, затова махнаха ограниченията за движението им по празниците, затова призовават не карайте коли въздуха е мръсен а за смърдящите камиони ни думичка
2
1
уйчо (преди 10 месеца)
Рейтинг: 23700 | Одобрение: -1750
Кажи го на Гретито Тунбергова празни камиони от единия край на Европа до другия и да видиш къде ще те навре...

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2020 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама