Големите търговски вериги у нас: Ако се приеме 50 % от стоката да е българска, чакайте дефицит и скок на цените
08.04.2020 / 09:37 4
Според представен им днес от Министерството на земеделието, храните и горите проект на постановление на Министерския съвет големите търговските вериги се задължават да продават български храни на минимум половината си площ, пише Moreto.net.
В заявление на сайта на Сдружението за модерна търговия (СМТ), в което членуват фирмите "Аванти 777" ЕООД, "Билла България” ЕООД, "Дайхман търговия с обувки" ЕООД, "дм България" ЕООД, “Доверие - Брико” АД, "Кауфланд България ЕООД и Ко” КД "Лидл България ЕООД & Ко” КД, “Максима България” ЕООД, "Промаркет" ООД и "Хиполенд" АД, се излага остра позиция срещу този проект, научи Moreto.net.
"Според Сдружението за модерна търговия (СМТ) проектът погазва основните принципи на пазарната икономика. Предложените промени биха довели до изключително вредни последици за всички участници на пазара на хранителни стоки – българските потребители, търговците на дребно и самите български производители.", пише в изявлението.
"Предвидените мерки забраняват утвърдените бизнес модели на търговските вериги, които предлагат на милиони българи качествени храни на ниски цени, благодарение на оптимизация на процесите и безкомпромисен контрол на качеството. В резултат може да се очакват повишаване на цените, ограничаване на избора и дефицит на много стоки и достигане до пазара на храни с ниско качество.
Въпреки че целта на проекта е да подкрепи българските производители, всъщност за много от тях ще има негативни резултати. Най-тежко ще пострадат производителите на разстояние над 200 км. от София, където е концентрирана значителна част от потреблението на храни в България. Освен това добрите български продукти и техните конкурентоспособни производители отдавна са широко представени и успешно се продават на рафтовете на търговските вериги. “Притискането” на тези производители чрез административна мярка в полза на други не е справедливо спрямо техните досегашни вложения в иновации и производствени мощности на основата на прогнозни количества за продажба в хранителните вериги.
От СМТ подчертават, че "предложените промени противоречат и на законодателството на ЕС в редица области като нарушаване на свободата на движение на стоки, ограничаване на конкуренцията и нерегламентирана държавна помощ и ще доведат до наказателни процедури срещу България".
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!