Граждански репортаж на един варненец за ремонта на Главната

19.05.2014 / 12:00 52

Гаро Одабашян

Публикуваме един материал на наш читател, без да взимаме отношение към твърденията му, които със сигурност ще отключат много коментари.

За обикновения минувач технологията за поставяне на паветата по главната улица във Варна е неясна, но със сигурност предизвика много въпросителни.

 А какво става, когато опитно око обърне внимание на детайлите

 Ивайло Добрев е корабен инженер, но и бъдещ архитект, сподели със снимки в социалната мрежа възмущението си от ремонта на главната улица.

 "Уважаеми съГраждани, пледирам за качествено съГраждане" - така той е озаглавил своя албум.

Публикуваме интервю с него и авторските му коментари, в които той представя своите виждания за ремонта.

- Иво, откъде ти дойде идеята да снимаш и да публикуваш този албум в социалната мрежа?

- Наложително е, за да може хората да видят за какво става въпрос. Дано чрез вашата медия повече съграждани се заинтересуват какво се строи с техните парички.

- Кога са правени снимките от албума и кога говори с майсторите?

- Снимките са от петък (16-ти май) следобед, а се опитах да говоря с техническия ръководител в събота.

- Питам те защото кметът Портних заяви, че "има реален проблем с изпълнителя" и нови работници са се заели с поставянето на паветата. Това той каза още на 12-ти май. Според теб това същите работници ли са?

- Ами според мен са си абсолютно същите. Жалко е, че няма нито един бял, освен техническият разбира се. Когато направих забележки на ръководителя, ми се сопнаха: "Аве къв си ти ве?". Най-много ме обиди това, че техническият, явно от Бургас, на мой въпрос: "Харесваш ли качеството на работата си?" ми отговори с "Ами не е хубаво, ама не е и много лошо. Абе, като за вас варненци си е супер".

- Защо мислиш, че "майсторите" са от Бургас?

- Личи си: от диалекта, регистрацията на всичките им МПС-та. Според мен, каквито и да са, би трябвало да са поне леко възпитани и да дават отговори на гражданите. Да не говорим, че няма и информационна табела с име на изпълнител, възложител, срокове и т.н. Както се полага на всеки един строеж.

- Откъде "изкопа" чертежа, в който се вижда, заложен геотекстил?

- От един линк в сайта на общианта, който е толкова хубаво заровен, че си е истинска тайна да се добере човек до него. Според проектантите е заложен геотекстил, но от снимките, които съм направил той очевадно липсва.

- Технологията на поставяне на паветата, предвидена ли е за тежки машини и ТИР-ове?

- Не ми се вярва да са смятани. Да не говорим, че теодолити и тотални станции не видях да се ползват на този обект. Освен може би при изработването фундамента за т.нар. сух шадраван. Чешмите си стоят така заснети и някой не е помислил, че не е нормално да се намират в средата на алеята. Създават се предпоставки за пешеходни задръствания.

- Според теб, Иво, редно ли беше да почват с ремонта на градинката зад театъра, още повече, че асфалта там бе скоро положен?

- Принципно, въпросът е спорен. Че имаше нужда да се направи детски кът там, да! Задължителните неща бяха ремонтиране на чешмите, както и детския кът. То затова тези проекти се наричат проекти с обществена значимост. В нормалните държави и общества в такива случаи се прави обществено запитване. Така от многото идеи се синтезират само положителните и проектът става качествен. А тук е точно обратното - не само че не питат, а след като се изпълни проекта обикновено фирмата-изпълнител фалира.

- И после няма как да се търси отговорност, това ли имаш предвид?

- Именно, после "ела ме хвани, нали взех паричките".

- От линковете на сайта на общината, е трудно обикновен човек да се ориентира в проекта. Май трябва човек да е тесен специалист за да се ориентира?

- Много тесен се оказва. Но пък резултатите са видими и за обикновения човек.

Коментарите под снимките са на автора им - Ивайло Добрев:

БГ стайлинг. На въпросът ми към техническия ръководител "Спазена ли е технологията?" ми отговориха с "Ти кой си ве, я бегай от тука." Имаме ли право да задаваме въпроси?

Фуга малко, блазе на дамите минаващи с токчета. Токче - 8 милиметра. Делта фуга - 14 милиметра, дали ще влезе цялото?

 Геотекстил заложен по проект, ала очевадно липсва, както липсва и техническият ръководител. На въпросите ми колкото и малко да бяха те се отговаряше по следният начин: "Абе ти къв си, бе, мойто момченце, като не си от общината немам намерение да ти отговарям". Ок, момчето е от Бургас, няколко години по-млад от мен и ми дума: "Ми качеството не е добро ама като за вас ВАРНЕНЦИ било ОК". Между другото единственото лице с бяла кожичка.

Камъче, готово да препъне всяка баба от Варна. Е нали го правят бургазлии. Не че не сръбвам, ама половината "майстори", 4 на брой днес, започват работния ден с 2-литровка Шуменско. Техническият ръководител ме пита "Шш, ти къв си ве?" Аз отговарям "Надзор - биоробот". Аа тъй кажи, бе, бате, ми ей там на центъра, бе.

Отново наличие "липса" на геотекстил и изравнителна подложка.

 Без коментар. Тук парченце търся там, за да се наям. Не намирам обяснение за този детайл. Дали ако правейки ремонт у вашата къща, ще ви хареса това завидно качество?

 Инжeнерна точност или плавни дъги

Тук ясно виждаме заложеният по проект геотекстил 200 г/м2 - липсва в изпълнението. Под него се чете изравнителен трошен камък d=5-10см., тотална липса на такъв. Как изпълняват бургаските биороботи "цигани" ми то кал бе бате, найш ква твърда става, отговорът на технически ръководител. Да обърнем внимание и на чешмата, на чертежа с бели линии, или както е заснето местоположениети й, може да се види колко гордо стои в средата на алейката, типично по нашенски.

 Delta h (разлика във височините, матем., бел.ред.) е равно на височината на Nokia "Connectin people". В нашият случай играеща ролята на шублер с показание 18 милиметра. Нямало проблеми. А това е връзката между алеи с равна кота.

Разлика във височините или защо да покоряваме Еверест като и у нас има върхове за катерачите.

 Лекичко бате дан ги разместиш. Обувката на един геодезист, дивящ се на ...

 Нямали машина за рязане на клинкер, много бил твърд материала.


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама