Хотелиери: Имунизационните стикери са чиста дискриминация
снимка Булфото
Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация излезе със становище по отношение на имунизационните стикери, които се поставят по хотелите. Това е дисскриминация, считат от организацията, предаде dnes.bg.
Натискът да се имунизират служителите на всяка цена води до отлив на персонал, което създава още един много сложен за решаване и опасен за бизнеса проблем, обясни зам.-председателят на БХРА Веселин Налбантов. Имунизацията трябва да е доброволна и да отчита индивидуалните здравни нужди и особености, а не да се използват принудителни и насилствени методи като обществена или фирмена „принуда“, подчерта той.
Има хора, на които по здравословни причини не може да бъде поставена ваксина, и такива, които вече са преболедували и имат достатъчно антитела и затова не искат да се имунизират веднага, обясни Налбантов. И допълни, че в сложната ситуация, в която съществуването на бизнеса е поставено на карта, изключително краткия летен ваканционен сезон, фактът, че хотелиерите са единственият туристически бранш, който не е получил помощ, за да оцелее от държавата, натискът с поставянето на стикерите за ваксинация може да се окаже последната капка и да прелее така чашата, че да доведе до фатални последици за хотелския бизнес, а дори и до фалити.
Без персонал няма как да се предлага качествен туристически продукт, а колегите вече се оплакват, че наред с все по-големите им затруднения да намерят служители за краткия сезон, сега и малкото наети отказват да се явят на работа от страх, че ще ги накарат да се ваксинират принудително, а те по различни причини не искат да сторят това, обясни председателят на БХРА Георги Щерев. Като за пореден път подчерта позицията на БХРА за приоритетно ваксиниране на заетите в туризма, но при отчитане на индивидуалните здравни особености на служителите в сектора.
Поставянето на стикери за ваксинация е дискриминационно, подчерта Щерев. И допълни, че идеята води след себе си няколко съществени проблеми. На първо място поставянето на стикерите само на някои хотели автоматично води до презумпцията, че всички останали места за настаняване освен тези с лепенките на вратите са опасни. Ако в съседния хотел са имунизирани само 90 или 50 на сто от служителите, това означава ли, че той е несигурен, или пък персоналът не спазва противоепидимичните мерки, пита риторично председателят на БХРА. Ето защо има риск тази „рекламна акция“ в крайна сметка да доведе до антиреклама, опасяват се от бизнеса. Хотелите вложиха много средства и инвестираха, за да гарантират сигурността на своите гости както през миналото лято, така и през зимния сезон и за предстоящия летен, подчерта Щерев. И припомни, че от началото на кризата досега няма нито един български хотел или курорт на море или планина, който да се превърне в огнище на зараза на COVID-19 или пък заразени гости по време на ваканцията им. Но заради това скрито послание стикерите могат вместо да изпишат веждите на туризма да избодат очите му.
Освен това не е ясно кой ще проверява дали тези стикери отговарят на истината. Не на последно място, при голямото текучество на персонала, стикерите могат да бъдат подвеждащи още на следващия ден, след като бъдат поставени, тъй като при напускането на някой служител веднага трябва да се намери друг, а той може и да не е имунизиран, обясни Щерев.
Няма работеща политика, която да е наложена с насилие и да е в разрез на интересите на персонала, бизнеса и съответния бранш, подчертават от БХРА. От национално представената туристическа организация с 36 регионални секции са категорични, че ваксинационния процес е от изключително значение, но че имунизацията не може да бъде наложена с насилствени методи. Вместо това трябва да се помисли за стимули, които да доведат до по-ефективен процес на ваксинация и едновременно с това да се активира българския туристически пазар.
Сред идеите, които от БХРА лансира отдавна е държавата да предостави ваучери за ваканция у нас на всички, които предстои да се ваксинират. За да се достигне до 70 на сто имунизация на населението, за да се постигне колективен имунитет, е необходимо ваксини да си поставят още около 2,5 милиона души, предвид че една част от хората вече са се сблъскали с вируса и вече имат антитела, а други близо 1 милион души вече са имунизирани. За да ги стимулира с ваучери за ваканция в размер на 100-120 лева на човек, държавата трябва да отдели около 250-300 милиона лева.
На пръв поглед тази сума може да не изглежда малка, но ако не бъде разходвана с тази цел, държавата впоследствие ще загуби много повече от евентуално бъдещо затваряне на бизнеси. Така че ако не предприеме нужните мерки и не отдели средства да подпомогне бизнеса и да стимулира процеса на ваксинация, догодина държавата ще похарчи много повече в опитите си да преодолее новия, по-страшен колапс на икономиката, който ни очаква, ако бъдат затворени и има масови фалити в основополагащ сектор за икономиката ни като туризма, а той ще повлече и други сектори, с които е свързан, подчерта той. От БХРА се надяват подобни стимули за имунизация да доведат и до по-голяма заетост през есенно-зимния сезон,
Вместо да се създава допълнителен хаос и отново да се разделя туристическия бизнес, по-ефективно ще е да се проведе информационна кампания, чрез която България да се заяви пред света като сигурна и безопасна дестинация, както и да се изтъкне, че местата за настаняване взимат мерки, за да гарантират здравето на туристите и няма регистриран случай на заразяване на посетителите в български хотел.
Спешно трябва да се посочат ковид хотели за морските ни курорти и да се посочи при какви условия ще работят те. Това е от определящо значение за организиране на летни ваканции у нас от страна на големите международни туроператори. Необходими са и ясни и конкретни правила за разхлабване или затягане на мерките. И да се въведат мерки, подобни на тези с Румъния и с други страни с ниска заразяемост и висок процент на имунизация за отпадане на всички ограничения за влизане в България, ако искаме да има поне някакъв летен сезон, подчертават от организацията. Освен това БХРА настоява да се освободят всички деца до 12 години от необходимостта да представят тестове при влизане в България. Задължително е да се договорят зелени транзитни коридори, за да не загубим и тези пазари, от които все пак имаме шанс за резервации през това лято, категорични са от БХРА.
Според експертите на БХРА е необходимо минимум веднъж седмично да се предоставя актуална информацията за предприетите мерки, в което да се ангажират и дипломатическите мисии на България в чужбина. Както и спешно да заработи чат бот, който да отговаря бързо и с точна информация на въпросите на всички, които имат интерес към ваканции у нас.
Повече от месец мина от работата на служебния кабинет, но не се предприемат реални действия, които да окажат влияние, само безплодни срещи и надежди, но легловата база е празна, а за нас всяка минута е ценна. За съжаление, нещата вървят много бавно не само заради необходимостта от пари, а и от липсата на организация и съгласуваност между отделните ведомства. Решенията на гореописаните проблеми не са по силите само на Министерство на туризма, а изискват да се стиковат действията на няколко министерства и е добре, макар и да е кратко времето, да се координират нещата и се вземат бързи решения, съгласувани с бранша, подчерта Щерев.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!