И палмово масло има в мляко за малки деца, продавано у нас

24.04.2018 / 13:32 0

В мляко за малки деца има по-високо съдържание на растителни мазнини (включително и палмово масло) в българския аналог за сметка на по-малко съдържание на мляко на прах, съобщава News.bg  

Продуктът от България не съдържа млечна суроватка на прах и е с по-ниско съдържание на микроелементи и витамини. Въпреки че българският аналог може да се определи като с по-ниско качество, той се предлага на сходна цена с тази в Италия.

Този пример е даден при основните резултати от проучването за "двоен стандарт" при храните, предлагани на българския и на европейския пазар, съобщиха от Министерството на земеделието, храните и горите.

Установените по-съществени различия чрез анализ на етикетите и проведените изпитвания показва разлики и при Сирене моцарела - разлика в цвета и вкуса на продуктите, наличие на шупли в разрезната повърхност и утайка в саламурата на българския аналог. Българският продукт е с по-ниско нетно количество и по-малко количество сирене в опаковката, за сметка на повече саламура, показва изследването.

В бързо замразените багети има по-малко колбас и твърдо сирене в продукта на българския пазар, за сметка на повече чушки, доматено пюре и хлебна база.

В млечния шоколад има по-ниска масленост и по-ниско съдържание на какао в българския аналог. В млечен шоколад от друга марка е установено по-малко съдържание на лешници в продукта на българския пазар, показва изследването.

В безалкохолните напитки има разлики в състава, степента на газираност, вкуса и енергийната стойност.

При безалкохолна напитка с вкус на портокал от една и съща марка, българският аналог е с малко по-ниско плодово съдържание в сравнение с продукта от Австрия и съдържа глюкозо-фруктозен сироп вместо захар.

Тъй като продуктът е широко разпространен в цяла Европа е направено допълнително сравнение на етикетите с още пет други държави-членки на ЕС (Италия, Испания, Белгия, Германия и Унгария), според което плодовото съдържание варира от 5% в Българи и Унгария до 12% в Италия. В Италия, Белгия, Германия и Австрия продуктът съдържа захар, а в България, Унгария и Испания - фруктозо-глюкозен сироп.

22 продукта (42% от обхванатите продукти) се предлагат по-скъпо в България отколкото в другата държава-членка на ЕС.

Сред примерите за по-скъпи продукти са от 1% за сирене "Бри" в Чехия до 166% за една марка паста в Италия. В Италия има драстична разлика при една марка макаронени изделия, чиито цени в България са около 2,5 пъти над тези на италианските аналози. 

В Германия има значително по-високи цени на българския пазар за плодов сок, чай и месни продукти. За останалите продукти различията не са толкова съществени - в повечето случаи разликата не надвишава 20% по-скъп продукт в България, гласи проучването.

Според данните, при други 31 продукта (58% от обхванатите продукти) цените в България са с между 0,4% и 64,8% по-ниски от тези в съответната държава-членка на ЕС. Като пример са посочени цените на шоколад, бисквитени изделия и безалкохолни напитки в България, които са съществено под тези в останалите държави-членки на ЕС, обхванати от проучването.

Според сравнението на етикетите, при 40 продукта (75,5% от обхванатите продукти) информацията на етикетите е идентична. При 13 продукта (24,5%) са налице различия в представената информация по отношение на състав и/или хранителна стойност. Различията в етикетите се отнасят за: мляко за малки деца, моцарела, безалкохолни напитки, сладкарски, тестени и шоколадови продукти и зеленчуков бульон.

Според проучването, има разминаване в състава и качеството на някои продукти, предлагани на българския и на европейския пазар.

При лабораторните изследвания се установи, че органолептични показатели (сензорен анализ) - от изследвани 28 продукта, при 5 продукта (17,9%) са налице различия - моцарела, безалкохолни и шоколад. Физикохимични изпитвания - от изследвани 22 продукта, само при 1 продукт (4,5%) е открито различие - мляко за малки деца. Анализът на съдържанието на различни специфични съставки показва разлики при:

- какао в шоколадови храни - от изследвани 2 продукта, при 1 продукт (50%) е открито различие;

- немлечни мазнини - изследван е един продукт, като не е констатирано отклонение.

В рамките на проучването са взети общо 106 проби. Те обхващат 53 храни и напитки от една и съща търговска марка, предлагани от една страна в търговска верига в България, а от друга - в същата или подобна верига магазини в избрани държави-членки на ЕС (Германия, Австрия, Италия и Чехия).

Сравнение на цените по държави показва преобладаващо по-ниски цени на българския пазар (само за 2 - мляко за деца и един вид пудинг, от 10 продукта цените на австрийския пазар са малко над тези в България). При останалите 3 държави не може да се открои ясна тенденция, гласи изследването.


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама