Идва ли нов революция във "Фейсбук" с нови бутони?

19.12.2014 / 16:35 2

*снимката е илюстративна

ПЪРВИЯТ въпрос към Марк Зукърбърг по време на пресконференция преди няколко дни беше дали някога е обмислял да добави бутон "не харесвам" във фейсбук. И той не отговори с "не". Вместо това започна с "Обмисляме го", пише "24 часа".

В груб превод думите на Зукърбърг звучаха като: "Драги технологични журналисти и новинари от цял свят, хайде да видим дали ще успеете да произведете 11 милиона репортажа и статии по темата "какво би станало, ако" - и без това е скучен декемврийски ден без важни новини."
Безспорно хитър ход от гледна точка на медийния ефект. Но дали е истина? Дали наистина във фейсбук обмислят добавяне на бутон "не харесвам"?

Краткият отговор е "не". Причините се коренят дълбоко в ДНК-то на компанията, а Зукърбърг определено не би желал да ги разяснява в прав текст. Но реакцията му е изненадващо показателна (и притеснителна), защото идва от най-влиятелния човек в онлайн медиите.
Основният мотив е следният. Някои хора настояват да има бутон "не харесвам", защото им липсва възможността да кажат "Това не е хубаво". Не смятаме, че светът има нужда от подобно нещо.

Скритият смисъл на думите на Зукърбърг е, че бутонът "не харесвам" би разколебал хората да публикуват, харесват и споделят толкова свободно, колкото сега. И затова няма да вгради dislike бутон.

Доста ясен отговор - макар и донякъде лицемерен. Но в такъв случай какво смята да направи фейсбук в замяна на "хейтърския" бутон? Зукърбърг не отговаря конкретно, но дава някои ориентири.

Когато хората споделят във фейсбук статуси за нещастни събития от живота си или публикуват статии по "тежки културни или социални теми", приятелите им се чувстват неудобно да натиснат "харесвам", казва Зукърбърг.

За да реши този проблем, продължава той, фейсбук търси начини да улесни изразяването на по-широк спектър от емоции - като изненада, разсмиване или съпричастност.

Неотдавна излезе информация, че фейсбук експериментира с бутон sympathize ("съчувствам"), който да се появява на мястото на "харесвам" при тъжни, гневни или песимистични публикации. Накрая обаче Зукърбърг признава, че "подобно нещо в близко бъдеще не се планира".

В момента алгоритмите на фейсбук са достатъчно интелигентни, за да разграничат щастлива публикация от тъжна. А и никой не ви спира да натиснете бутона "харесвам" на публикация на приятел, ако искате да покажете съчувствие.

За компания като Facebook, която печели от анализ на потребителското поведениеь колкото повече активност имат потребителите, толкова по-добре. Алгоритмите на социалната мрежа измерват привлекателността на публикацията (харесвания, кликове, споделяния и коментари), а не честността, критичното мислене или обективната истина.

Със сигурност бихте се разколебали дали да "харесате" статус, който е набрал определено количество dislike от други потребители. На никого не му се иска да вижда "не харесвам" под собствените си публикации.

И в двата случая това е ограничение за поведението на потребителите - съответно пречка за растежа на Facebook.

Сега си представете как компаниите, които си плащат на Facebook, биха реагирали на появата на десетки, стотици, хиляди "нехаресвания" под своите публикации... Макар че има начини да се избегнат неловките ситуации - например, ако се въведе опция за деактивиране на бутона "не харесвам" по избор на автора на публикацията.

"Ако не можеш да кажеш нещо позитивно, по-добре не казвай нищо" е логика като на първокласник. Но от устата на човек, който има претенциите да е най-важната фигура в онлайн медиите, подобно твърдение звучи нелепо.

Защо това е важно? Защото Facebook се е превърнал в най-големия източник на трафик към новинарски и коментарни сайтове.

Освен това алгоритмите му са по-влиятелни, отколкото който и да е редактор в света. В момента бутонът "харесвам" влияе не само на разпространението на новините, но и на подхода при създаването и поднасянето им.

Няма медия, която да не обръща внимание на факта, че атрактивните заглавия във фейсбук допринасят за финансовите й резултати. Това е една от причините, поради които фейсбук потъва в поток от безсмислици като "ледената кофа", докато в другите социални мрежи като Twitter се водят дебати за расизма, злоупотребата с власт, полицейското насилие и правото на демократичен протест.

Едната социална мрежа се възприема като форум за новини и коментари в реално време, другата смята, че най-добрата алтернатива на бутона "харесвам" би била бутон с надпис "прегръщам".


Коментари
Коментирай чрез Facebook
0
2
Владимир (преди 5 години)
Рейтинг: 823 | Одобрение: 8
аз фесбук го ползвам като нещо между скайп, мейл и форум за неща които ме интересуват, за това, че хората си дървят егото с лайкове и биха получили трайно увреждане на либидото (и на егото) ако почнат да получават повече дислайкове от колкото лайкове, понеже реално това което постват е пълен боклук, баш ме боли к...рака. за шмрък цвъркенцвик още повече :Д

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2020 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама