Идват земетръсни промени в информационния бизнес: CNN и BuzzFeed съкращават стотици служители
Кадър Connor carey
Вълната от съкращения в технологичния сектор безспорно има много отражения, но едно от тях е такова, за което малко се говори: битката с дезинформацията. Редуцирането на броя на служителите ще се отрази върху ограниченията за свободното говорене онлайн, предаде technews.bg.
Десетки хиляди ИТ професионалисти останаха без работа само за няколко месеца. Много от тях са от маркетинговите отдели на големите технологични корпорации. Сред съкратените има и инженери, разработвали важни „бъдещи“ продукти. Но една значителна част от освободените са хора, които са се занимавали по един или друг начин с дейности, касаещи т.нар. борба с дезинформацията.
Войната срещу дезинформацията се води от няколко години в уеб-пространството, особено в социалните мрежи. Тя се изостри до краен предел по средата на пандемията, когато дискусиите относно ваксините за коронавируса разделиха обществото на крайни позиции – тема, която се оказа въпрос на живот и смърт в най-буквалния смисъл.
Компаниите-разработчици на платформи, които могат да се използват за разпространение на всякаква информация – вярна или невярна – положиха усилия да наемат хора или да сключат сделки с външни изпълнители, които да се грижат за модерацията в социалните мрежи. Тезиу екипи имат отговорност за почистването на съдържанието от опасно неверни твърдения.
Точно тези екипи обаче падат „под ножа“ в днешно време. Борбата с дезинформацията постепенно се изплъзва от дневния ред на „Big Tech“, пише New York Times. Изданието допълва, че пороят от съкращения очевидно ще остави много по-малки екипи да се борят с неверните неща, които се въртят из интернет.
Разхлабване във време на умора
За добро или лошо свиването на екипите за борба с дезинформацията се случва в момент, в който премного потребители на социалните мрежи са отблъснати заради острите ограничения за свободата на словото. Почти няма човек без горчив опит с „нарушаване на правилата на общността“.
Като се започне от автоматично отхвърлени изказвания и се стигне до неколкомесечни забрани, мнозина вече са преживели огорчението от невъзможността да изкажеш мнение спокойно, защото това се оказва в разрез с правилата. Преживелите цензура по време на по-стари политически режими си спомнят времена, в които бе недопустимо да се изказва откровено лично виждане, ако то е в конфликт с теза, наложена по изкуствен начин.
Нещо повече. За свои изказвания потребителите дори могат да бъдат търсени за обяснения в някои случаи. Това кара мнозина да сравняват днешните алгоритми на социалните мрежи с някогашната дейност на ЩАЗИ в нацистка Германия.
Реорганизация и в медиите
Успоредно с това промяна тече и в света на „официалните“ медии. Серия от мащабни съкращения сред големите новинарски портали подсказва, че е в ход тектонична промяна по отношение на информацията, новините, информираността, цензурата. CNN, BuzzFeed и Gannett са сред изданията, съкратили стотици служители в последните няколко седмици. Мотивът, естествено, е икономическата нестабилност и несигурност.
Главният изпълнителен директор на CNN Крис Лихт намекна още през октомври, че предстоят съкращения, като посочи, че има „широко разпространени опасения относно глобалните икономически перспективи“, засягащи дългосрочното планиране. На 30 ноември медията започна да съкращава стотици служители. Сред тях има и популярни водещи, известни политически репортери, ализатори.
Междувременно CCN обяви, че „измества своя подход към платени сътрудници“. Шефът на медийния гигант каза още, че съкращенията „са необходими и ще ни направят по-силни и по-добре позиционирани да правим големи залози занапред, без страх от провал“.
Служителите на BuzzFeed чуха подобни послания от своя главен изпълнителен директор Джона Перети, когато компанията обяви, че ще освободи 12% от работната си сила на 6 декември.
Gannett, най-големият издател на вестници в САЩ, който притежава USA Today и няколко големи местни издания, уволни 200 служители в началото на месеца. Други медийни компании, които съкратиха служители, са Washington Post и The Protocol, очакват се подобни новини и от NBCUniversal, компанията-майка на NBC News и MSNBC, и Disney.
Перспективи
Взети заедно, двете тенденции означават, че в момента светът на информацията се намира на прага на голяма промяна. Засега няма специалисти, които да се наемат да прогнозират какво може да последва. Когато социалните медии освобождават хората, отговорни за филтриране на информацията, и медиите – традиционни пазители на истинността – променят фундаментално своите структури и екипи, изглежда, че на хоризонта се задава голяма метаморфоза.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!