Къде отидоха парите от SMS-ите за наводненията?
На прага на зимата все по-отчетливо кънти въпросът какво се случва с парите, дарени за Варна, Бургаско, Велико Търново, Добрич, Враца и Монтана, които бяха потопени от пороите тази година. Две кампании събираха средства за бедстващите. Едната – организирана от Българския червен кръст (БЧК), другата – от Български дарителски форум (БДФ) и Нова телевизия. И ако БЧК показва отчетност до стотинка, то от кампанията на Нова се губи половин милион. bTV пък е разследвана за „Великолепната шесторка” заради непрозрачно разходване на дарителските есемеси, пише "Блиц". Лицето на „шесторката” Ани Салич сега следи харченето на парите в кампанията „Заедно в бедствието“, но остава извън обсега на разследването.
Информацията на сайта на БЧК показва, че до 17 ноември 2014 г. по кампанията им са постъпили 1 997 173 лв. От алтернативната кампания DMS VARNA, впоследствие - и от DMS ZAEDNO, до началото на ноември са получени 727 340 лева, става ясно от показаното в отчетите на сайта на БДФ. Няма информация обаче за получените средства по банков път и онлайн и предметни дарения. Единствената информация е от 20 юли, когато се съобщава, че само за един месец кампанията „Заедно в бедствието“ е събрала над 1 млн. лева.
И двете акции стартираха на 20 юни, часове след потопа във варненския квартал „Аспарухово”. „Тъкмо бяхме приключили кампанията за бежанците. За няколко часа пренасочихме есемесите от тях за пострадалите от потопа. Вследствие на бедственото положение обаче кампанията продължава и досега”, каза председателят на БЧК Христо Григоров.
Кампанията „Заедно в бедствието“ стартира във сутрешния блок на Нова телевизия веднага след първата трагична нощ във Варна. Тогава Ани Цолова и Виктор Николаев обявиха и дарителския номер за кампанията, организирана от Български дарителски форум (БДФ), фондация „Помощ за благотворителността в България“ (ФПББ) и Нова телевизия. Два дни по-късно започна работа и общественият съвет, който трябва да разпределя получените средства. В него влизат Иван Станчов, Красимира Величкова (БДФ), Елица Баракова (ФПББ), Деница Сачева, Анна Цолова (Нова телевизия), Ани Салич (Нова телевизия), Катя Лещанска (БНР), Силвия Великова (БНР), Аделина Радева (БНТ) и Доника Ризова (България он Eр).
Ани Салич и Деница Сачева тържествено обещаха,че изразходените средства ще се отчитат всеки ден в сайта www.dmsbg.com. Това действително е факт, но... само за месец юли, но и двата DMS-а, както и банковите сметки, са активни и в момента.
„На този етап се помага с предметни дарения и доброволен труд. Първите похарчени средства от кампанията вчера бяха за инвентар за доброволците, които разчистват пораженията. След това планът на организаторите е дарените средства да се инвестират за връщане на хората към нормалния живот - строителство и ремонт, закупуване на вещи и домакинска техника от първа необходимост - печки, хладилници, легла”, пишат на сайта на БДФ на 22 юни.
От публикувания отчет до 4 август става ясно, че за бедстващите и доброволците са похарчени 569 148,29 лева.
Въпросът е къде са останалите пари поне до обявения милион
В условията за краткия дарителски номер е записано, че избраната кампания получава минимум 90 % от всички финансови постъпления. Останалата сума покрива техническото обслужване и поддръжка на кратък номер 17 777, административни разходи по проект DMS, и невзетите плащания от страна на мобилните оператори от некоректни абонати. Това означава, че минимум 100 000 лв. от даренията са отишли за покриване на разходите на организаторите на кампанията, но останалите над 400 хиляди отново липсват.
Ето за какво плащат хората, дали левче за благородна кауза, трагична съдба или лечение на дете: техническо обслужване и поддръжка на SMS номера за трите мобилни оператора; разходи по поддръжка на Интернет портала на DMS; банкови такси за преводите на набраните суми към съответните кампании; изготвяне и разпространение на рекламни материали, които обясняват механизма на DMS и предоставят информация на дарителите за активните кампании; изготвяне на подробни отчети за финансовите постъпления; подкрепа за кандидатстващите кампании в подготовката на документи; проверка от страна на външни независими експерти на истинността и верността на кандидатурите на кампаниите на организации, институции и физически лица; проверка на истиността и верността на финансовите отчети за изразходени средства на кампаниите.
„При нас няма такива отчисления. Хората дават левче и левче отива за кампанията. Ние не заделяме нищо за наши разходи”, каза шефът на БЧК Христо Григоров. Той допълни, че от получените 1 997 173 в момента в резерва има едва 42 000 лв., тъй като всичко е разпределено до стотинка. Последните 400 000 лв. са разпределени преди 2 дни, според предоставената от местните обществени съвети информация кои и колко са нуждаещите се. Специално за пострадалите от бедствието в квартал „Аспарухово” са били разпределени 350 000 лева и още близо 34 хиляди лева по решение на Националния обществен съвет, или средно по 800 лева на домакинство.
"В рамките на кампанията "DMS Варна" са събрани 1 249 214 лв. От тях за пострадалите във Велико Търново са насочени близо 80 000 лв., разпределени между 138 семейства. Пострадалите в Добрич са получили над 440 000 лв., като с парите са подпомогнати близо 440 домакинства. За Варна отиват 600 000 лв., които са заделени за строителството на 32 къщи, където ще бъдат настанени пострадалите. Жителите на варненския квартал "Аспарухово" обаче все още недоволстват. Хората, останали без дом, ще посрещнат празниците във фургони. Причината е, че разпределението на парите там е трудно, тъй като 95% от къщите са незаконни, а условието от самото начало беше дарени пари да не се дават за нелегални постройки. По тази причина дарителският комитет и местната администрация са решили да отделят 600 000 лв. от дарените средства и 114 000 лв. от общинския бюджет за построяването на 32 къщи за нуждаещите се. Те ще останат за общинско ползване за хора, останали без дом", съобщиха вчера от Нова телевизия и Български дарителски форум.
В обществените съвети и на двете организации влизат журналисти от големите медии, чиято цел е да следят разпределянето на средствата. Липсва обаче представител на bTV. Оказва се, че медията няма право да участва в благотворителни кампании, тъй като все още тече следствие за разходването на постъпленията от „Великолепната шесторка”
Първият сезон на благотворителното шоу започна през 2008 г. и целеше да фокусира вниманието към съдбата на изоставените деца в България. От януари до май 2008 г. са събрани 1 869 788.74 лв. Сумата трябваше да бъде използвана за създаване на среда, близка до семейната, за деца от дома в село Могилино, а за акцията се твърдеше, че е под егидата на международната организация УНИЦЕФ. Вторият сезон на „Великолепната шесторка” се излъчи от септември до декември 2010 г. по bTV. Слоганът на предаването е „Семейство за всяко дете”, а общата събрана сума е а 1 038 822 лева.
Разследването обаче не засяга Ани Салич, която се представя за посланик на УНИЦЕФ и главен гарант при разпределянето на парите. Сега тя отново гарантира за похарчването на даренията за пострадалите от бедствията, но точно както и във „Великолепната шесторка”, пълен отчет отново липсва...