Как да си върнем парите, ако почивката се окаже разочарование

03.12.2025 / 12:32 3

Пекселс

При неправилно изпълнение на договора за пакетна почивка на туристите може да се върне цялата платена цена, дори когато са им били предоставени някои услуги, съобщават от асоциация "Активни потребители" и специализираното издание Pariteni.bg.

Те се позовавт на решението е на Съда на Европейския съюз, цитирано от ЕПЦ България. В него се уточнява, че това е случаят, когато лошото предоставяне на договорената услуга е „толкова сериозно“, че пакетната екскурзия престава да има всякаква цел и вече не представлява обективен интерес за пътуващия.

Казусът

До решението се стига след запитване на полски съд по повод оплакване на двама туристи от Полша. Те заминават на почивка, тип „ол инклузив“ в петзвезден хотел в Албания. На следващия ден, след като пристигнали, те били събудени от силен шум. По заповед на албанските власти двата басейна на хотела били разрушавани. Работата продължила четири дни, от 7:30 до 19:30 часа.

През това време гостите не можели да използват не само басейните, но и крайбрежната алея и павирания достъп до морето. Гостите на хотела били принудени да се редят на дълги опашки, за да получат храна, и да се явяват в самото начало на времето за хранене, защото нямало достатъчно количество храна в късната част на диапазона за обяд или вечеря. Освен това е прекратено сервирането на следобедна закуска. И за капак - през последните три дни от почивката започнали допълнителни строителни дейности по доизграждането на пети етаж в хотела.

Пътуващите отнасят въпроса до съда в Полша, като искат връщане на цялата цена на пътуването си и обезщетение. Тъй като полският съд желае да получи повече яснота във връзка с правата, които им предоставя Директивата относно пакетните туристически пътувания, той отправя запитване до Съда на ЕС.

Решението на съдa

Съдът постановява, че пътуващите имат право на пълно възстановяване на сумата, ако туристическите услуги не са били изпълнени или са били изпълнени лошо. Това важи и ако някои услуги от пакетната почивка са били предоставени, но дефектното изпълнение е толкова сериозно, че пътуването вече не изпълнява предназначението си. Дали е така обаче трябва да се преценява от националния съд при всеки конкретен случай.

Съдът подчертава, че европейските правила за пакетните пътувания са предназначени да поддържат справедлив баланс между пътуващите и туроператорите. Това означава, че тяхната цел не е да санкционират туроператорите, а да изяснят правата и задълженията и на двете страни.

Според съда, пътуващите нямат право на обезщетение, ако организаторът може да докаже, че проблемите са причинени от трета страна и че ситуацията е била непредвидима или неизбежн.

По въпроса дали дейностите по разрушаване могат да се считат за „извънредно и непредотвратимо обстоятелство“, освобождаващо организатора от задължението да заплати обезщетение, Съдът отбелязва, че тези дейности произтичат от акт на публична власт. Такива актове обаче се приемат поначало при условията на прозрачност и се предшестват от известна публичност. Следователно националният съд трябва да определи дали туроператорът е знаел или е могъл да знае, че разрушаването е предстоящо. Ако е така, ситуацията не е била непредвидима и операторът трябва да изплати обезщетение на пътуващите.

Какво да направите, ако вашата почивка се окаже разочарование?

  • Съберете доказателства (снимки, видеа).
  • Уведомете организатора, за предпочитане писмено. Оплачете се в самия хотел, отново писмено.
  • След като се приберете вкъщи, поискайте компенсация с официално писмо до хотела.
  • Свържете се с Европейски потребителски център България, ако организаторът на почивката е от друга държава от ЕС, Исландия или Норвегия.

 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лв без ДДС/30,68€ на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
0
0
cron1 (преди 1 ден)
Рейтинг: 134227 | Одобрение: -18068
В БГ кръв повръщат, но пари не връщат...:'(:errm:Болест
Марио Кроненберг
2
0
уйчо (преди 1 ден)
Рейтинг: 120492 | Одобрение: 6487
Полските туристи са едни от най-читавите, не ти искат ресто за измишльотини като англичаните. Това за третата страна изобщо не е вярно, на германеца му връщат от туроператора, който съответно си го удържа от плащанията към хотела, ако насреща има строеж, кран,който му загрозява гледката или работници, изливащи бетон. Приемам го, защото човекът примерно е кранист, решил да почива в друга обстановка. Но досега не се е получило причинителят да плати, въпреки ежегодната забрана за строителство преди сезона. Оплакване към туроператора, той плаща с парите, които дължи на хотела, за да е добре с клиента и хотелът го отнася.
0
1
Уйо (преди 1 ден)
Рейтинг: 51524 | Одобрение: 7349
Има ранни записвания, които се извършват няколко месеца, че и година преди почивка. Аз сега мога да се запиша изкл. изгодно за почивка в примерно Египед, Италия, Турция и т.н. за октомври следващата година. Няма как оператора да знае за строителни дейности през този период, като е много вероятно дори собственика на хотела още да не знае. Но ако оператора е бил предупреден преди да започнат и не е взел мерки, тогава няма измъкване.

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2025 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама