Как кораб събори Аспарухов мост преди 44 години
![](https://static.petel.bg/resources/2019/01/28/big_3259.jpg)
Сн.: catalog.libvar.bg
Днешният Аспарухов мост е вдигнат на мястото на функциониращия преди това клапов мост, свързвал двата бряга на канала „море-езеро“ след 1939 година, научи Moreto.net.
Старото съоръжение имало подвижна част, повдигаща се всеки път, когато се налага преминаването на кораб с по-голяма височина. Системата, била изработена от немска фирма, и се отваряла само за две минути и половина. Основите на моста били разположени на 12 метра дълбочина върху опора от кварцов пясък.
Вдигането на моста се налагало за корабите, които често влизали заради товарите с въглища и дървен материал.
За да се намали рискът плавателен съд да се блъсне в моста, били поставени специални колони, облицовани с дърво, които да поемат ударите от отклонилите се кораби и да ги насочват към отвора на моста.
Край на живота на моста, функционирал над 30 години, поставя инцидент с плавателния съд „Павел Постышев”, който се блъска в него на 28 януари 1975 година. Корабът тръгва от варненския рейд към пристанището във Варненското езеро. В следобедните часове пилотът, насочващ движението, докладва, че са съборили Аспарухов мост. Случилото се нарушава всички комуникационни връзки между двата бряга.
Причината за инцидента се оказват пропуски в работата на екипажа. Кормчията реагирал бавно на подаваните команди. Така не могъл успешно да отклони носа на кораба от отбивача преди моста. Капитанът пък не успял да даде адекватни команди и плавателният съд се забил в съоръжението.
Тогавашните държавници намират решение с временни мостови съоръжения, които възстановяват връзката между двата бряга. Откриването на новия Аспарухов мост, построен за 3 години, се случва през 1978 година.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!