Каква е разликата между двата автоматика - по права линия и на зигзаг?

31.12.2019 / 06:00 1

automedia.investor.bg

С всяка изминала година броят на продадените автомобили с автоматични скоростни кутии в Европа се увеличава. Със сигурност дори тези, които никога не са имали автомобил, но все пак са се возили в кола, са обърнали внимание на една любопитна подробност. А именно на факта, че някои модели автоматична трансмисия се превключват с помощта на лост, който се "движи" по права линия, а други - с такъв, "монтиран" на зигзаг. Има ли разлика между такива кутии освен визуалните?

На първо място, трябва да се отбележи, че развитието на лоста за превключване на автоматичната трансмисия има доста дълга и наситена със събития история. Всъщност, в автомобилната индустрия съществуват и се използват много повече видове селектори, отколкото прави и зигзагообразни. В самите скоростни кутии няма фундаментална разлика, основана на различията между лостовете за превключване.

До 90-те години на миналия век например, в автомобилите (предимно американско производство) с автоматична трансмисия, селекторът на предавките се намираше на волана, а не там, където повечето от нас са свикнали да го виждат. Това решение даде възможност да се монтира диван за трима души, заедно с шофьора, отпред, вместо седалки само за двама. В същото време селекторът се превключваше достатъчно трудно и за да се смени предавката, лостът първо трябваше да бъде издърпан към шофьора. От 60-те години друг вид селектор - разположен на арматурното табло, също беше доста популярен.

За първи път лост за превключване на автоматичните скорости на пода се появи през 1953 г. в Chevrolet Corvette. Днес именно този вид е най-популярен при автомобилите, които се продават в Европа. Това е така, защото той изглежда и функционира по-познато на повечето шофьори, които преминават от модел с механична на такъв с автоматична трансмисия. С монтирането на селектора на пода се целеше най-вече да не бъдат отблъснати европейските потребители.

Както може би се досещате, селекторите с лост, който се движи по права линия и зигзагообразните, са просто разновидност на поставения на пода селектор на автоматичната трансмисия. Формата на канала за лоста в този случай е продиктувана от особеностите на конструкцията. Ако жлебът под лоста е прав, това означава, че в повечето случаи селекторът ще има фиксиращ бутон, разположен отстрани, отпред или отзад на самия превключвател. Той е необходим, за да се предотврати случайно превключване на автоматичната скоростна кутия по време на движение. Един вид "предпазител".

Съответно, ако жлебът под лоста е на зигзаг, тогава селекторът най-вероятно няма да има бутон. Тъй като зигзагът в този случай действа като предпазител срещу неволно превключване. Въпреки това, има и модели с такъв дизайн, при който лостът, когато трябва леко да се "натисне" надолу при преместване от позиция R, за да се задвижи. Именно в това се крие и принципната разлика между двата вида селектори - организацията на механизма за защита.

 



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
4
11
kris (преди 4 години)
Рейтинг: 350327 | Одобрение: 57267
По принцип няма значение как е направена лостовата система....във всички случаи е по - лесна за използване, особено в градски условия с трафик......Повечето американци не могат да карат коли с ръчни скорости и такива се монтират само на спортните, не всички, но по принцип....Например моя Corvette Stingray беше с 8 степенна автоматична кутия, но не му личеше....При 500 коня ускоряваше за четвърт миля за 12 секунди до 120 мили в час.....Техниката напредна много и избора ви за автомобил зависи изцяло от това къде карате и кое ви е по-лесно....!
Аз мога! Трудно е да съм съвършен, но ми се налага!

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама